به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان به سبب دوری از مرکز، گستردگی و فاصله طولانی شهرها و روستاها از یکدیگر، نبود راه دسترسی به روستاهای دورافتاده و بی‌مهری رژیم‌های ستم شاهی همواره از محرومیت‌های فراوانی به ویژه در بخش بهداشت و درمان در رنج بود بطوریکه بسیاری از روستاها حتی خانه بهداشت نداشتند و در مراکز بهداشتی درمانی شهری نیز پزشکان هندی و بنگلادشی که برخی از آنان با زبان فارسی آشنایی نداشته و یا به سختی تکلم می‌کردند به طبابت می‌پرداختند.
سلامت هم اینک به عنوان یکی از اولویت های حاکمیتی موجی از امیدواری را در بین مردم و ارائه کنندگان خدمات درمانی به همراه داشته که نوید بخش آینده‌ای بهتر است.

این استان را می توان تابلوی درخشان خدمات نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت معرفی کرد به طوری که توسعه استان در عرصه آموزش و تحقیقات، ارتقا شاخص‌های سلامت و زیرساخت‌های بهداشت و درمان در طول سالهای بسیار چشمگیر بوده است.

استانی که تاپیش از پیروزی انقلاب محتاج پزشکان هندی و بنگلادشی بود و برای بسیاری از روستاهای آن بهداشت و درمان معنایی نداشت و در هر روستا پیرمرد یا پیرزنی که اندک آشنایی با خاصیت داروهای گیاهی را داشت به طبابت مردم می پرداخت و بیماران رنج بیماری را به جان می خریدند هم اینک با جهش‌های مطلوب در حوزه بهداشت و درمان علاوه بر فراهم کردن امکانات درمانی برای شهروندان خود، توانایی پذیرش بیماران خارجی را نیز دارد.

وجود مرکز درمان ناباروری، مرکز اشعه درمانی، جراحی قلب باز، تشخیص قبل از تولد، قطب چشم پزشکی و پیوند کلیه و قرنیه، سیستان و بلوچستان را به قطب پزشکی در کشور و منطقه تبدیل کرده است، به طوری که این استان هم اینک سالانه پذیرای افزون بر ۵۰۰ بیمار خارجی است.

راه اندازی سه دانشگاه علوم پزشکی در شمال(زابل)، مرکز (زاهدان) و جنوب (ایرانشهر) استان نشان از توجه خاص رهبری، رئیس جمهوری و سایر مسئولان نظام به حوزه بهداشت و درمان و سلامت مردم این سامان دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان با خدمات ارزنده دولتمران به ویژه در سالهای اخیر به تابلوی درخشان خدمات نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت تبدیل شده است به طوری که شاهد فعالیت افزون بر ۵۰۰ عضو هیات علمی، راه اندازی بیش از ۱۰۱ رشته دانشگاهی از کاردانی تا دکترای فوق تخصصی در حوزه زیرپوشش این دانشگاه هستیم.

دکتر محمد هاشمی‌شهری افزود: از مهمترین دستاوردها و خدمات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون می توان به افتتاح بیش از ۴۰۰ طرح و پروژه در حوزه های بهداشتی، درمانی، آموزشی، تحقیقاتی، فرهنگی، دانشجویی و داروئی اشاره کرد.

وی ادامه داد: فعال شدن۶۴ کانون سلامت محله، ساخت، تجهیز و راه اندازی ۱۰ طرح و پروژه بزرگ در قالب طرح تحول نظام سلامت نظیر بخش های جدید و استاندارد اورژانس و بلوک زایمانی در بیمارستان‌های علی‌بن‌ابیطالب(ع)، امام خمینی (ره) خاش و رازی سراوان، بخش غربالگری سرطان و رادیوتراپی در بیمارستان‌های علی‌بن‌ابیطالب(ع) و رازی سراوان و کلینیک‌های ویژه تخصصی در زاهدان و خاش از دیگر اقدامات مهم بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان راه اندازی ۸۳ خانه بهداشت روستایی،  ۲۱ مرکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی، ساخت هشت پایگاه بهداشت، بهره‌برداری از ۳۹ پایگاه اورژانس روستایی، جاده‌ای و شهری، بهره برداری از سه پد فرود بالگرد در بیمارستان علی‌بن‌ابیطالب (ع)، تل سیاه و حرمک، ساخت چهار تسهیلات زایمانی روستایی و راه اندازی ۱۴ واحد مسکونی ویژه کادر بهداشت و درمان در مناطق روستایی را بخش دیگری از خدمات دولت در قالب طرح تحول نظام سلامت در سیستان و بلوچستان بیان کرد.

وی افزایش پنج برابری تعداد تخت های بیمارستانی، تکمیل شبکه بهداشت و درمان با افزایش ۳۴ برابر شدن خانه های بهداشت روستایی و تکمیل چرخه درمان بیماران نابارور، سرطانی، ناهنجاری های قلبی و غیره در سیستان و بلوچستان را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان وسیع‌ترین استان کشور بر شمرد.

