دکتر سید محمد هاشمی‌شهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تهدیدات ناشی از سبک زندگی ماشینی بر روابط خانوادگی اشاره کرد و اظهار داشت: به عقیده کارشناسان امروزه هیولای خوفناک تنهایی بر سر نهاد ارزشمند خانواده سایه افکنده است و ارتباطات دیجیتال، علیرغم فواید بی شمارش، منجر به افتراق بین نسلی و کاهش گفتگوهای مستقیم بین پدران و مادران با فرزندانشان شده است.
وی با تاکید بر این نکته که می توان بلندترین شب سال را در کنار اعضای خانواده به گفت‌وگوهای صمیمانه، اظهار نظر در زمینه مسائل مختلف، شاهنامه خوانی و قرائت اشعار زیبا و با معنای حافظ، سعدی، مولوی، فردوسی، شهریار و دیگر اساتید عرفان و ادب پارسی گذراند گفت: فرهنگ دستگیری و صله ارحام و روحیه کمک رسانی و امداد به کسانی که قدرت تامین مایحتاج زندگی را ندارند نیز یکی دیگر از جنبه های مثبت روانی و اجتماعی این سنت دیرینه است که در تمام طول سال وجود دارد امّا در برخی مقاطع زمانی مانند ایام ماه مبارک رمضان، عید نوروز و شب یلدا بیشتر از سایر روزها و شب ها اهمیت و نمود پیدا می کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یکی دیگر از تاثیرات شب یلدا بر سلامت جسمی و روانی را موضوع تغذیه و ارتباط آن با سبک زندگی سالم عنوان کرد و افزود: در حالی که فلسفه اصلی این رویداد همانند سایر الگوهای فرهنگ اصیل ایرانی مبتنی بر ارتباطات فردی و اجتماعی است، متاسفانه تاکید بیش از حد بر مصرف تنقلات، شیرینی و مواد غذایی پر انرژی می تواند فرصت شب یلدا در احیاء سلامت روان را به تهدیدی برای سلامت جسمی افراد تبدیل کند.
دکتر هاشمی‌شهری بیان کرد: بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها مهمترین علل مرگ و میر و ناتوانی زود هنگام افراد جامعه هستند، این در حالیست که عوامل خطر اصلی این بیماری‌ها مانند افزایش وزن، چاقی، پرفشاری خون و دیابت با سبک زندگی و الگوی تغذیه ای افراد ارتباط مستقیم دارد.
وی رعایت تعادل در مصرف همه گروه های غذایی، کاهش مصرف نمک و تنقلات شور، جایگزینی شیرینی و چربی با مواد غذائی مفید مانند لبنیات، میوه و سبزیجات و کاهش مصرف مواد پرکالری را مهمترین توصیه‌های تغذیه ای برشمرد و گفت: این توصیه ها در تمام طول سال و به خصوص در زمان برگزاری میهمانی‌ها ، جشن‌ها، عزاداری‌ها و سنت‌های فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.
هاشمی‌شهری آلودگیهای شیمیایی، میکروبی و قارچی را از دیگر تهدیدهای قابل توجه برای سلامت غذایی خانواده‌ها عنوان کرد و از هموطنان خواست تا مواد غذایی مصرفی خود را از مراکز معتبر و ترجیحا در بسته بندی های مورد تائید سازمان غذا و دارو تامین کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: مجموعه  این دانشگاه در آستانه اول دی ماه و شب یلدا علاوه بر تشدید نظارت بر نحوه ارائه مواد غذایی و آشامیدنی در فروشگاه ها و اماکن رسمی عرضه این مواد غذایی نسبت به ارائه نکات آموزشی در خصوص رعایت اصول تغذیه سالم در میهمانی ها اقدام کرده اند.
وی با بیان این که کارکنان پر تلاش مراکز درمانی، بیمارستان ها و پایگاه های اورژانس همچون گذشته آماده ارائه خدمات به بیماران و مصدومان هستند اظهار امیدواری کرد که این سنت دیرپای ایرانی را به فرصتی برای انجام صله ارحام، ترویج سبک زندگی سالم و خود مراقبتی تبدیل کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.