هفته وحدت اسلامی از ۱۲ ربیع‌ الاول سالگرد ولادت پیامبر اسلام (ص) بنا بر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ میلاد مسعود آن حضرت به روایت اهل تشیع تعیین شده است.

هفته وحدت برای نخستین بار پیش از انقلاب به پیشنهاد حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در زمان تبعید در سیستان و بلوچستان مطرح و اجرا شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به عنوان هفته وحدت رسمیت پیدا کرد و در جهان اسلام گسترش یافت.

دشمنان اسلام همواره از وحدت بین مسلمانان وحشت داشته‌ و سالهاست برای از بین بردن این وحدت و همدلی به توطئه ها و دسیسه های گوناگونی روی آورده‌اند که متاسفانه در برخی کشورها به اهداف شوم خود رسیده و قتل و غارت و مسلمان کشی بدست مسلمان راه انداخته اند.

هفته وحدت فرصت و تلنگری است مغتنم تا اتحاد، همدلی و وحدت جامعه اسلامی به جهانیان نشان داده شود.

وحدت و یکپارچگی رمز موفقیت جامعه اسلامی است و اگر بیش از یک میلیارد مسلمان جهان حول محور قرآن کریم، پیامبر گرامی اسلام و قبله مشترک به ریسمان وحدت چنگ زنند و از منابع و منافع یکدیگر حمایت و حفاظت کنند به یقین می توانند کشورهای اسلامی را گل سرسبد جهان سازند و در محیطی صمیمی و با نشاط زندگی کنند.

هفته وحدت در ایران اسلامی و بسیاری از مناطق جهان اتحاد و همدلی را به یکی از گفتمان های غالب و رایج جهان تبدیل کرده، گفتمانی که با ارائه نظرات صاحب اندیشان مختلف در این حوزه همواره مورد استقبال مردم بوده است.

سیستان و بلوچستان نماد وحدت شیعه و سنی در کشور

سیستان و بلوچستان با دارا بودن طوایف و قبایل مختلف که تلفیقی از ۲ مذهب اسلامی به نام تشیع و تسنن هستند سالیان متمادی است که بدون هیچ گونه مشکل و یا خصومتی در کنار یکدیگر بطور کاملا مسالمت آمیز زندگی می کنند، مردمانی که هیچ گاه داشتن مذهبی متفاوت دلیلی برای کدورت و یا دلخوری بین آنان نبوده است.

مردان و زنان شیعه و سنی چون خواهران و برادران دینی همواره حامی و پشتیبان یکدیگر در تمام زمینه ها و امور روز مره زندگی بوده‌اند و همین اتحاد و همدلی تاکنون توطئه ها و نیرنگ های دشمنان را خنثی کرده و چون سدی مستحکم در مقابل هجمه های سخت و نرم آنان عمل کرده است.

در سیستان و بلوچستان داشتن مذهبی متفاوت دلیلی بر دوری و کدورت نیست و در بسیاری از طوایف و قبایل این استان در یک قوم و حتی در یک خانواده هم از مذهب شیعه و هم اهل سنت وجود دارد که این امر همبستگی، تعامل و ارتباطات قومی و قبیله‌ای این اقوام با یکدیگر را به زیباترین شکل نشان می‌دهد.

مردمان سیستان و بلوچستان همواره با پیروی از سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) اصل اتحاد و همبستگی را مدنظر داشته و به آن اعتقاد قلبی و عملی دارند.

برقراری پیوندهای خانوادگی در سیستان و بلوچستان رواج دارد و هیچگاه داشتن مذهب متفاوت مانعی بر انجام وصلت های خانوادگی و ازدواج دختران و پسران نبوده است.

پیوند شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان به قدری عمیق است که به سختی تشخیص شیعه از سنی و سنی از شیعه امکان پذیر خواهد بود امری که خود نشان از وحدت این مردمان دارد.

مردم مرزدار و غیور سیستان و بلوچستان فارغ از هر گویش و مذهبی سالهاست که از خاک و میهن خود دفاع می کنند و در این راه خون بسیاری از شهدای شیعه و سنی در هم آمیخته است.

مردم مهربان و سخت کوش این دیار با وجود مشکلات و محرومیت های تاریخی هیچ گاه به ادعاهای پوچ و دروغ پردازی‌های بدخواهان نظام که از تبعیض و بی عدالتی دم می زنند توجه نکرده و همواره پشتیبان نظام و رهبری بوده‌اند و این مهم را با حضور گسترده و یک پارچه در عرصه های مختلف چون انتخابات، راهپیمایی‌ها و سایر صحنه ها به اثبات رسانده‌اند.

