رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: بیماری تب کریمه کنگو، به طور مستقیم از طریق ناقل(کنه )، از طریق انسان بیمار و از طریق دام و لاشه آلوده به انسان منتقل می شود.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، زینلی در کارگروه امنیت غذایی استان افزود: میزان مرگ و میر این بیماری بسیار بالاست اما با توجه به هوشیاری کادر درمان، خوشبختانه میزان مرگ و میر در کشور بر اثر این بیماری به زیر 10 درصد رسیده است و ما معتقدیم که این آمار کمتر نیز خواهد شد.

وی افزود: بروز بیماری در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر در کشور بالاست و برای پیشگیری از ابتلاء، باید از اردیبهشت ماه اقدامات پیشگیرانه آغاز شود
رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: در استان سیستان و بلوچستان و سپس استان گیلان بیشترین موارد ابتلاء به تب کنگو به ثبت رسیده است .

وی تاکید کرد: برای ارتقاء سطح سلامت باید تمام دستگاه ها دخیل باشند و محوریت با استانداری، جهاد کشاورزی، دامپزشکی ، شهرداری ها، فرمانداری است .
دکتر زینی وند معاون سیاسی - اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان هم در این جلسه گفت: باید فرهنگسازی به گونه ای صورت گیرد که مردم برای تامین گوشت سالم، خود را ملزم به تهیه آن از کشتارگاه ها بدانند.
وی افزود: دستگاه هایی مانند جهاد کشاورزی باید همانند علوم پزشکی مسئولانه برای حفظ سلامت مردم اهمیت قائل شوند.
زینی وند تاکید کرد: تا هفته آینده با محوریت فرمانداری اقدام فوری برای ارائه طرح جامع جهت ساماندهی شهرک دامداران صورت پذیرد.
وی گفت: در تمام شهرهایی که ابتلاء به تب کنگو گزارش شده باید کمیته اضطراری با حضور تمام دستگاه های متولی تشکیل و برای مقابله با بیماری تصمیمات عملی اتخاذ شود.
معاون سیاسی - اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: مجموعه دستگاه های دولتی باید در اجرای وظایف خود با یکدیگر همپوشانی و همکاری موثر داشته باشند.
دکتر مهران امینی فرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز گفت: نقشه بروز این بیماری، در شهرهایی محرز شده است که دام از پاکستان وارد می شود.
وی ادامه داد: در شرایط موجود هر لحظه امکان بروز موارد جدید از ابتلاء به بیماری وجود دارد بنابراین باید برای رفع عوامل خطر اقدام عاجل صورت پذیرد.
حسینی مدیر کل دامپزشکی استان هم گفت: کنه هیالوما که عامل ابتلاء به تب کنگو است در هر مرحله 30 هزار تخم می گذارد و تا 7 نسل ویروس را منتقل می کند.
وی با تاکید بر این‌که هیچ کشوری موافق ورود دام از کشور دیگری نیست تصریح کرد: در شرایط حاضر مجبور به تامین دام از کشورهای همسایه هستیم.
وی افزود: استان سیستان و بلوچستان بعد از تهران بیشترین تعداد کشتارگاه های صنعتی را دارد و آنچه منجر به بروز و شیوع بیماری شده عرضه و کشتار دام بدون نظارت دامپزشکی است.
مدیر کل دامپزشکی استان همچنین بر ضرورت بازبینی و اصلاح ساختار شهرک دامداران زاهدان تاکید کرد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.