عباس سارانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه مساحت سیستان و بلوچستان نسبت به کشور 11.4 درصد است و پهناورترین استان محسوب می شود اما میزان بارندگی به نسبت این مساحت بسیار اندک است.
وی با بیان اینکه متوسط بارندگی سالانه کشور 250 میلیمتر است، افزود: در گذشته متوسط بارندگی سیستان و بلوچستان 103 میلیمتر بود اما در 25 سال گذشته به حدود 95 میلیمتر کاهش یافته است که از این میزان تنها 38 درصد آن دریافت می شود.
معاون شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: از مجموع 105 میلیارد مترمکعب آب های سطحی کشور 1.6 میلیارد مترمکعب سهم سیستان و بلوچستان است که تنها 7 درصد آن در زمین نفوذ می کند.
وی تصریح کرد: کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر سبب شده است تا آبخوان های سیستان و بلوچستان وضعیت خوبی نداشته باشند به طوری که علاوه بر کاهش 5 متری سطح آب های زیرزمینی با کاهش کیفیت این منابع نیز روبرو هستیم.
سارانی خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود نزولات جوی موجودی آب سدهای پیشین، خیرآباد و چاه نیمه ها در وضعیت بحرانی قرار دارد.
معاون شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان همچنین از ممنوعیت برداشت آب از 9 دشت استان خبر داد و خاطر نشان کرد: 11 دشت دیگر نیز در آستانه ممنوعیت برداشت آب قرار دارد.
به گزارش ایرنا خشکسالی براساس اثراتی که بر منابع و بخشهای مختلف از جمله کشاورزی و منابع طبیعی به خصوص منابع آب می گذارد، به انواع خشکسالی هواشناسی، خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی کشاورزی تقسیم می شود که 100 درصد پهنه سیستان و بلوچستان در طول سال های اخیر با این سه نوع خشکسالی رو به رو بوده و هر سال بر شدت آن افزوده می شود.
به گفته کارشناسان خشکسالی هواشناسی زمانی رخ می دهد که بارندگی سالیانه یا هر بازه زمانی معین (ماهانه یا فصلی) کمتر از میانگین دراز مدت آن باشد این در حالی است که بنابر اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان میزان بارندگی در این استان نسبت به بلند مدت 65 درصد کاهش یافته و برای دومین سال متوالی لقب کم بارش ترین استان کشور را به خود اختصاص داده است.
ادامه خشکسالی هواشناسی در مدت طولانی سبب بروز خشکسالی هیدرولوژی یا آبشناسی می شود که در این نوع خشکسالی، سطح آب رودخانه ها، مخازن آب، دریاچه ها و آبهای زیرزمینی به پایین تر از میانگین دراز مدت افت می کند.
این نوع از خشکسالی نیز چندین سال است که در پهناورترین استان کشور وجود دارد به طوری که میانگین سطح آب های زیرزمینی سیستان و بلوچستان پنج متر کاهش یافته است.
از طرفی در کنار کاهش نزولات جوی بستن آب به روی رودخانه هیرمند از سمت افغانستان سال زراعی سختی را برای منطقه سیستان رقم زد و سبب شد تا خشکسالی بویژه خشکسالی کشاورزی در این منطقه خود را بیش از پیش نشان دهد.
به گفته مجتبی پیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در سال زراعی 97- 1396 خشکسالی در شمال استان 742 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این منطقه خسارت وارد کرد و 25 هزار هکتار از اراضی گندم سیستان در این مدت از بین رفت.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.