استاندار سیستان و بلوچستان از بحران جدی آب در پی خشکسالی و خالی شدن آب چاه‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا، احمد علی موهبتی در چهارمین جلسه کمیته استانی گفت: میانگین آبرسانی در کشور 50 لیتر در ثانیه و در سیستان و بلوچستان 8 لیتر در ثانیه است.
 
وی افزود: 50 درصد ذخایر آب چاه نیمه‌ها کم شده و بیش از 30 درصد آب سدهای جنوب استان نیز بر اثر تبخیر از بین رفته است.
 
موهبتی با بیان اینکه سرانه بودجه فرهنگی و هنری استان پهناور سیستان و بلوچستان یک دهم میانگین کشوری است، گفت: در سایر شاخص‌ها از جمله آب آشامیدنی، بهداشت و آموزش نیز فاصله بسیار زیادی با شاخص‌های کشوری داریم.
 
وی افزود: از 420 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور فقط کمتر از 10 هزار میلیارد تومان معادل یک و هفت دهم بودجه به استان اختصاص یافته است که مطمئنا با این بودجه نمی‌توان شاخص‌های این استان را به میانگین کشوری رساند.
 
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تراکم جمعیت در سیستان و بلوچستان در هر کیلومتر  15 نفر و معادل یک چهارم تراکم کشوری است که هزینه خدمات هم به همین نسبت افزایش پیدا می‌کند که نیازمند توجه بیشتر و نگاه ویژه مسئولان کشوری است.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: برنامه عملیاتی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور به زودی آغاز می‌شود.
 
باقر کرد افزود: کنسرسیوم آب بین سه استان خراسان رضوی ، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تشکیل می شود و برنامه انتقال آب از دریای عمان به این ‌سه استان به صورت جدی پیگیری و عملیاتی خواهد شد.
 
کرد گفت: سیستان و بلوچستان بر اساس شاخص‌های خشکسالی به صورت صد در صد دچار خشکسالی شده اما درجات آن در مناطق مختلف، متفاوت است.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خاطرنشان کرد: طبق گفته وزیر نیرو؛ امیدواریم با تشکیل کمیساریای آب هیرمند که با حضور مقامات افغانی در تهران طی این هفته برگزار می شود، موضوع حق آبه هامون از طریق دیپلماسی به نتیجه برسد.
 
 آب های ژرف از دیگر مباحثی بود که معاون استاندار به آن پرداخت و گفت: این پروژه نیز پیشرفت خوبی داشته و بیش از دو هزار متر حفاری شده است و در صورت تایید نهایی می‌تواند در مقابله با خشکسالی موثر باشد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان وبلوچستان نیز در این جلسه گفت: هیچ توسعه‌ای در استان بدون زیر ساخت‌های حمل و نقل ایجاد نمی‌شود و این استان فاقد آزاد راه و بزرگراه است و باید با اعتبارات لازم برای توسعه بندر، تکمیل راه آهن چابهار - سرخس ،  گاز رسانی و منابع آبی تلاش شود.
 
مالکی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی مردم سیستان و بلوچستان بسیار پایین است و سرمایه ‌گذاری بومی ‌ها در استان انجام نمی ‌شود و این نشان می‌دهد که با فرار سرمایه رو به رو هستیم.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این نشست گفت: یک هزار و 20 میلیارد تومان در کل کشور از ماده 10  و 12 مدیریت بحران در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است که مبلغی از این برای استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.