احمدعلی موهبتی سه‌شنبه شب در کارگروه اجتماعی و فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده سیستان و بلوچستان که با حضور معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور برگزار شد اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار یکی از طرح‌هایی است که به پیوست اجتماعی آن توجه نشده و منطقه‌ی آزادی که باید عامل ایجاد اشتغال و تحول اجتماعی می‌شد متاسفانه در آن پیوند شهر و بندر ایجاد نشده و به همین دلیل در چابهار با یک پدیده به نام حاشیه نشینی مواجه هستیم.

 وی افزود: برای حل معضلات اجتماعی و رفع حاشیه‌نشینی در سیستان و بلوچستان باید نگاه ملی شکل گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان به نقش دانشگاه در کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: باید در دانشگاه‌ها برای مسائلی همچون حاشیه‌نشینی و موضوعات اجتماعی مطالعاتی انجام می‌شد و کاهش آسیب‌های اجتماعی مدنظر قرار می‌گرفت که این غفلت چندین ساله نیازمند جبران، توجه و تلاش بیشتر است.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات اجتماعی در مرحله نخست بایستی آسیب‌های اجتماعی را باور کرد که وجود خارجی دارند و نباید صورت مساله را پاک کرد. 

موهبتی افزود: باید تلاش شود که جامعه از بعضی خط‌کشی‌ها و محدودیت‌ها مانند قومیت، مذهب و جنسیت عبور کند و کرامت انسانی و ارزش‌های والای انسانی مورد توجه قرار گیرد تا توسعه فرهنگی و اجتماعی حاصل شود.

وی نقش تشکل‌ها را در کمک به حل معضلات اجتماعی مهم برشمرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده خانه تشکل‌ها و خانه احزاب در سیستان و بلوچستان شکل گرفته است که امیدواریم با تقویت تشکل‌ها و فعالیت‌های آنان شاهد رفع برخی مشکلات و معضلات در این استان باشیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با حضور تعدادی از مدیران و دلسوزان تشکل همدلان آینده نگر این استان «هاسب» شکل گرفته که حدود ۱۰۰ موسسه خیریه بزرگ کشور عضو این موسسه هستند و با راه‌اندازی چهار کارگروه در حوزه سلامت، آموزش، کارآفرینی و توانمندسازی و سرمایه‌گذاری فعالیت‌های خوبی را شروع کرده‌اند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان به لحاظ شرایط و مشکلات ویژه‌ای که دارد نیازمند توجه بیشتر مسوولان کشور است.

 استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای رفع مشکلات این استان نیاز به شکل گیری باور، نگاه و اراده واحد هستیم تا با مشارکت و هم‌افزایی همه اقشار و سطوح مختلف جامعه زمینه رفع مشکلات منطقه و توسعه پایدار برای آن را رقم بزنیم.

سیستان و بلوچستان رتبه نخست راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری در کشور را دارد

 معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان به لحاظ اختصاص ۱۶ دفتر تسهیل‌گری رتبه نخست کشور را دارد.

 علی زینی وند با بیان اینکه در حوزه مشکلات اجتماعی و حاشیه‌نشینی در کشور از وضعیت نامطلوبی برخوردار هستیم، اظهار داشت: برای رفع معضلات، مشکلات اجتماعی و حاشیه‌نشینی در سیستان و بلوچستان نیازمند عزم ملی برای شناخت و پیشگیری از رشد آن هستیم.

وی افزود: رفع این مشکلات با حضور و مشارکت مردم تحقق می‌یابد و حضور مردم در قالب تشکل‌ها و خیریه‌ها، بهترین نوع مشارکت مردم است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون به ۴۲۹ سازمان مردم نهاد از سوی دستگاه‌های متولی مجوز فعالیت داده شده که از این تعداد ۱۰۵ سمن از سوی استانداری، ۱۴۲سمن از سوی ورزش و جوانان، ۱۳۰ سمن از سوی بهزیستی، ۴۶ سمن از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۶ سمن از سوی نیروی انتظامی مجوز صادر شده است. 

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته فعالیت‌های خیران در برخی نقاط سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر مناطق بوده و در برخی مناطق کم و پراکنده بوده است افزود: تشکل همدلان آینده‌نگر در قالب چهار کارگروه سلامت وآموزش، کارآفرینی و توانمندسازی و سرمایه گذاری در حال فعالیت است.

زینی وند با بیان اینکه ساماندهی حاشیه نشینی در شهرهای زاهدان، زابل و چابهار نیاز به یک عزم ملی دارد افزود برای ساماندهی حاشیه نشینی و رفع معضلات اجتماعی در این مناطق نیاز به تشکیل کمیته ملی در کمیسیون اجتماعی کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.