به گزارش ایرنا محمود دیانتی روز دوشنبه در بازدید از یک شرکت فعال در حوزه انرژی های پاک در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در صورتی که از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین برق استفاده شود، این استان می تواند به قطب تولید برق پاک در خاورمیانه تبدیل شود.
وی ادامه داد: از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان ظرفیت انباشته تولید انرژی های نو در بخش های مختلف نظیر باد، خورشید، موج و غیره وجود دارد به طوری که میانگین سرعت وزش باد در هشت ماهه نخست امسال در زابل 9.5 متر بر ثانیه بوده است سرعتی که در ارتفاع 10 متری اندازه گیری شده و برخی توربین های بادی در ارتفاع بالاتری قرار می گیرند که بیلان کاری بیشتری دارد.
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از نظر تابش خورشید نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه جنب حاره کره زمین و مهیا بودن شرایط بهترین ظرفیت برای استفاده از انرژی خورشید نیز در استان وجود دارد به طوری که در هشت ماهه نخست امسال غیر از چابهار، میانگین ساعات آفتابی ایستگاه های سینوپتیک استان بیش از 9.5 ساعت بوده است.
وی ادامه داد: در این مدت میانگین ساعات آفتابی شهرهای نصرت آباد، سراوان، خاش، نیکشهر و ایرانشهر بیش از 10 ساعت بوده که از نظر ظرفیت تولید انرژی های نو بسیار مطلوب و قابل توجه است.
دیانتی به دامنه تاثیر بادهای موسمی سامانه آب و هوایی مونسون هند در نواحی جنوب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: این ویژگی سبب شده تا علاوه بر وجود ظرفیت استفاده از انرژی ها بادی از امواج دریا نیز بتوان بهره برداری مطلوبی کرد.
وی با بیان اینکه بیشینه ارتفاع موج در فصل مونسون هند در نزدیک سواحل چابهار تا بیش از چهار متر هم اندازی گیری شده است، ادامه داد: این شرایط محدود به سواحل نزدیک چابهار نیست بلکه شامل حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی این استان است که در بیشتر این مسیر می توان از انرژی امواج دریا استفاده کرد.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.