به گزارش ایرنا پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که در 2 روز آینده بیشتر نواحی جنوبی و مرکزی سیستان و بلوچستان شاهد بارش های شدید باران باشند تا شاید اوضاع کشاورزی و منابع آبی این استان قدری بهبود یابد.
بر اساس آخرین گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدریت بحران سازمان هواشناسی کشور، سیستان و بلوچستان در سال زراعی جاری با بیش از 90 درصد کاهش بارندگی نسبت به شرایط نرمال کم بارش ترین استان کشور است.
اما بر اساس پیش بینی های هواشناسی سامانه بارشی از امروز در نواحی ساحلی سیستان و بلوچستان شروع به فعالیت کرد و شهر تشنه چابهار را که ماه های زیادی را بدون بارش باران سپری کرده بود فرا گرفت.

** حدود یکسال آمد و رفت ابرهای بی باران
عبدالحمید جدگال یکی از شهروندان چابهاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال به دلیل آب و هوای شرجی این منطقه شاهد آمد و رفت ابرهای زیادی بودیم اما هیچ کدام از آنها بارانی به همراه نداشت.
وی افزود: اکثر مردمی که در روستاهای اطراف چابهار زندگی می کنند آب مورد نیاز خود را از هوتک ها(گودال حفر شده) تامین که با توجه به نبود باران در ماه های گذشته این منابع آبی هم رو به اتمام بود.
این شهروند چابهاری ادامه داد: امروز به لطف خداوند بعد از چندین ماه باران هوای چابهار را تازه کرد و امیدواریم با ادامه این بارندگی وضعیت منابع آبی بهبود یابد.

** بارش های امروز چابهار تا دوشنبه ادامه دارد
رئیس اداره هواشناسی چابهار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آخرین بارش موثر این شهرستان در 12 ماه اخیر مربوط به هفتم اسفند پارسال بوده و تا امروز هیچ بارش باران قابل اندازه گیری در این شهر نباریده است.
محمدرضا سالاری فنودی ادامه داد: در واقع بیش از 330 روز است که هیچ بارانی در چابهار نمی بارد و این موضوع مشکلاتی را برای مردم و کشاورزان چابهاری ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: کاهش شدید بارش در چابهار در سالهای اخیر سبب شده تا تمام مساحت این شهرستان تحت تاثیر درجات مختلفی از خشکسالی قرار گیرد.
رئیس اداره هواشناسی چابهار با بیان اینکه نبود بارش علاوه بر افزایش خشکسالی سبب سست شدت بافت خاک و از بین رفتن برخی پوشش های گیاهی منطقه شده است، افزود: این شرایط به خیزش گرد و غبار در اثر وزش باد و کاهش کیفیت هوا کمک کرده است.
وی ادامه داد: علاوه بر چابهار، شرایط بارش در سایر نواحی جنوب سیستان و بلوچستان نیز در ماه های ابتدای سال زراعی یعنی ابتدای مهر تا کنون بیش از 90 درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است.
سالاری بارش امروز باران در چابهار را نوید بارش های موثرتر در روزهای یکشنبه و دوشنبه برشمرد و گفت: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های عددی انتظار می رود فردا بر شدت بارش های این شهرستان افزوده شود و در اثر شدت بارش ها در برخی نواحی سیلاب روی دهد.
رئیس اداره هواشناسی چابهار تصریح کرد: روز دوشنبه نیز فعالیت سامانه بارشی ادامه دارد به طوریکه در اثر آن و به سبب شدت بارش ها آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه های محلی بویژه در نواحی شمال این شهرستان انتظار می رود.
وی ابراز امیدواری کرد که با فعالیت سامانه بارشی کنونی در جنوب سیستان و بلوچستان قدری از کم بارشی انباشته کاسته و حداقل برای سال زراعی جدید شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کنیم.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.