غلام حیدر زورقی روز پنجشنبه در نشست مجریان و دست اندرکاران سیستم های نوین آبیاری در مرکز آموزش کشاورزی بمپور اظهار داشت:از ۳۴هزار هکتار سیستم آبیاری نوین اجرا شده در سیستان و بلوچستان هشت هزار و ۲۲۸ هکتار آن از نوع بارانی، ۲۴ هزار و ۲۵۲ هکتار قطره ای و هزار و ۵۲۰ هکتار نیز کم فشار است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های کم بارش است که این امر ضرورت بکارگیری سیستم های نوین آبیاری را دو چندان کرده است تا هم راندمان مدیریت مصرف آب افزایش یافته وهم موجبات رونق تولید فراهم شود.

زورقی افزود: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوریکه دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سیستم‌های نوین آبیاری را بصورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام نویسی‌تا نسبت به اجرای سیستم برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.
وی گفت: هم اینک ۲۷پیمانکار بومی و غیر بومی و ۱۹مشاور حقیقی و حقوقی برای اجرای این سیستم ها در سیستان و بلوچستان مشغول کار هستند.
زورقی افزود: از ابتدای امسال تاکنون برای تجهیز پنج هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری ۴۹۰میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

۷۳۱۶


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.