به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی عصر پنجشنبه در نشست بررسی راهبردهای منطقه‌ای و معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بندر چابهار با حضور وزیر امور خارجه اظهار داشت: سیستان و بلوچستان سه نیم درصد جمعیت، 11 و نیم درصد مساحت و 25 درصد مرزهای کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: طول سواحل سیستان و بلوچستان هزار و 500 کیلومتر و مرز دریایی 320 کیلومتر است و تنها با کشور پاکستان 950 کیلومتر مرز خاکی دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: طول مرز از آستارا تا خرمشهر 2 هزار کیلومتر است ولی 19 مرز رسمی وجود دارد این در حالی است که در سه هزار کیلومتر مرز سیستان و بلوچستان تنها هفت نقطه مرزی و یک مرز رسمی وجود دارد.
وی گفت: چابهار از طریق مرز ریمدان با پاکستان ارتباط دارد و توجه به این منطقه مرزی و زیرساخت‌های آن موجب توسعه روابط 2 کشور ایران و پاکستان می‌شود.
موهبتی افزود: پاکستان و ایران کالا و محصولات کشاورزی زیادی دارند که در صورت توجه به بازارچه‌های مرزی می‌توان صادرات و واردات را در این مناطق فعال و امنیت، آسایش و اشتغال را برای ساکنان دو سوی مرز فراهم کرد.
وی تصریح کرد: میزان مبادلات تجاری با پاکستان باید بیش از پنج میلیارد دلار باشد ولی هم اینک سالانه واردات 138 میلیون دلار و صادرات 580 میلیون دلار است که این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست.
رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان ادامه داد: پاکستان نیازمندی‌هایی در زمینه برق، انرژی و سوخت دارد و ایران نیز به کالاهای پاکستان نظیر برنج نیاز دارد که در صورت اقدامات لازم و توسعه روابط تجاری و اقتصادی مرزنشینان 2 کشور از منافع آن بهره مند خواهند شد.
وی بیان کرد: چابهار نقش فرا ملی برای ایران دارد و نقش آفرینی آن با اتصال خط ریلی به گوادر پاکستان، خط مسافری دریایی و فعال کردن بازارچه های مرزی می‌تواند برای هر دو کشور مثمرثمر باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: راه نجات افغانستان بندر چابهار است و باید توسعه روابط استان سیستان وبلوچستان با 2 کشور پاکستان و افغانستان بیشتر شود.
موهبتی گفت: منطقه آزاد چابهار از زمان تاسیس تاکنون (27 سال) فاقد مرز دریایی و زمینی بوده است و با تلاش‌های انجام شده و افزایش محدوده آن مشکلات موجود مرتفع می‌شود، این در حالیست که با راه اندازی منطقه آزاد سیستان بخش زیادی از مشکلات سیستان و بلوچستان مرتفع می‌شود.
وی افزود: امنیت 2 سوی مرز برای هر 2 کشور مهم و حیاتی است و باید وزارت خارجه به مشکلات مطرح شده در سفر به چابهار را پیگیری و مرتفع کند.
وی از وزیر امور خارجه خواست از مرز میرجاوه شخصاً به همراه کارشناسان وزارت خارجه بازدید و مشکلات را یکی پس از دیگری پیگیری و رفع کند.
وی ادامه داد: اثرگذاری پیوند دو سوی مرز در بخش های اقتصادی و فرهنگی باید تقویت شود و نقش آفرینی گفتمان نیز تقویت تا ارتباطات مستمر و ادامه دار باشد.
وی بر آسان سازی تردد در 2 سوی مرز و تأمین زیرساخت‌ها برای جابجایی کالا و مسافر را خواستار شد و افزود: هر چه سریعتر نقاط مرزی سیستان و بلوچستان افزایش و امکانات و زیرساخت‌های آن فراهم شود.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.