محمود حسین بر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هموفیلی از بیماری‌های خاص و یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است که به علت کمبود فاکتور انعقادی هشتم، نهم یا یازدهم در مسیر داخلی انعقاد خون ظاهر می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت هموفیلی شدید، علائم این بیماری در اوایل دوران نوزادی به صورت علائم خونریزی دهنده مکرر به شکل کبودی، خونریزی از لثه، خونریزی از دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، خون دماغ‌های مکرر، خونریزی در زمان ختنه، خونریزی در زانو و حتی در زمان روند جراحی بروز پیدا می‌کند.

مدیرشبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: هموفیلی نوع A بر اثر کمبود فاکتور هشت، هموفیلی B بر اثر کمبود فاکتور نهم و هموفیلی C بر اثر کمبود فاکتور یازدهم رخ می‌دهد و اگر مقدار فعالیت فاکتور در خون بالای پنج درصد نرمال باشد، هموفیلی خفیف، اگر بین یک تا پنج درصد نرمال باشد هموفیلی متوسط و اگر مقدار فعالیت فاکتور در خون زیر یک درصد نرمال باشد هموفیلی شدید محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: هموفیلی در اغلب موارد قبل از تولد قابل شناسایی است، به آن معنا که با انجام آزمایش ژنتیک با نمونه‌برداری از پرده‌های جنین در هفته دهم تا دوازدهم یا به وسیله آمینوسنتز (یکی از آزمایش‌های تشخیصی قبل از تولد) پس از هفته پانزدهم بارداری قابل تشخیص است.

به گزارش ایرنا، هموفیلی یا خون‌ تراوی دسته‌ای از بیماری‌های ارثی است که در آن توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل می‌شود.
هموفیلی نوع «A» (هموفیلی نوع کلاسیک به علت نقص فاکتور انعقادی ۸) شایعترین شکل این اختلال است و در هر ۵ تا ۱۰ هزار نوزاد پسر دیده می‌شود و هموفیلی نوع « B» (هموفیلی کریسمس به علت نقص فاکتور ۹) در یک مورد از هر ۲۰ تا ۳۴ هزار نوزاد پسر مشاهده می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.