توجه به وحدت در ایراد سخنان ائمه جمعه شیعه و سنی سیستان و بلوچستان

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با اشاره به اهمیت وجود وحدت در میان جوامع اسلامی گفت: وحدت یک تاکتیک اصلی برای مسلمانان و یک استراتژی مورد نیاز برای همه جوامع اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مصطفی محامی با تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: دشمنان همیشه برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان سعی در ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی کرده اند و اگر این توطئه آنها محقق شود دودش به چشم سنی و شیعه می رود و همه جوامع اسلامی ضرر خواهند کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان وحدت را مهمترین سلاح امت اسلامی در مقابل دشمنان دانست و بر اتحاد و همبستگی مسلمانان جهان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی در همایش محوری هفته وحدت در زاهدان نیز اظهار داشت: وحدت، تنها اتحاد مذاهب و یا گرایش مذهبی نیست بلکه عامل مهم همدلی مذاهب برای پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان وحدت را رمز اقتدار و پیشرفت جامعه اسلامی دانست و افزود: دشمن رمز ماندگاری و موفقیت جامعه اسلامی را بخوبی تشخیص داده و همواره درصدد ضربه زدن به وحدت مسلمانان با ایجاد اختلاف بین آنان برای رسیدن به اهداف شومش است.

وحدت مایه شرافت انسان است

امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم مکی زاهدان در همایش محوری هفته وحدت گفت: وحدت امری عقلانی است که تمام مردم دنیا آن را قبول دارند و مایه شرافت انسان است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی بیان کرد: یکی از سرمایه های بزرگ که خداوند به مسلمین عطا کرده وحدت و توجه به آن است که به درستی در سیره رسول اکرم(ص) دیده می شود.

وی بیان کرد: پیمان های مختلفی در سراسر دنیا شکل گرفته و ملت های توسعه یافته دنیا به امر وحدت بسیار پایبند هستند در صورتی که ملت های مسلمان با وجود تاکید قرآن و پیامبر گرامی(ص) در کنار یکدیگر جمع نمی شوند و متحد نیستند.

مولوی اسماعیل‌زهی اظهار داشت: پرهیز از اختلافات و توجه به مشترکات امر مهمی است که رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر آن تاکید کرده و در این باره فرمایشات بسیاری داشته اند.

استحکام امت اسلامی در پرهیز از اختلاف و چند دستگی است

امام جمعه اهل سنت خاش سیستان و بلوچستان گفت: استحکام امت اسلامی در پرهیز از اختلاف و چند دستگی و تقویت عناصر وحدت، همگرائی و همبستگی، اخوت و برادری است.

مولوی محمدعلی شهنوازی بیان کرد: نماز، پیامبر، کعبه و قرآن کریم از اساسی ترین محورهای وحدت در میان مسلمانان به شمار می روند لذا ضروری است امت اسلامی به فکر استحکام و ابهت و اقتدار خود باشند.

وی افزود: دشمنان اسلام همواره در قرن‌های مختلف به فکر ایجاد اختلاف میان مسلمانان بوده‌ و برای تحقق این توطئه به ترفندهای گوناگون روی آورده‌اند.

امام جمعه اهل سنت خاش ادامه داد: در این برهه حساس همه اقشار امت اسلامی وظیفه دارند با هم متحد و منسجم باشند و دشمنان را در رسیدن به اهداف شان ناکام ساخته و بر آنها مسلط شوند.
 

محمد مصطفی(ص) منبع و منشا وحدت

امام جمعه اهل‌سنت ایرانشهر نیز گفت: بهترین الگو برای امت اسلامی پیامبر گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) به عنوان منبع و منشا وحدت، هستند.

مولوی عبدالصمد کریم‌زایی بیان کرد: امت اسلامی باید با پیروی از آن بزرگوار برای توسعه و گسترش وحدت تلاش کند. 

وی افزود : وحدت و انسجام یکی از دغدغه‌های پیامبراکرم(ص) در زمان حیات سیاسی و اجتماعی آن حضرت بوده است؛ چراکه جامعه‌ مقتدر و مستحکم نیازمند وحدت و همدلی است.

