به گزارش ایرنا، صف های طولانی بنزین و گازوئیل، هدر رفت وقت و فشار روانی ناشی از انتظار در این صف ها به معضل آزار دهنده ای برای مردم زاهدان و سایر مناطق سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.
افرادی که برای دریافت حداقل سوخت مورد نیاز خودرو خود باید ساعتها از وقت گرانبهای شان را هدر دهند دلیل این بی نظمی ها را عدم نظارت بر جایگاههای سوخت می دانند.
ماجرای صف های بنزین و گازوئیل از ابتدای سالجاری تاکنون به یکی از معضلات مهمی در سیستان و بلوچستان تبدیل شده که کلافگی و ناراحتی مردم را به دنبال داشته و اجرای چند مرحله اقدامات مقطعی نیز هیچ مرحمی بر درد نبوده است.
بالا رفتن نرخ ارز در کنار کاهش ارزش پول ملی و اختلاف قیمت خرید و فروش سوخت، دلالان و قاچاقچیان را برای بدست آوردن سودهای کلان به این سمت سوق داده به نوعی که امروزه خرید و فروش موادسوختی به یکی از مشاغل پربازده شهری و روستایی تبدیل شده و روز به روز نیز در حال گسترش است.

**نبود شغل مناسب بهانه تاراج سرمایه های ملی
بسیاری از جوانانی که به خرید و فروش موادسوختی مشغولند نبود شغل و درآمد مناسب را مهمترین دلیل این کارشان عنوان می کنند.
یکی از همین جوانان که در حال تخلیه سوخت از داخل باک خودرو در نزدیکی یکی از جایگاه های عرضه سوخت بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نبود شغل را عامل این کار دانست و بیان کرد: نبود اشتغال مناسب سبب شده به کار خرید و فروش سوخت رو بیاورم و با فروش بنزین خودرو خود و دیگران امرار معاش کنم.
وی که خود را جابر معرفی کرد مدعی شد که مدرک کارشناسی بانکداری دارد و نداشتن شغل مناسب را عامل سوق پیدا کردنش به خرید و فروش بنزین عنوان کرد.
جابر سود خوب فروش موادسوختی را عامل مهم گرایش افراد به این کار دانست و افزود: با وجودی که خطرات این کار زیاد است و تاکنون افراد زیادی بر اثر حمل و انفجار این مواد جان و زندگی خود را از دست داده اند اما نبود شغل و سود خوب خرید و فروش سوخت بسیاری از جوانان را مجذوب خود کرده است.
جوان دیگری گفت: خرید و فروش سوخت درآمد بسیار خوبی دارد و برخی افراد آنچنان گرفتار این کار شده اند که اگر شغل مناسبی هم برایشان پیدا شود دست از این کار بر نمی دارند.
وی که خود را عبدالله معرفی کرد افزود: سواد و مهارت و حرفه خاصی ندارم و بهترین شغل با درآمد خوب خرید و فروش سوخت است، هر چند که خطرات و نگرانی ها و زحماتی دارد اما به خطر و زحمتش می ارزد.
اشتغال یکی از مشکلات دامنگیر مردمان این خطه از سالیان گذشته تاکنون بوده و با توجه به ظرفیت های بسیاری که در این منطقه وجود دارد تا کنون تحول چشمگیری در این زمینه رخ نداده است.
اما آنچه حائر اهمیت است این که باید کلاف سر درگم مشکل سوخت در هر کجا است جمع شود و مسئولان با چاره اندیشی مناسب مشکل صف های طولانی را حل کنند.
یکی از رانندگان خودروهای منتظر در صف طولانی که بسیار هم گلایه مند و ناراحت بود، نبود نظارت و نداشتن یک متولی مشخص را عامل این نابهنجاری عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه هیچ گونه نظارتی در دریافت سهمیه سوخت خودروها وجود ندارد و برخی افراد با استفاده از کارتهای متعدد در هر روز چندین نوبت آنهم بدون در نظر گرفتن نوبت اقدام به سوختگیری می کنند.
