به گزارش ایرنا، مادر، واژه عجیبی است، گویا از روز ازل که کردگار دست به خلق بشر زد در دل و جان او محبت مادری را به گونه ای نافذ قرار داد تا عشق واقعی نمود خود را در محبت او بیابد و نوع بشر نیز آرامش خود را در آغوش مادر کشف و تجربه کند.
مادران سیستان و بلوچستان شیر زنانی هستند از نوع گذشت و انسانیت که با وجود تمام مشکلات و سختی ها تمام قد از خانه و خانواده، فرزند، همسر و جامعه خود حمایت می کنند و برای موفقیت آنها از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.
بسیاری از دختران در این استان کویری و هم مرز با دو کشور افغانستان و پاکستان در سنین پایین ازدواج می کنند و پس از آن وظایف مادری را به خوبی برعهده می گیرند.
بیشتر زنان سیستان و بلوچستان را خانه داران تشکیل می دهند که وفاداری و عشق به فرزند و همسر را به نحو شایسته ای ادا می کنند.
هزاران روستا و آبادی در این استان وجود دارد که برخی از آنها به دلایل مختلف از کمبود نسبی امکانات رنج می برند اما با پرورش صحیح فرزندان توسط مادران کویر همواره شاهد درخشیدن مفاخر از این بخش های دور از مرکز کشور هستیم.

**زود مادری در سیستان و بلوچستان
فعال اجتماعی حقوق زنان و مدیرعامل موسسه خیریه حلیمه سعدیه زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان زنان بسیار صبوری دارد که برخی از آنان بعد از ازدواج به دلایل مختلف، خود بار سنگین زندگی را به دوش می کشند.
ام کلثوم موذن گفت: ثبت نشدن برخی ازدواج ها به صورت رسمی یکی از مشکلات جدی زنان در سیستان و بلوچستان است که سبب ضایع شدن حقوق آنان می شود.
وی ادامه داد: ثبت نشدن ازدواج ها نه تنها سبب بازماندن زنان از حقوق قانونی شان می شود بلکه فرزندان حاصل از این ازدواج ها نیز بدون شناسنامه باقی می مانند.
فعال اجتماعی حقوق زنان افزود: مرگ همسر در برخی موارد سبب می شود تا زنان عهده دار مخارج زندگی شوند که این امر نیز معضلات بسیاری را به دنبال دارد.
مدیرعامل موسسه خیریه حلیمه سعدیه زاهدان ادامه داد: بسیاری از زنان استان به ویژه ساکن در روستاها و حاشیه شهرها به دلیل نداشتن تحصیلات دانشگاهی، مهارت های زندگی و همچنین شغل مناسب از امنیت مالی بی بهره بوده و در تامین اصلی ترین مایحتاج زندگی شدیدا به شوهران خود وابسته هستند.
موذن ادامه داد: هنگامی که زندگی مشترک این زنان به مخاطره می افتد یا در گرداب طلاق قرار می گیرند و یا برای تامین مخارج ساده زندگی با مشکلات عدیده و جدی روبرو می شوند.

**پایبندی زنان سیستان و بلوچستان به زندگی مشترک
زنان کویر از پایبندترین و متعهدترین زنان در جامعه محسوب می شوند و برای حفظ بنیان خانواده از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.
آمار کم طلاق در این استان خود نشان از پایبندی افراد متاهل به زندگی است.
مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان آمار طلاق بسیار پائینی دارد به طوری که به ازای هر 12 ازدواج تنها یک مورد منجر به طلاق می شود.
رضا راحت دهمرده ادامه داد: میانگین سن طلاق در استان برای مردان 32 و برای خانم ها 28 سال است.
وی اظهار داشت: جمعیت سیستان و بلوچستان 2 میلیون و 830 هزار نفر است که 50.1 درصد آن را مردان و 49.9 درصد را زنان تشکیل می دهند.
زنان کویر با وجود مشقت ها و مشکلاتی که پیش روی خود دارند با تمام وجود راه مادری را می پیمایند و در گذر از خانه پدر به خانه همسر رسم محبت را با الگو گرفتن از بانوی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا (س) می آموزند و می آموزانند.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.