به گزارش ایرنا ابوذر کوثری روز یکشنبه در مراسم افتتاح بیستمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان و پنجمین دوره کتاب سال استان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی زاهدان اظهار داشت: در این استان با وجود پیشینه تاریخی و ظرفیت های نهفته فراوان در زمینه فرهنگی کار چندانی صورت نگرفته و به لحاظ شاخص های عمومی کشوری پایین است.
وی گفت: یک قشر نخبه فرهنگی در سیستان و بلوچستان داریم که یکی از قوی ترین ها و کانون ‌های اصلی تولید فرهنگی شناخته می شوند اما تاکنون ناشناخته مانده اند.
سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: از این قشر نخبه فرهنگی باید در سایر بخش‌ ها استفاده کرد.
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت های فرهنگی فراوانی دارد که می‌توان سایر بخش‌ ها را به وسیله آن پویا کرد.
کوثری گفت: شاخص مطالعه قابل قبولی در استان نداریم و نسبت به شاخص کشوری از ضریب پایینی برخوردار است.
وی افزود: هر چه برای تقویت عناصر فرهنگی در کشور کار انجام دهیم سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده است.
مدیرعامل خانه کتاب کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: کتاب ارزشمند ترین محصول اندیشه و گفتگوی بشری است و قرآن به عنوان آخرین معجزه پیامبر خاتم (ص) است.
نیکنام حسن پور گفت: در فرهنگ ایران اسلامی میراث مکتوب و کتابت ارزش زیادی داشته و حلقه اتصال نسل هاست و در این بین نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است.
وی افزود: در دوست داشتن کتاب نباید تعصب داشت و اگر در حوزه کتاب تامل و تفکر کنیم باید مسیر ها باز باشد تا نقد کتاب داشته باشیم.
مدیرعامل خانه کتاب کشور با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با ظرفیت غنی فرهنگی یکی از جایگاه های خوب برای فرهنگ مکتوب است، بیان کرد: در این استان از سال 57 تا 97 بیش از 975 کتاب توسط ناشران یا نویسندگان در حوزه های مختلف به رشته تحریر درآمده است.
وی گفت: در کتاب سال ایران که 580 داور آن را داوری می کردند از میان 14 برگزیده یکنفر از سیستان و بلوچستان بود که امیدواریم در سال‌ های آینده برگزیدگان بیشتری از این استان داشته باشیم.
حسن پور افزود: تهدیدات در حوزه کتاب بحث فضای مجازی است که هم تهدید و هم فرصت محسوب می شود.
وی اظهار داشت: باید قوانین کپی رایت رعایت شود تا به ناشران و کتابفروشان ضربه ای وارد نشود.
وی گفت: ما ایرانیان بیشتر فرهنگ شفاهی را ترجیح می دهیم تا نوشتاری؛ که در این صورت نمی‌توانیم فرهنگ را به نسل های بعد منتقل کنیم.
به گزارش ایرنا نمایشگاه کتاب از امروز تا 11 اسفند از ساعت 9 تا 12ظهر و 16 تا 20 عصر در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی زاهدان واقع در خیابان دانشگاه برای بازدید عموم دایر است
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.