دراین مطلب آمده است: در حال چیدن سفره غذاست، لیوان ها و بشقاب ها را روی سفره قرار می دهد و در این میان نمکدان را فراموش نمی کند، اگر هم یادش رفت کودکش یادآوری می کند که فراموش شد، چرا که او نیز عادت کرده است غذایش مزه شورتری داشته باشد، غافل از این که این ماده پر طرفدار چه عوارضی می تواند داشته باشد و متاسفانه به دلیل اطلاع ناکافی بسیاری از مردم، کودکان بیش از هر گروه سنی به آن علاقه پیدا می کنند در حالی که می توان از کودکی آن ها را به مصرف چنین موادی عادت نداد تا در سنین بزرگ سالی دچار بیماری های مختلف نشوند اما متاسفانه استفاده بیش از اندازه نمک در بسیاری از خانواده ها طبیعی است و به تبع آن کودکان هم با این مزه عادت می کنند. با توجه به این که از 17 تا 21 آذر به عنوان هفته «اطلاع رسانی و آموزش تغذیه و بسیج ملی افزایش پوشش مصرف نمک ید دار تصفیه شده» نام گذاری شده است، در این باره با یک کارشناس گفت و گویی انجام شد.
تغییر الگوی مصرف
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره به خبرنگار ما می گوید: محققان اظهار می کنند برای حفظ سلامتی غذای کم نمک بخورید، به طوری که دریافت نمک روزانه، حداکثر 2.5 گرم باشد اما در عمل، تغییر در الگوی مصرف و تمایل به استفاده از غذاهای آماده و فانتزی، میزان دریافت نمک را به سه برابر مقدار نیاز واقعی بدن می رساند و زمینه ساز ابتلا به بیماری های متعددی از جمله فشار خون بالا، مشکلات قلبی، عروقی، پوکی استخوان، چاقی و اضافه وزن، سکته، سرطان معده، مری و ... می شود. «مسعود فیروزکوهی» با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف نمک اظهار می کند: از کودکی اجازه ندهید فرزندتان به طعم شور عادت کند. مادران از اضافه کردن نمک به غذای کمکی کودکان به شدت پرهیز کنند زیرا افزودن نمک، هم آستانه چشایی به شوری را بالا می برد و هم به کلیه های کودک آسیب وارد می کند. کودک وقتی به دنیا می آید نه دوستدار نمک است و نه طرفدار غذاهای شیرین و پر شکر. این مادر است که ذائقه کودک را به اشتباه به سمت شوری و شیرینی می کشاند و سبب بروز بیماری هایی در بزرگ سالی او می شود. به گفته وی، بانوان غذا را کم نمک تهیه کنند و البته نمک مصرفی حتما از نوع یددار باشد، نمک را بهتر است در پایان طبخ اضافه کرد تا ید آن کمتر تخریب شود، نمک پاش در سفره قرار نگیرد تا اعضای خانوار از مصرف آن دور شوند، اگر در منزل عادت به تهیه غذای بی نمک باشد، بهترین گزینه آن است که کمی نمک در سفره به غذای بشقاب افزوده شود تا میزان دریافت ید کامل تر باشد. وی تصریح می کند: بسیاری از مواد اولیه مورد استفاده در طبخ یا مصرفی سفره، حاوی نمک است که نیاز به نمک و نمک پاش را منتفی می کند که از جمله آن می توان به رب گوجه فرنگی، نان، سوسیس و کالباس، سس ها، سوپ های حاضری و دوغ اشاره کرد. وی بیان می کند: هنگام خرید مواد غذایی، به نشانگر رنگی محصولات مشابه توجه شود و از محصول شرکتی خرید کنید که میزان نمک آن کمتر است، غذای اصلی خانوار، غذای خانگی کم نمک باشد و از غذاهای اغذیه فروشی ها، رستوران ها و غذاهای آماده و فراوری شده کارخانه ای که به طور معمول چرب و شورتر یا حتی شیرین تر است، بسیار محدود استفاده شود. از شوری ها و ترشی ها کمتر استفاده شود اما می توان برای طعم دهی به غذا از لیموی طبیعی، آب غوره، سبزیجات معطر، ترخون و ادویه های طبیعی استفاده کرد. وی می گوید: تنقلات شور مانند چیپس و پفک را کنار بگذارید، آجیل ها و مغزها را از نوع خام تهیه و مصرف کنید و توجه داشته باشید که نمک مصرفی صنایع از نوع بدون ید است، استفاده از غذاهای شور، ضمن ضرر به سلامتی، میزان ید مورد نیاز را هم تامین نمی کند.
عوارض استفاده از نمک
فیروزکوهی می افزاید: مصرف نمک بیش از نیاز بدن، در بسیاری از بیماری ها مضر است. به عنوان مثال مصرف نمک در بیماران قلبی، عروقی سبب تجمع آب و بالا رفتن فشار خون، تنگی نفس و ورم پاها می شود، مصرف نمک زیاد به بیماران کلیوی نیز آسیب می رساند، زیرا کلیه نمی تواند سدیم را به درستی دفع کند بنابراین در شکم آب جمع و صورت و زیر چشم ها پف آلود می شود. باید مصرف نمک را به حداقل برسانیم و همین حداقل را از نمک یددار استفاده کنیم، زیرا کمبود ید یکی از مشکلات عمده سلامتی در جهان است و آثار بسیار منفی بر سلامتی می گذارد. وی اذعان می کند: کمبود ید در مواد غذایی و دریافت کم آن توسط انسان سبب ابتلا به بیماری گواتر و سبب اختلال در عملکرد غده تیروئید می شود و کری و لالی، لوچی چشم، اختلال در تکلم، اختلال در ایستادن، راه رفتن و رشد جسمی، کاهش رشد قد در کودکی و نوجوانی، اختلال روانی، کاهش ضریب هوشی و کاهش رشد مغزی و جسمی در جنین را به دنبال دارد. وی تصریح می کند: کمبود ید سبب افزایش مرگ و میر دوره نوزادی و سقط جنین و مرده زایی جنین در زنان باردار نیز می شود بنابراین دریافت ید کافی توسط مادر باردار و البته در همه گروه های سنی، ضروری است. به گفته این کارشناس، مصرف مواد غذایی حاوی ید در برنامه غذایی هفتگی خانوار از راهکارهای درست تامین ید است. محصولات دریایی، شیر، تخم مرغ و برخی میوه ها از جمله آن است. وی می گوید: با توجه به مضرات مصرف نمک و توصیه های مکرر به کاهش مصرف آن، برای رساندن ید به بدن بهتر است به جای نمک، محصول دیگری انتخاب شود که چند ویژگی داشته باشد. به نوعی مصرف عمومی باشد و همه از آن استفاده کنند، در تهیه اش حرارت زیادی استفاده نشود و مصرف آن مضرات نمک را نداشته باشد.
کارشناس تغذیه: مادران از اضافه کردن نمک به غذای کمکی کودکان به شدت پرهیز کنند. زیرا افزودن نمک، هم آستانه چشایی به شوری را بالا می برد و هم به کلیه های کودک آسیب وارد می کند. کودک وقتی به دنیا می آید نه دوستدار نمک است و نه طرفدار غذاهای شیرین و پر شکر. این مادر است که ذائقه کودک را به اشتباه به سمت شوری و شیرینی می کشاند و سبب بروز بیماری هایی در بزرگ سالی او می شود
8006**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.