هاشمی گفت: راه اندازی مرکز درمان ناباروری، مرکز اشعه درمانی، جراحی قلب باز، تشخیص قبل از تولد، پیوند کلیه و قرنیه و قطب چشم پزشکی به عنوان نخستین ها در عرصه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که هم اینک این استان را به قطب پزشکی در منطقه تبدیل کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان راه اندازی اتاق عمل زایمان بدون درد در بیمارستان‌های علی‌بن ابیطالب(ع) زاهدان و امام علی (ع) چابهار، راه اندازی بخش جدید داخلی اعصاب در بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع)، تامین بیش از۸۲۰ میلیارد ریال  تجهیزات سرمایه ای تشخیصی و درمانی از قبیل دستگاه های اکو کاردیو گرافی، سونوگرافی، ونتیلاتور، ماشین بیهوشی، فیکو، میکروسکوپ جراحی، رادیولوژیف یونیت دندانپزشکی، افزایش تعداد تخت های مصوب از هزار و ۲۸۶ به هزار و ۷۴۴ تخت، افزایش تعداد تخت های ویژه از ۱۱۲ تخت به ۱۸۲ تخت ویژه و افزایش تعداد آمبولانس های ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه از ۵۷ دستگاه به  ۷۴ دستگاه را از دیگر خدمات ارزشمند دولت در این خطه از ایران اسلامی برشمرد.

دکتر هاشمی با اشاره به توسعه منابع انسانی و اجرای تحولات نرم افزاری در نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حضور نیروی انسانی متخصص، ورزیده، متعهد و با برنامه می تواند مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان ها و پایگاه های اورژانس را در مسیر ارائه خدمت به مردم قرار دهد و هدف اصلی نظام سلامت در توسعه شاخص های سلامت انسان ها را محقق کند.

وی ادامه داد: استقرار برنامه محوری در حوزه سلامت با تدوین سند توسعه سلامت استان، فعال سازی حوزه مشارکت های اجتماعی با هدف توسعه مشارکت های همگانی، حمایت از سازمان های مردم نهاد و حضور خیران در عرصه سلامت، ارتقاء سواد سلامت عمومی و حرکت در مسیر اجتماعی شدن سلامت، توسعه کیفی نیروی انسانی با برگزاری دوره های مستمر توانمندسازی، برقراری ارتباط سازنده و موثر با تشکل ها و جامعه دانشجویی، راه اندازی برنامه های دستیاری جدید و اخذ مجوز آموزش دستیار تخصصی در رشته های قلب و عروق، طبّ اورژانس، ارولوژی، دندانپزشکی کودکان و اندودانتیکس، افزایش ۳۰ درصدی پزشکان متخصص، افزایش ۳۵ درصدی تعداد کادر پرستاری، استقرار پزشک خانواده در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت روستایی دانشگاه، آموزش و بکارگیری یک نفر مراقب سلامت به ازاء هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در مناطق شهری و اتخاذ سیاست بومی گزینی را از جمله مهمترین اقدامات در حوزه نیروی انسانی ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: توسعه منابع انسانی، ارتقاء زیر ساخت های فیزیکی و در راس آن راه اندازی بیمارستان های جدید، پایگاه امداد هوایی، ساخت خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستائی، اختصاص ۸۲۰ میلیارد ریال تجهیزات سرمایه ای و مهمتر از آن اعمال مدیریت سلامت و تلاش شبانه روزی خدمتگزاران مردم در این حوزه منجر به بهبود چشمگیر شاخص‌های سلامت شده است.

وی افزود:کاهش ۳۸ درصدی تعداد مرگ مادران باردار، کاهش موارد مرگ و میر نوزادان از ۴.۱۱ به ازاء هزار تولد زنده به۳.۱۰ در هزار،  افزایش ۳۰ درصدی پوشش خدمات مشاوره هنگام ازدواج و نزدیک شدن این میزان به ۱۰۰ درصد، اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون و غربالگری ۷۶ درصد از کل جمعیت در معرض خطر، کاهش ۸۵ درصدی  تعداد موارد بروز تالاسمی، کاهش ۷۵ درصدی تعداد موارد بروز مالاریا و افزایش درصد مراکز ارائه خدمات سلامت از مهمترین اقدامات این دانشگاه در بهبود شاخص ها بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ثبت اطلاعات یک میلیون و۲۵۷ هزار و ۶۰۶ نفر از جمعیت منطقه تحت پوشش در سامانه سیب،  افزایش تعداد داوطلبان سلامت از چهار هزار و ۸۸۶ نفر  سال ۹۳ به ۱۰ هزار و ۲۸۴ نفر،  پوشش۱۰۰ درصدی ساکنان مناطق شهری (۸۰۰ هزار نفر) در زمینه خدمات سطح یک نظام سلامت، افزایش  ۲۰ درصدی تعداد زایمان های طبیعی، افزایش ۲۶ درصدی تعداد اعمال جراحی در بیمارستان های تابعه و  افزایش ۱۵ درصدی تعداد مراجعان به اورژانس و کلینیک های تخصصی و عمومی را از دیگر اقدمات این دانشگاه در پرتو توجه دولتمران عنوان کرد.

استان سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و پراکندگی شهرها و روستاها در حوزه بهداشت و درمان به سه قسمت تقسیم شده که شهرستان‌های شمالی شامل زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب سوران زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، مهرستان، سرباز، فنوج، قصرقند، نیکشهر، بمپور، چابهار و کنارک زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

علاوه بر این دانشگاه‌ها که هر کدام بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت متعددی زیرپوشش دارند، کاروان‌های سلامت و بیمارستان‌های صحرایی موقت نیز با استقرار در مناطق محروم و دورافتاده به درمان رایگان مردم این استان می پردارند.

تلاش های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان و سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در چند سال گذشته به هیچ عنوان قابل مقایسه با تاریخ این استان نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.