احمدعلی موهبتی عصر چهارشنبه در ششمین جلسه کارگروه ویژه مرز اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از این اعتبارات، پروژه‌هایی از قبیل توسعه باند و عملیاتی کردن فرودگاه سراوان، ایجاد راه‌های دسترسی در مناطق صعب‌العبور مرزی، دسترسی مردم روستاها به راه مناسب، آسفالت، برق‌رسانی و خرید تجهیزات پاسگاه‌های مرزی و فراهم آوردن امکانات برای متولیان امنیت مرز اجرایی شود.

استاندار با اشاره به توجه مجموعه مسئولان کشوری به سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، طرح منطقه آزاد سیستان روز گذشته به تصویب رسید که امیدواریم هر چه سریعتر مراحل تایید و ابلاغ آن انجام شود.

وی افزود: وجود منطقه آزاد سیستان در شمال و منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در جنوب استان ۲ بال توسعه سیستان و بلوچستان و اثرگذار در توسعه کشور و به ویژه کمک به مزیت مهم استان یعنی تجارت و ترانزیت کالا ‌خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: با فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم و فعالیت مناطق آزاد سیستان‌ و چابهار، سرمایه‌گذاران و تجار کشور افغانستان نیز می توانند با انرژی ارزان قیمت، کالاهای مصرفی مورد نیاز خود را با حداقل هزینه به کشورشان منتقل کنند.

وی ادامه داد: نگاه و هدف ما این است که ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان را به درستی به منصه ظهور برسانیم.

موهبتی گفت: با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده و مساعدت و تسهیل‌گری دولت، کشتارگاه‌ها و صنایع بسته بندی گوشت استان که تا سال قبل تقریبا تعطیل بودند، اینک فعال شده و در امر تنظیم بازار گوشت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی کشور گفت: با این شرایط، اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان و پروژه ‌های نهادهای حمایتی به ویژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان نشان می دهد که باید با تمام توان به سمت تولید حرکت کنیم و این تولید منجر به اشتغال و درآمدزایی خانوارها شود

استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص اجرای طرح رزّاق در جنوب استان نیز افزود: این طرح در راستای ساماندهی قاچاق سوخت در شهرستان های مرزی جنوب استان مصوب شده و مراحل اجرایی خود را طی می‌کند که در روزهای آینده مردم مرزنشین از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

وی در توضیح طرح رزّاق خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از مردم به دلیل نداشتن شغل مناسب مبادرت به قاچاق سوخت از استان های همجوار می کنند و با تردد در جاده ها متاسفانه موجب بروز اتفاقات ناگواری در راههای ارتباطی سیستان و بلوچستان می‌شوند، با هماهنگی صورت گرفته سهمیه سوخت این افراد با قیمت مصوب از طریق جایگاه های تعیین شده توزیع می‌شود تا در مرزها به فروش برسانند و این طرح تا زمانی که شغل مناسب و پایدار پیدا کنند، ادامه خواهد یافت.

موهبتی اظهار داشت: این طرح کوتاه مدت و موقت است و امیدواریم با برنامه ریزی بلندمدت و طی فرایندهای پروژه های اقتصادی و تولیدی، این افراد را از اشتغال کاذب به سمت و سوی اشتغال واقعی سوق دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد: طرح رزّاق که به صورت آزمایشی یکساله و صرفا جهت بهره مندی مرزنشینان اجرا می شود، نتایج مثبتی در استان در راستای اشتغالزایی داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه پیرامون فعالیت بازارچه‌های مرزی، خاطرنشان کرد: تا زمانی که بازارچه ها فعالیت می کنند، نباید در مسیر این فعالیت‌ها انسدادی ایجاد شود.

وی گفت: البته تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور مدیریت واحد و متمرکز مرزها همانند مرزهای رسمی که گمرک به عنوان پلیس اقتصادی اعمال مدیریت می‌کند، ضرورت دارد و زمانی که مدیریت متمرکز شود مرزهای ما نیز ساماندهی خواهد شد.

موهبتی افزود: ضمن اینکه طرف مقابل مرز نیز بایستی منافع داشته باشد و مبادلات بر اساس احترام متقابل و منفعت طرفین انجام شود.

رئیس شورای تامین استان با بیان اینکه امنیت پایدار بدون حضور مردم فراهم نمی‌شود، بیان کرد: مرز حریمی دارد و باید حفظ شود و علیرغم این که وجود انسان ها برای امنیت مرز ضرورت دارد، اما از طرفی آسیب هم هست زیرا اتباع غیرمجاز، اشرار و قاچاقچیان نیز با سوء استفاده از این فرصت، براحتی تردد می‌کنند، بنابراین باید در این زمینه دقت کامل اعمال شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.