اله بخش ریگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان در سال زراعی جاری بارش های خوبی دریافت کرده اما خروجی شاخص 10 ساله تبخیر، تعرق و بارش استاندارد شده موسوم به SPEI نشان می دهد که همچنان 100 درصد مساحت منطقه درگیر خشکسالی بوده و 61 درصد از این پهنه با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.
وی افزود: بر اساس خروجی نتایج شاخص SPEI؛ خشکسالی و ترسالی به چهار طبقه خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید دسته بندی می شود که هم اینک حتی یک دهم درصد از مساحت سیستان و بلوچستان شرایط نرمال یا ترسال ندارد و تمام این پهنه وسیع دچار درجات مختلف خشکسالی است.
رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای سال زراعی یعنی مهرماه 97 تا کنون 107.5 میلی متر باران در استان باریده که حجم قابل توجه این بارش ها مربوط به 2 ماه اسفند و فروردین گذشته است.
وی خاطرنشان کرد: میزان بارش دریافتی سیستان و بلوچستان در فروردین امسال حدود 35 میلی متر بود که معادل 31 درصد بارش یک سال آبی است.
ریگی اظهار داشت: بخشی از این حجم بارندگی در نتیجه وقوع بارش های رگباری است که حجم زیادی بارش در مدت کوتاهی می بارد به طوریکه گاهی در نتیجه فعالیت یک سامانه بارشی حدود 40 درصد بارندگی های یکسال زراعی استان دریافت می شود.
وی ادامه داد: این موضوع یک نتیجه تلخ علمی دارد و آن اینکه بر خلاف انتظارها نیاز بارشی منطقه با فعالیت صرف یک سامانه تامین نمی شود.
رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: منظور این نیست که بارش های رگباری بی اثر یا بی ثمر است بلکه40 درصد بارش های یکسال زراعی باید در 40 درصد از بازه زمانی یک سال ببارد نه اینکه در یک شب این مقدار بارش دریافت شود.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.