این کتاب به نویسندگی ناخدا عباسعلی محمودی در ۱۴۸ صفحه با تیراژ هزار نسخه در سال ۹۷ توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان منتشر شده است.

این کتاب خاطرات ناخدا عباسعلی محمودی تکاور نیروی دریایی است که از دوران دفاع مقدس و حمله صدام به خرمشهر نوشته شده است.

رزمندگان کتاب "۱۸ نفری که برگشتند" از نیروهای ارتش بودند که در دانشکده افسری تحصیل می‌کردند و زمانی که جنگ شروع شد به اتفاق شهید نامجو عازم اهواز و خرمشهر شدند.

این گروه ۵۰ نفره  از رسته تکاوران دریایی بودندکه تعداد زیادی از آنان شهید و تنها ۱۸ نفر به دانشگاه برگشتند.

در بخشی این کتاب آمده است: اواخر آبان ماه سال ۱۳۵۹ مراسم فارغ التحصیلی ما انجام شد و به نیروهای تابعه مراجعه کردیم و از تعداد ۵۰ نفر سهمیه نیروی دریایی فقط ۱۸ نفر زنده مانده بودیم که افرادی مانند، فرامرز قلی پور و احمد صیامی را با بیش از ۷۵ درصد جانبازی نیز شامل می‌شد.

به محض مراجعه به ستاد نیروی دریایی به ما اعلام شد که رسته‌های مهندسی و دارایی به رسته توپخانه و بقیه رسته‌ها به تفنگدار دریایی تغییر تخصص داده‌اند و باید خود را برای طی دوره فشرده مقدماتی به مراکز مربوطه معرفی کنید.

من که در رسته مهندسی پذیرفته شده بودم به رسته توپخانه تغییر یافتم و هر چه سعی کردم تا به تفنگدار دریایی تغییر رسته دهم قبول نکردند و بهانه آوردند که چون شما به توپخانه اصفهان معرفی شده‌اید و دوره برای شما خریداری شده مطابق نیاز جبهه باید این دوره را بگذرانید و به اجبار برای گذراندن دوره توپخانه راهی اصفهان شدم و دوره مقدماتی یک ساله به طور فشرده به مدت سه ماه برگزار شد.

درست در همان روزهای اولیه شروع دوره بود که نیروی دریایی با مشارکت نیروی هوایی دست به یک عملیات گسترده علیه نیروی دریایی عراق زد که این عملیات در نوع خود یک شاهکار بود.

رزمندگان ما در جبهه‌های زمینی و دریایی جواب دندان شکنی به ارتش بعثی عراق دادند و نیروهای دشمن جز پیشروی‌ روزهای اولیه به هدف قابل توجهی دست نیافته و زمین گیر شدند. 

 بعد از حماسۀ خرمشهر و نبرد جانانه و دفاع عاشورایی تکاوران نیروی دریایی و شکست رؤیای صدام مبنی بر تصرف یک روزۀ خرمشه، حال دوباره نوبت آن بود که در دریا هم ضربه شصتی از دلاوران دریادل دریافت کند تا برای همیشه سودا و خیال خام سردار قادسیه شدن را به گورببرد. به همین انگیزه، نیروی دریایی دست به طراحی و اجرای عملیات مشترک با نیروی هوایی موسوم به مروارید زد.

۹۹۲۳**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.