اردشیر شهرکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چیکو به عنوان میوه گرمسیری در سطح 250هکتار از باغات میوه سیستان و بلوچستان کشت می شود.
وی با بیان اینکه برداشت چیکو از فروردین به مدت سه ماه در سیستان و بلوچستان درحال انجام است گفت: پیش بینی می شود هزار و 355 تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این محصول گرمسیری عمدتا در شهرستان های چابهار، سرباز، کنارک و قصرقند کشت می شود.
وی خاطر نشان کرد: میوه درخت چیکو مصرف خوراکی دارد اما از بخش های مختلف آن مثل گل ها، برگ ها، میوه نارس، پوست و بذر چیکو نیز به عنوان دارو استفاده می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری کشوراست به طوری که در تولید برخی میوه ها در ایران بی رقیب است.
چیکو یکی از درختان میوه مناطق گرمسیری است که در شهرستان های جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی گرم و مرطوب بخوبی رشد می کند که هم مصرف خوراکی و هم دارویی دارد.
درخت چیکو رشد نسبتا کمی دارد ولی دارای عمر طولانی و در مقابل بادهای شدید نیز مقاوم است و خشکسالی متوالی را بخوبی تحمل می کند و از نظر تحمل به میزان شوری خاک نیز مشابه درختان خرما است.
میوه چیکو به دو شکل گرد و تخم مرغی است که در زمان نارس بسیار سفت و غیرقابل مصرف است و طعم شیرینی آن شبیه گلابی است، هم تازه خوری دارد و هم در تهیه شیرینی، سالاد و دسر مورد استفاده قرار می گیرد .
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.