وحید پورمردان روز پنجشنبه به گرامیداشت روز جهانی خاک (پنجم دسامبر برابر با چهاردهم آذر) که امسال با شعار توقف فرسایش خاک، حفظ آینده ما مزین شده است، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای اقلیم گرم و خشک است که میزان نزولات جوی در آن کم بوده و در چندین سال گذشته بیشتر مناطق این استان با خشکسالی درگیر بوده است.

وی افزود: کمبود بارندگی، تخریب پوشش گیاهی و برداشت غیرمجاز شن و ماسه و خاک از مناطق مختلف استان سبب افزایش میزان گردوغبار در منطقه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: برداشت های غیراصولی و غیرمجاز شن و ماسه از حاشیه شهر و بستر رودخانه‌ها توسط پیمانکاران بخش‌های دولتی و خصوصی و فروشندگان مصالح در سطح شهرها منجر به تخریب محیط زیست و افزایش آلودگی هوا شده و گرد و غبار را مهمان ریه‌های مردم می کند که درصورت توقف نیافتن فرسایش خاک شاهد مشکلات و معضلات بسیاری در حوزه محیط زیست و سلامت مردم خواهیم بود.

وی گفت: برای جلوگیری از این قبیل اقدامات گشت‌های شبانه روزی یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به منظور برخورد قانونی با متخلفان با شدت بیشتری انجام می‌شود.

پورمردان افزود: به منظور افزایش آگاهی شهروندان در مورد اثرات سوء ناشی از فرسایش خاک، اداره کل حفاظت محیط زیست استان کارگاه‌های آموزشی متنوعی در زمینه اهمیت و جایگاه محیط زیست در زندگی، لزوم جلوگیری از فرسایش خاک و آلودگی آن و خطرهای زیست محیطی فرسایش خاک در سیستان و بلوچستان برای دانش آموزان برگزار کرده است.

وی اظهار داشت: همچنین با پایش و نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با فرسایش خاک در اطراف شهرها یگان حفاظت این اداره کل به صورت مداوم بر اینگونه فعالیت‌ها نظارت دارد که در همین راستا پرونده‌های متعدد قضایی نیز تشکیل و از طریق مراجع قضایی به نتایجی مانند رفع تصرف، توقیف خودروها متخلف، تعطیلی برخی فعالیت های مخرب و بدون مجوز و غیره رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.