دکتر فریبرز راشدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توانمند سازی، ارتقاء سطح دانش و عملکرد عملی تکنسین های فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در برخورد با مصدومان ترومایی حوادث از مهمترین اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است.
وی افزود: در این دوره 30 نفر از تکنسین های فوریتهای پزشکی دانشگاه زاهدان حضور دارند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: وحدت رویه و یک بیان مشترک در مراقبت از بیماران ترومایی از اهداف این دوره های آموزشی است که تاکنون 140 کارگاه آموزشی آن در کشور برگزار شده است.
راشدی با اشاره به اهمیت پیشگیری از حوادث رانندگی منجر به تروما تاکید کرد: به منظور کاهش سوانح و حوادث رانندگی در سیستان و بلوچستان ضروری است رعایت قوانین و مقرارت رانندگی به عزمی عمومی تبدیل شود.
ضربه یا تروما (به انگلیسی: Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثهٔ وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.
اهمیت تفاوت این دو مبحث در اورژانس و فوریت‌های پزشکی مشخص می‌شود؛ مثلاً در برخورد با بیمار دچار سنکوپ یا شوک، اگر عامل آن بیماری باشد، امدادگر به‌آسانی می‌تواند اقدام به جابجایی بیمار کند ولی در شرایط تروما، به علت وجود احتمال آسیب‌های شدید مانند قطع نخاع، هرنوع جابجایی و حرکتِ بیمار بدون ساپورت و ثابت نمودنِ اندام‌های متحرک و توسط اشخاص ناوارد ممنوع است. تروما اگر شدید باشد شخص را به مداوای سریع اورژانسی نیازمند می‌سازد.
تروما ششمین عامل آماری در علل مرگ شمرده می‌شود.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.