وی که از ذکر نامش خودداری کرد افزود: به نظر بسیاری از رانندگان خودروها، اشکال اصلی در نظارت نکردن بر پمپ بنزین ها است تخلفاتی که یقین دارم همه مسئولان دست اندرکار از آن مطلع هستند اما یا نمی توانند یا نمی خواهند اقدام اساسی انجام دهند.
این شهروند زاهدانی تصریح کرد: برای اثبات این ادعاها نیازی به سند و مدرک نیست کافیست به وضعیت صف های بنزین نگاهی بیندازید، برخی افراد با زور و قلدری وارد صف ها می شوند، برخی افراد از جهت خلاف وارد جایگاه می شوند و هیچ یک از متصدیان جایگاه با آنان برخورد نمی کنند و به راحتی اجازه سوختگیری می دهند، جالب اینکه باک اضافی و منبع ذخیره پلاستیکی در صندوق عقب خودرو و حتی کف اتاق ماشین به عینه مشهود است.
چند تن از رانندگان صف بنزین با تایید سخنان این شهروند از ظایع شدن حقوق شهروندی توسط جایگاههای سوخت ابراز گلایه کرده و نظارت نکردن از سوی مسئولان دست اندرکار را عامل این همه بی نظمی و ضایع شدن حق شهروندان دانستند.
یکی از این رانندگان که خود را احمد محمودی معرفی کرد گفت: هرگاه قیمت سوخت در مرز افزایش پیدا می کند قاچاقچیان سوخت همچون قارچ از هر طرف جایگاههای سوخت سر در می آورند و عامل اصلی تشکیل صف های طویل نیز همین افراد هستند و وقتی به متصدیان پمپ هم اعتراض می کنیم اصلا توجهی نمی کنند یا پاسخ های واهی و غیر منطقی می دهند.
وی تصریح کرد: فروشندگان غیرقانونی سوخت با خودروهای وانت و یا سواری بدون در نظر گرفتن حقوق دیگران وارد صف می شوند و هیچگاه یک فرد با شخصیت هم حاضر نیست با این قبیل افراد درگیر شود و به ناچار باید ایستادن در صف های طولانی را تحمل کند.
محمد ریگی یکی دیگر از شهروندان گفت: نظم و انضباط وقتی توسط برخی افراد رعایت نمی شود باید ماموران قانون آنان را مجبور به تن دادن به قانون و نظم و انضباط کنند اما متاسفانه در این محدوده و مقابل جایگاهها هیچ مامور برقراری نظم وجود ندارد.
مساله سوخت در شهر زاهدان فقط به بنزین ختم نمی شود و گازوئیل و صف های طولانی ماشین های سنگین مقابل جایگاه از دیگر مشکلات این حوزه است که علاوه بر نارضایتی رانندگان آنها موجب بسیاری از خطرات غیر قابل پیش بینی مثل تصادف و یا انفجار خواهد شد.
یکی از رانندگان خودروهای سنگین که مدعی بود از 14 ساعت پیش تاکنون در صف دریافت سوخت منتظر است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ساعت 8 صبح روز سه شنبه در انتهای این صف ایستاده و حال که ساعت 10 صبح چهارشنبه است هنوز موفق به سوختگیری نشده ام.
وی که خود را غفور معرفی کرد اظهار داشت: نبود نظارت عامل اصلی این صف طولانی و اذیت کننده است.
غفور با بیان اینکه هر گاه برای حمل بار به سیستان و بلوچستان سفر می کنم برای دریافت سوخت کامیون باید روزها و ساعتها وقتم را در صف سوختگیری هدر دهم.
وی کافی نبودن جایگاه سوخت در کنار قاچاق و نبود نظارت را عامل اصلی تشکیل این صف های طولانی دانست و افزود: منحصر کردن برخی خودرو ها برای دریافت سوخت در کنار عدم نظارت بر چگونگی فرآیند کار سبب شده این صف های طولانی روز به روز و ساعت به ساعت بر حجمش افزوده شود.
