محمدرضا بندانی روز چهارشنبه در کاراگاه آموزشی هویت‌گذاری دام سیستان و بلوچستان که با حضور ۸۵ کارشناس امور دام استان در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: طرح پلاک‌کوبی با هدف هویت‌دار کردن و اصلاح نژاد دام‌های منطقه، برنامه‌ریزی برای تحقق سند توسعه دامپروری و همچنین جلوگیری از قاچاق دام از ابتدای آبان در سیستان و بلوچستان اجرایی شده است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از استان‌های پیشتاز در پلاک‌کوبی دام سنگین و سبک در کشور است به طوری که از سال ۹۳ تاکنون افزون‌بر ۱۸۶ هزار راس گاو، گوساله و شتر در این استان پلاک‌کوبی شده‌اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از اجباری شدن پلاک‌کوبی و بیمه دام‌های سبک و سنگین در استان خبر داد و افزود: براساس مصوبه ابلاغی معاون اول رئیس جمهوری تحت عنوان خرید، فروش، حمل و نگهداری دام زنده در کشور، دامداران استان تا پایان امسال مهلت دارند نسبت به پلاک‌کوبی و بیمه دام‌های خود اقدام کنند.

وی افزود: این طرح شامل دام‌های سبک( گوسفند و بز) و دامهای سنگین( گاو، گوساله، شتر و گاو میش) است.

به گزارش ایرنا گرچه خشکسالی های چند دهه اخیر در سیستان و بلوچستان به ویژه شمال استان صنعت دامپروری و کشاورزی منطقه را تحت تاثیر قرار داده اما موقعیت ویژه و استثنایی به سبب برخورداری از هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی این استان را در موقعیت خاص از نظر تجارت و تامین نیاز کشور در بخش های مختلف از طریق واردات قرار داده است.
این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی توانایی تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور را دارد به طوری که هیچ استانی از این ظرفیت برخوردار نیست.
از جمله ظرفیت های مهم سیستان و بلوچستان وجود کشتارگاهها و قرنطینه دامی است که می تواند نقش مهمی در واردات دام داشته باشد و به همین دلیل اخیرا از سوی سازمان دامپزشکی کشور واردات دام سنگین از کشور برزیل به این استان مورد توجه قرار گرفت که اجرای این طرح نتایج مطلوب و ارزشمندی در رونق اشتغال و توسعه استان خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.