حمیدالدین یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:افزون بر یک چهارم جمعیت عشایری سیستان و بلوچستان در خاش سکونت دارند.
وی بیان کرد:در شرایط دشوار خشکسالی های پی در پی و مستمر خسارت های زیادی به این قشر تولید کننده و زحمت کش وارد شده و نیاز است به آنان نگاه ویژه ای داشته باشیم.
فرماندار خاش تاکید کرد: در کنار تامین علوفه دامی،آرد، آب آشامیدنی، سوخت و غیره باید به نیازهای دیگر این قشر توجه شود.
وی افزود: عشایر خاش نقش مهمی در تامین فرآورده های لبنی، صنایع دستی، گلیم و گدام بافی دارند.
به گزارش ایرنا با حضور فرماندار خاش و مدیر کل امور عشایری سیستان و بلوچستان و شماری از مدیران دشتگاههای دست اندر کار از مناطق عشایری بخش مرکزی 'دشت رباط، آپک سیاهان و گرنچین' بازدید و مشکلات آموزشی، کشاورزی، برق و آبرسانی، بهداشتی، منابع طبیعی و غیره از جامعه عشایری این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
در این بازدید مقرر شد از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری از سوی فرمانداری و با مشارکت خیران و نیز امور عشایری پنج باب مدرسه، استخر ذخیره آب، کف شکنی قنوات، بند سیمانی و غیره در مناطق عشایری مذکور ساخته شود.
مناطق گوهرکوه و حاشیه تفتان، چاه احمد، سرتلاپ، دشت های رباط، جارو، موزن و آبخوان، دامنه کوههای پنج انگشت، مورپیش، سیاه بندان، بیرک، ایرندگان، اسپیتک، نلی، گووندان، شورآب، کروجی، تل گزی، شوگه و دولت آباد، آپک سیاهان و مناطقی از پشتکوه محل زندگی عشایر خاش است.
عشایر سیستان و بلوچستان به زبان فارسی و بلوچی سخن می گویند و ویژگی مهم آنان کوچ دورانی است که بیشتر به صورت کوچ عشایر منطقه بلوچستان انجام می شود.
خاش از توابع سیستان و بلوچستان در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
7310**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.