انگور از مهمترین میوه های جهان به شمار می رود. فسیلهای برگ و بذر این گیاه در رسوبهای مربوط به دوران سوم زمین شناسی در آمریکای شمالی و اروپا کشف شد. میوه آن از زمانهای بسیار قدیم مورد استفاده بشر قرار گرفته است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد انگور از دوران نخستین و عهد مفرغ به عنوان یک ماده غذایی مورد توجه انسانهای اولیه بوده است.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، انگور مهمترین محصول باغی در منطقه سیستان قلمداد می شود، سیستانی که امروز به دلیل طوفانهای 120 روزه که تعداد روزهای آن به بیش از این رسیده و منطقه سیستان را به سرزمین بادها تبدیل کرده است.

ارقام متنوعی از انگور یاقوتی شامل انگور یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، فخری، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه میش، غلامی، شست عروس و... در این سرزمین یافت می شود. انگور یاقوتی قرمز که رقم غالب تاکستانهای سیستان است، از گروه انگورهای اروپایی Vitis vinifera و از انواع انگورهای بی دانه می باشد که به مصرف تازه خوری می رسد. این صفت بی دانگی در انگورهای رومیزی بسیار اهمیت داشته و نقش زیادی در بازارپسندی آنها دارد. از این رو در حال حاضر، تحقیقات گسترده ای در دنیا روی این صفت و انگورهای حائز آن متمرکز شده است. انگورهای بی دانه در واقع حاصل وقوع موتاسیون بوده و خاستگاه این دسته مهم از انگورهای جهان را ایران و افغانستان می دانند .

مهمترین ویژگی انگور یاقوتی قرمز سیستان که به آن نقشی ممتاز و بی بدیل می دهد، زودرسی و نوبرانه بودن آن است. رقم یاقوتی قرمز در شرایط اقلیمی این دشت، هفته اول خرداد ماه قابل عرضه به بازارمصرف است. این زمان از سال مصادف با بروز خلأ شدید در بازار میوه کشور و اوج تقاضای بازار است .

انگور سیستان دارای ویِژگیهای خاصی نظیر عطر، طعم و جلوه و جلای ظاهری و منحصر به فرد است که در نوع خود یک مزیت نسبی به شمار می رود که باید به آن توجه کرد. در صورت فراهم شدن زیر ساختهای لازم در چرخه تولید، توزیع و بازاررسانی، این محصول می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان، اوضاع اقتصادی و اجتماعی منطقه و حتی تأمین بخشی از نیاز کشور ایفا کند.

تقویم زراعی و مراحل فنولوژیکی انگور یاقوتی قرمز در شرایط اقلیمی دشت سیستان شکفتن جوانه ها در 15 اسفند،ظهور خوشه در 25 اسفند، باز شدن گل 15 فروردین، میوه بستن 25 فروردین انجام می شود. تغییر رنگ حبه 20 اریبهشت و آغاز برداشت 5 خرداد و آغاز هرس کاشت نهال 20 دی انجام می شود.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با ایسنا در این باره می افزاید؛ برای بهره استفاده درست از این محصول در مراحل کاشت، داشتٰ و برداشت لازم است کشاورزان به اصول فنی توجه کنند. در مرحله کاشت این محصول از آنجایی که کاشت و احداث باغ یک سرمایه گذاری بلند مدت است و به هزینه قابل توجهی نیاز دارد لازم است تمامی جوانب نظیر وجود آب کافی بویژه در زمان فصل رشد، خاک مناسب و حاصلخیز زمین و سایر مسائل مربوط به داشت، برداشت و حتی پس از برداشت مورد توجه قرار گیرد .

زورقی بیان کرد: با توجه به شرایط سیستان، تأمین آب مطمئن مهمترین دغدغه کشاورزان همیشه بوده و است و از سوی دیگر در سالهای اخیر و به دنبال رواج استحصال آب از چاهکها جهت کشاورزی توجه به کیفیت آب آبیاری نیز به سبب نداشتن مقاومت زیاد این انگور در مقابل آب شور از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت؛ هرچند سیستان خاستگاه انگور یاقوتی است ودر چند سال اخیر توسعه تاکستان ها در سطح استان وشرایط آب وهوایی شهرستانها ی جنوبی سیستان وبلوچستان سبب شده برداشت این محصول در بلوچستان زودتر آغاز شود .

دکتر غلام حیدر زورقی با اشاره به اینکه انگور یاقوتی زودرس ترین انگور در کشور است افزود: در حال حاضر ۳هزار و۸۰۰هکتار تاکستان در استان داریم که بیش از ۸۵درصد آن اختصاص به انگور یاقوتی دارد .

وی گفت: از کل باغات انگور استان ۲هزارو ۸۰۰هکتار بارور است وپیش بینی می‌شود بیش از ۳۱هزاروسیصدتن انگور تولید و روانه بازار مصرف شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عمده ارقام انگور استان را یاقوتی قرمز، فخری، امیری، چشم گاوی، عسگری وصاحبی برشمرد وافزود: ۵۳درصد حدود ۲۰۰۰هکتار باغات انگور در منطقه سیستان است که ۱۷۰۰هکتار آن بارور میباشد.

وی تصریح کرد: انگور یاقوتی به صورت عمده در منطقه سیستان کشت می شود.

زورقی خاطرنشان کرد: انگور یاقوتی قرمز منطقه سیستان بطور میانگین در خوشه ۲۳۰ عدد جبه دارد و هر یک حبه نیز دارای ۲۲ درصد مواد جامد است.

وی گفت: قبل از خشکسالی ۱۸ ساله منطقه سیستان  ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات منطقه به کشت انگور یاقوتی اختصاص داشت که متاسفانه پس از وقوع خشکسالی مقدار زیادی از آنها از بین رفت. البته در چند سال اخیر با توجه به توسعه کشاورزی نوین در منطقه بخش قابل توجهی از این باغات احیا شده است.

در هر صورت این استان پهناور با داشتن ظرفیت ها و پتاسیل های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و دیگر زمینه ها می تواند تامین کننده نیاز عمده بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد .

همچنین قطعا استان سیستان و بلوچستان با توجه به این همه تنوع اقلیمی و همینطور محصولات کشاورزی می تواند یکی از قطب های کشاورزی کشور باشد البته به شرط اینکه زیرساخت های لازم برای این موضوع در استان ایجاد شود که این موضوع نیاز به توجه ویژه دولت به این منطقه دارد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.