به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «عبدالرحیم کردی» امروز- سه شنبه- در فروم اقتصادی ایران و هند افزود: چابهار به عنوان یک بازیگر جدید منطقه ای در خاورمیانه نقش ویژه ای در دیپلماسی اقتصادی منطقه ایفا می کند.
وی ادامه داد: توافق نامه چابهار بین سه کشور ایران، افغانستان و هند نقطه عطفی در توسعه روابط فی مابین سه کشور است که تاثیرات ویژه ای در روابط کشورهای منطقه خواهد داشت.
وی یادآور شد: حضور اپراتورهای بندری هند در بندر شهید بهشتی چابهار باعث افزایش اهمیت چابهار شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: تغییر در آرایش اقتصادی منطقه و توجیه پذیری فعالیت های صنعتی و لجستیکی در چابهار همزمان با تکمیل زیرساخت های اساسی توسط دولت فصلی جدید را در نقش منطقه ای وبین المللی چابهار گشوده است.
کردی یادآور شد: در دو سال گذشته شاهد رشد چشمگیر درخواست های سرمایه گذاری در این منطقه بوده ایم به طوری که تعداد قراردادهای سرمایه گذاری نهایی شده در این مدت بیشتر از کل قراردادهای سرمایه گذاری منعقد شده در 10 سال گذشته است.
وی اضافه کرد: تمام سعی خود را جهت تامین زیرساخت های لازم در راستای پذیرش و جذب سرمایه گذاری بیشتر به کار گرفته ایم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در زمینه حمل و نقل و لجستیک، یادآور شد: بندر چابهار با ظرفیت 8.5 میلیون تن در سال در فاز اول در حال فعالیت است.علاوه بر این پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و انتظار می رود پس از سه سال این پروژه عملیاتی شود.
وی ادامه داد: درخصوص صنعت مخصوصا صنایع گاز محور کاملا واضح است که مجتمع پتروشیمی فرصتی ممتاز وجود دارد. در زمینه سایر صنایع انرژی بر، در بخش معادن و فولاد چابهار دارای مزیت ویژه رقابتی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو پروژه پتروشیمی و یک کارخانه فولاد در حال احداث است که این دو پروژه با پیشرفت 30 درصدی انتظار می رود طی دو سال عملیاتی شود.
کردی بیان کرد: صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد با هدف قراردادن بازارهای منطقه ای، فرصت های سرمایه گذاری فراوانی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: در زمینه صنایع فرآوری مواد غذایی، امکانات و زیرساخت های قابل توجهی در چابهار فراهم شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: پیشنهاد ایجاد شعبه بانک هندی در چابهار ارائه شده که مورد استقبال قرار گرفت.
کردی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار شرکت در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده است که 400 شرکت از 15 کشور مختلف می باشند.
رییس منطقه آزاد چابهار ادامه داد: مأموریت اصلی ما در زمینه حمل و نقل و ترانزیت این است که فاصله بین بازارها و هزینه و زمان حمل و نقل را کاهش دهیم.
به گفته وی هدف و ماموریت دیگر، توسعه صنایعی است که بازارهای جهانی را هدف قرارداده و مبتنی بر مزیت های رقابتی باشند.
سیام*2021*1336
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.