بهمن برزگر روز پنجشنبه در همایش محوری گرامیداشت هفته بیمه سلامت در زاهدان اظهار داشت: سلامتی حق انسان است و یک‌سری افراد در برابر این حق تکلیفی دارند و در اینجا این تکلیف بر عهده دولت است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «فرد مریض جز رنج بیماری رنج دیگری نباید متحمل شود» گفت: بزرگترین گروه هدف بیمه سلامت جامعه محرومان و نیازمندان است که قریب به ۲۱ میلیون نفر بیمه شده روستایی در کشور داریم.

مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: نزدیک به ۶ میلیون نفر در صندوق کارکنان دولت، ۲ میلیون و۳۰۰ هزار نفر صندوق سایر اقشار و صندوق بیمه ایرانیان با ۶۰۰ هزار نفر زیرپوشش بیمه سلامت هستند.

وی بیان کرد: گروه آخر، صندوق بیمه سلامت همگانی است که توان پرداخت نداشته و درون هیچ گروهی نیستند و هم‌اینک اولویت نخست سازمان با حدود ۱۰ میلیون نفر بیمه شده است.

برزگر گفت: در سال چیزی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه سازمان بیمه سلامت است و کل بودجه دولتی ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که نظام بیمه‌ای بخش بزرگی از بودجه را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: بیمه سلامت ارائه خدمت را براساس نیاز تعریف می‌کند و هدف آن کم کردن فاصله طبقاتی است.

مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: نظام بیمه‌ای مطلوب است که کف خدمت را به همه مردم اعم از فقیر و غنی ارائه دهد و هم‌اینک چهار سازمان اصلی بیمه‌ای در کشور تقریبا بالای ۹۰ درصد خدمات را به جامعه ارائه می‌دهند و در بحث پوشش بیمه جمعیت تقریبا به حد مطلوب رسیده‌ایم.

وی اظهار داشت: حدود ۱۱.۲۵ درصد از هزینه خانوار در حوزه سلامت روستایی و ۱۱.۷۸ درصد در حوزه سلامت شهری خرج می‌شود.

برزگر گفت: دومین محور سازمان، بیمه الکترونیک است که در ۴۵۰ بیمارستان اسناد الکترونیکی دریافت می‌شود و این تحول بزرگیست که امسال آن را به صددرصد خواهیم رساند.

وی افزود: از طریق نسخه الکترونیکی می‌توانیم کل فرایند را تحت نظارت قرار دهیم که تبعات اجتماعی زیادی دارد و در این امر ۵۰ درصد پزشکان و ۱۰۰ درصد سایر موسسات مورد هدف هستند که در سیستان و بلوچستان هر ۶ شهرستان هدف، کار را اجرایی کردند و همچنان کار بسیار داریم.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان نیز در این همایش بیان کرد: این استان به دلیل محرومیت‌ها دارای یکسری مشکلات است اما سلامت جزو اولویت‌های دولت بوده که باید اعتبارات استان را در این زمینه به طور خاص و ویژه دید. 

دکتر رضا عباسی گفت: بیمه سلامت سالانه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان در زمینه بهداشت و درمان مردم سیستان و بلوچستان هزینه می‌کند.

وی افزود: در طول یکسال گذشته بیمه سلامت نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان به آزمایشگاه‌ها، ۵۶ و نیم میلیارد تومان تنها به داروخانه‌های سیستان و بلوچستان بابت نسخه‌ها و ۱۸ میلیارد تومان بابت داروهای زمان بستری پرداخت کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیمه سلامت در یکسال گذشته به پزشکان و دندانپزشکان استان در مطب‌ها ۳۰ میلیارد تومان، هزینه سونوگرافی در بیمارستان تنها در بستری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و هزینه پرتوگرافی و غیره ۱۰ و نیم میلیارد تومان و ۱۸ میلیارد تومان هزینه ویزیت بیماران در بیمارستان‌ها در زمان بستری پرداخت کرده است.

وی اظهار داشت: وجود بخش خصوصی در زمینه ساخت بیمارستان، درمانگاه و غیره در سیستان و بلوچستان کمرنگ است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.