وی بابیان اینکه وحدت اسلامی حول محور دین و مشترکات اسلام، عامل مؤثر در پیشرفت مادی و معنوی مسلمانان است گفت: علما و اندیشمندان اسلامی با همفکری و آگاهی خود تلاش عمیق در جهت وحدت اسلامی در بین مسلمانان انجام دهند و موارد اختلاف را تا آنجا که ممکن است از بین ببرند و زمینه های وحدت اسلامی را در جهت ایجاد دوستی و هماهنگی و نزدیک کردن قلوب به یکدیگر در همه سطوح ایجاد کنند.

وحدت مهمترین شاخه درخت اسلام است

دبیر هیات امنای جامعه المصطفی العالمیه گفت: دین اسلام چون درختیست که دارای شاخ و برگ‌های متعدد بوده که یکی از مهمترین شاخه‌های آن وحدت امت اسلامی است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن مهدوی در همایش محوری هفته وحدت در زاهدان اظهار داشت: ویژگی امت اسلامی تمدنی است که در پرتو جامعه اسلامی به وجود آمده و امت اسلامی را زیر یک چتر واحد از هرگونه درگیری و نزاع برحذر می‌دارد.

وی با بیان اینکه توجه به سیره و روش زندگی پیامبر (ص) برای مسلمانان امری مهم و قابل توجه است اظهار داشت: ایثار، از خودگذشتگی، محبت و بسیاری از موارد پسندیده دیگر از جمله مباحثی است که باید از سیره زندگی پیامبر(ص) آموخت.  

 دبیر هیات امنای جامعه المصطفی العالمیه گفت:  جهان اسلام امروز بیش از گذشته نیازمند وحدت، همدلی و همگرایی مسلمانان است.

پیامبر(ص) شاخص ترین محور وحدت در دنیای اسلام

فرماندار خاش سیستان و بلوچستان گفت: پیامبر اکرم( ص) با برخورداری از اخلاق برتر و حسن سلوک با انسان‌ها پیوند دهنده قلب‌ها و عامل انسجام،همبستگی و شاخص‌ترین محور وحدت در دنیای اسلام هستند.

صاحب گل صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هفته وحدت فرصتی مغتنم برای تالیف قلوب و آسیب شناسی اختلافات و تشکیل نشست‌های باشکوه انسجام اسلامی است.

وی با تاکید بر ضرورت تبیین عناصر اتحاد و یکپارچگی در جامعه اسلامی افزود: تلاش علمای شیعه و سنی برای تقویت مبانی اسلامی ستودنی است اما برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در این منطقه حساس ضرورت دارد علما بیش از پیش مسائل وحدت و فراهم کردن زمینه مشارکت اجتماعی را در جامعه تببین کنند.


برگزاری برنامه های متنوع هفته وحدت در سیستان و بلوچستان

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه های مختلف و متنوع بسیاری برای اجرا در هفته وحدت در این استان در نظر گرفته شده که برگزاری چهار همایش تشییع و تسنن با مشارکت دفتر نهاد رهبری از جمله آنهاست.

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی ادامه داد: برگزاری ۱۴ محفل انس با قرآن، اعزام مبلغ تبلیغی به سطح مساجد استان در این ایام، حضور ۲۰۰ مربی آموزشی به مدارس حاشیه ای مرکز استان، برگزاری شب شعربا حضور شاعران شیعه و سنی، برگزاری گفتمان های دینی با حضور ۱۳۵ نفر از روحانیان، برپایی جشن های میلاد در تمام شهرهای سیستان و بلوچستان، تدارک دیدارهای علما و اقشار شیعه و سنی و در مجموع هفت برنامه محوری از جمله برنامه های هفته وحدت در این منطقه است.    

برگزاری بیش از هشت برنامه هفته وحدت در پایتخت وحدت اسلامی

مسئول روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: بیش از هشت برنامه هفته وحدت در زاهدان برگزار خواهد شد.

محمد دشتی‌زاده ادامه داد: همایش محوری هفته وحدت با حضور علما، بزرگان و صاحبان اندیشه، نشست شورای مشورتی علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان، محفل انس با قرآن با تلاوت قاری بین الملل سید جواد حسینی، همایش تجلیل از منادیان وحدت، محفل انس با قرآن، برگزاری ۲ برنامه جشن هفته وحدت، حضور مردم شیعه و سنی در نماز جمعه از جمله برنامه‌های این نهاد برای هفته وحدت است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.