هر چند تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ مناسب از برخی مسئولان بی نتیجه ماند اما مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی زاهدان گفت: کمبود نیرو یکی از مسائل و مشکلاتیست که در حوزه نظارتی با آن رو به رو هستیم.
محمد کهنسال ادامه داد: در بخش نظارت باید نقش سایر ارگان های نظارتی نیز دیده شود که متاسفانه تاکنون در اینباره همکاری مناسبی صورت نگرفته است.
وی قاچاق سوخت را عامل اصلی در ایجاد این صف ها دانست و افزود: خرید و فروش توسط برخی افراد سبب شده تا مردمی که برای وسیله نقلیه خود نیاز به سوخت دارند در مقابل جایگاه ها سرگردان و وقت شان تلف شود.
مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی زاهدان اظهار داشت: با برنامه ریزی ها و بازدید های میدانی انجام شده از جایگاه ها مقرر شد جایگاه هایی که از ازدحام کمتری برخوردارند نیروی موجود و مازاد خود را در اختیار جایگاه های دیگر قرار دهد تا کار پلاک خوانی و نظارت صورت پذیرد.
وی در خصوص خوردو های سنگین نیز بیان کرد: خودروهای برون شهری از سه جایگاه دریافت سوخت استفاده می کنند و جایگاه های پایانه و محمد رسول الله مخصوص خودرو هایی با مجوز بارنامه و جایگاه هامون مخصوص خودروهای بدون بارنامه است.
مسئول روابط عمومی فرمانداری زاهدان نیز در خصوص صف های طولانی سوخت به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این نهاد به عنوان کمک کننده و تسهیل گر حوزه شهری حضور به عمل می رساند در صورتی که تمام ارگانها نیاز است به کار خود واقف بوده و وظایفشان را به شکل مطلوب انجام دهند.
حمید اربابی ادامه داد: اعمال برخی سیاست های درون سازمانی گاها باعث ایجاد مشکلاتی می شود که نیاز است در این موارد تعامل بیشتری صورت پذیرد.
وی اظهار داشت: برنامه و جلساتی در این باره در نظر گرفته شده که تا چند روز آینده اجرا می شود که امیدواریم نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.
فرمانده انتظامی زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رابطه با برخی بی نظمی ها در مقابل جایگاه های سوخت و نظارت بر آن بیان کرد: این مساله نخست نیاز به فرهنگ سازی و احترام افراد به حقوق یکدیگر دارد هر چند افرادی هستند که با بی قانونی سعی در برهم زدن این نظم و سود بردن از آن را دارند اما مقوله اصلی در این باره فرهنگ است.
سرهنگ علی عارف نژاد ادامه داد: هرچند در این برهه زمانی نیروهای انتظامی وظایف سنگین تری از جمله نظارت بر بازار، جلوگیری از سرقت و تخلفات دیگر و تامین امنیت را برعهده دارند و در اولویت است با این حال در صورت مشاهده و یا گزارش تخلف از خودرویی این مساله پیگیری و افراد خاطی مورد مجازات قرار خواهند گرفت.
وی نقش سایر ارگان های نظارتی را هم مهم عنوان کرد و افزود: در حوزه نظارت و کنترل سوخت باید تمام ارگان های مربوطه ورود کنند و این امر را مختص سازمان انتظامی ندانند.
یکی از نکات مهم مطرح شده توسط سرهنگ عارف نژاد مقوله فرهنگ و قانونمداری است که باید تمامی افراد جامعه در تمام شئون زندگی آن را بکار گیرند.
احترام گذاشتن به یکدیگر و رعایت حقوق شهروندی تنها به دستگاههای دولتی و نهادها خلاصه نمی شود بلکه باید خودمان به عنوان یکی از اعضای تشکیل دهنده جامعه در آن نقش داشته باشیم.
یکی از مسائل مهمی که باید مورد توجه همگان باشد این است که خرید و فروش سوخت به هر بهانه ای هدر رفت سرمایه ملی کشور است و باید دانست این امر باعث ضایع شدن حقوق افرادیست که خودرو نداشته و از یارانه ای که در این خصوص وجود دارد استفاده نمی کنند.
9914 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.