معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها، آمادگی لازم جهت برگزاری هرچه باشکوه تربرگزارنمودن جشنواره تابستانی و ملی مونسون را دارد.
محمد اکبر چاکرزهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این جشنواره با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی از ۲۴ تا ۲۹ مردادماه ۹۸ برگزارمی شود.
وی از رقابت سرآشپزهای مطرح کشوراز ۲۷ تا ۲۹ مردادماه ۹۸ دراین جشنواره خبر داد و افزود: با توجه به استقبال شرکت‌کنندگان، مهلت ثبت نام تا ۲۵ مردادماه تمدید شده است تاافرادبیشتری بتوانند در این رقابت شرکت کنند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: رقابت سرآشپزها می تواند منجر به معرفی بسیاری از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان که تاکنون ناشناخته مانده اند، شود.
وی اظهار کرد: نمایشگاه سوغات، هدایا و صنایع دستی مناطق مختلف کشور از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.
چاکرزهی خاطرنشان کرد: برای ایجاد فضایی متنوع و شاد برای مسافرین، گردشگران و شهروندان برنامه‌هایی فرهنگی و هنری از جمله موسیقی سنتی نواحی مختلف کشور تدارک دیده شده است.
وی بیان کرد: ورزش های دریامحور مانند موج سواری، اسکی روی آب و قایق سواری ودیگرورزش‌های ساحلی نیز برگزارمی‌شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: درنشست‌های آتی با استانداری و کمیته سوخت استان سیستان و بلوچستان تمهیدات و تدابیری جهت مشکل سوخت خودروهای مسافران با توجه به بعد مسافت اندیشیده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، این‌روزها درحالی عمده نقاط ایران موج گرما را تجربه می‌کنند که در جنوب شرق ایران، سواحل مکران، فصل مونسون با بادها و بارش‌های بهاری حکم‌فرماست و این سواحل با متوسط دمای 28 تا 30 درجه را به‌یکی از خنک‌ترین نقاط ایران در این فصل تبدیل کرده است.
فصل مونسون که از اوایل خردادماه آغاز می‌شود، در مردادماه به بهترین ایستگاهش می‌رسد و موجب می‌شود ساحلنشینان سواحل مکران از کنارک، چابهار تا گواتر هوای مطبوع و خنکی را تجربه کنند. هم‌اکنون دمای هوای چابهار به عنوان قلب مکران 28 درجه به همراه باد و نسیم است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان می‌گوید: سیستم‌های جوی عمدتا از غرب به شرق در حرکت‌اند و این درحالی است که در فصل مونسون بادها از شرق به غرب می‌آیند و باعث می‌شوند از سمت دریا باد و نسیم‌های بهاری به سمت خشکی بوزد و هوا را تلطیف کند.
علی ملاشاهی می‌افزاید: مونسون که از واژه عربی موسم به‌معنای فصل گرفته می‌شود از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا نیمه شهریور ادامه می‌یابد؛ بیشترین تاثیر بادهای آن در روزهای اخیر است که دما را بین 30 تا حداکثر 33 درجه می‌برد.
وی تصریح می‌کند: علاوه‌بر باد، بارش هم پدیده‌ی غالب در مونسون است؛ مونسون در کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش تاثیر بسزایی دارد و موجب بارش‌های شدیدی در آنجا می‌شود به‌طوری که پرباران‌ترین نقطه دنیا را به‌خاطر این فصل در شهر چراپوچی هند داریم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.