سید ولی سلطان روز پنجشنبه در حاشیه نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان و ولایت نیمروز افغانستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایران میزبان بیش از ۲ میلیون افغانستانی در خاک خود است و همواره با محبت با اتباع ما رفتار کردند.

وی ادامه داد: افغانستان علاقه‌مند به تبادل تجارت با ایران بوده و آمادگی کامل برای همکاری بیش از پیش با این کشور دارد.

والی ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان بیان کرد: مسائل و مشکلاتی در رابطه با تجارت بین ایران و افغانستان وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر بر طرف شود و این اعتقاد و اخلاص برای حل مشکلات در میان ۲ کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: ۲ کشور همسایه و برادر ایران و افغانستان باید در تمام زمینه ها به ویژه همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه ای روابط خود را بیشتر از قبل ارتقا دهند.

ولی سلطان چابهار را فرصتی طلایی برای ایران، افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و جنوب آسیا دانست و افزود: باید از فرصت و موقعیت این شهرستان برای توسعه و تجارت به نفع ایران و افغانستان استفاده کرد.

وی ادامه داد: چابهار مکان مناسبی برای اتصال افغانستان به کشورهای مختلف دنیاست و این فرصت مناسب را باید قدر بدانیم.

والی ولایت نیمروز به عمده ترین ظرفیت‌های منطقه چابهار اشاره کرد و گفت: هزینه پایین، فاصله مواصلاتی کم افغانستان به این منطقه و سهولت خاص و ویژه در چابهار از جمله مزیت های مهم این منطقه است.

وی برطرف کردن مشکلات پیش رو تجارت را مهم دانست و بیان کرد: ایجاد کمیته های مشترک، برطرف کردن مشکلات در کنار به فراموشی نسپردن توافق نامه ها از جمله راه های مهم برای توسعه پایدار است.

موانع موجود بین تجارت ایران و افغانستان باید به سرعت برطرف شود

استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دنیا امروز هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند نیازمندی های خود را بر طرف کند بنابراین باید موانع موجود بین تجارت ایران و افغانستان به سرعت برطرف شود.

احمد علی موهبتی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل هیچ ناوگانی نمی‌تواند با ناوگان حمل و نقل دریایی رقابت کند چراکه هزینه و زمان در حمل و نقل بسیار مهم است و در این ناوگان به درستی دیده می شود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به داشتن منطقه آزاد تجاری چابهار و دسترسی به آب های آزاد  در حوزه حمل و نقل دریایی می‌تواند بسیار تسهیل گر و کمک کننده باشد.

استاندار سیستان وبلوچستان تصریح کرد: چابهار دروازه ای برای اتصال کشورهای آسیای میانه بویژه افغانستان به آبهای آزاد است.

وی اظهار داشت: ایران سالهای اخیر برنامه ها، سرمایه گذاری ها و ایجاد زیر ساخت های مناسب در این منطقه را در دست اقدام قرار داده و نتایج خوبی را بدست آورده است.

موهبتی هدف از سفر والی نیمروز به سیستان و بلوچستان را شناخت توانمندی های این استان برشمرد و افزود:توافقات خوبی در این سفر انجام شده و باید همه برای رفع موانع تلاش کنیم.

وی توجه به بخش خصوصی را مهم دانست و گفت: در کشور افغانستان و ایران باید بخش خصوصی بیش از پیش فعال شود.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: کمیته و کارگروه های خوبی برای رفع موانع تشکیل و به طور مستمر به ارزیابی عملکرد دو طرف می پردازد و موانع را برطرف می‌کند.

۹۹۱۴**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.