به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بر اساس شاخص کیفی هوای شهرهای خوزستان در ۲۴ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱صبح امروز دوشنبه، حمیدیه ۱۳۱، شوشتر ۱۳۹، هندیجان ۱۴۲، شادگان ۱۴۲ و آبادان ۱۴۰ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و اهواز ۱۶۱ در شرایط ناسالم است.

بر این اساس دزفول ۵۳، امیدیه ۵۶، بندرامام ۶۰، رامشیر ۶۵، اندیمشک ۶۷، گتوند ۶۷، رامهرمز ۷۴، خرمشهر ۸۲، شوش ۸۶ و ماهشهر ۸۸ در شرایط قابل قبول هستند.

همچنین میزان گرد و غبار در ساعت ۱۰  صبح امروز در آبادان ۲۲۲ میکروگرم بر مترمکعب، اهواز  ۱۹۳ میکروگرم برمترمکعب، خرمشهر ۲۵۹ میکروگرم برمترمکعب گزارش شده است. حدمجاز غبار با اندازه ۱۰ میکرون ۱۵۰ میکروگرم برمترمکعب است.

وارونگی دما از سه روز پیش (۱۸ آبان) در اهواز  رخ داده و باعث افزایش آلودگی در برخی از شهرهای استان شده است.

دیروز نیز هفت شهر خوزستان اهواز، شادگان، ماهشهر و آبادان  در شرایط ناسالم و گتوند، شوشتر  و هندیجان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشتند.

سبزه زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان، روز شنبه از تداوم آلودگی هوای صبحگاهی در شهرهای صنعتی خوزستان تا روز یکشنبه به دلیل وقوع پدیده اینورژن خبر داده و گفته بود این پدیده از روز دوشنبه کاهش می‌یابد.

هواشناسی خوزستان همچنین هوای نسبتا پایدار و پدیده غالب غبار صبحگاهی تا روزهای پایانی هفته پیش بینی کرده است.

«وارونگی دما» یا «اینورژن» زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد. درچنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می‌شود و به جای آنکه با افزایش ارتفاع کاهش دما داشته باشیم تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش ارتفاع افزایش دما خواهیم داشت. نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی و به دلیل حبس هوا در زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند. بر اساس طرح جامع آلودگی هوای اهواز، صنایع به ویژه صنایع نفتی بیشترین میزان آلایندگی را دارند. مشعل‌های نفتی در شرق و غرب اهواز همچنان تولید آلودگی می کنند.

QI شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می رود و نشان می دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که ممکن است افراد چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها مواجه شوید.

بر اساس این شاخص، در شرایط هوای پاک (۰ تا ۵۰) کیفیت هوا خوب است و پیامدی بهداشتی ندارد. در شرایط هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰) کیفیت هوا قابل قبول است؛ اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌ طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند.

در شرایط هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰) افراد گروه حساس از جمله افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

در شرایط هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰) همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علائم تنفسی شوند؛ افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند.

شرایط هوای بسیار ناسالم (۲۰۱-۳۰۰) هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است. با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

شرایط هوای خطرناک (۳۰۰- ۵۰۰) وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی است. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.