در این مطلب آمده است: زندگی ماشینی، استرس های روزانه، کار زیاد، خستگی و تلاش برای کسب موفقیت های بیشتر این روزها دغدغه بسیاری از افراد شده است به گونه ای که برخی توان تحمل آن را ندارند و هر روز بیشتر آسیب می بینند. شهروندی که زندگی در زمان گذشته را ساده و بدون دغدغه می داند، می گوید: در گذشته و حتی تا 20-10 سال قبل زندگی مردم راحت تر بود و آن ها در کمال سادگی زندگی می کردند و دغدغه چندانی برای داشتن شغل بهتر و مادیات بیشتر نداشتند بنابراین به راحتی می توانستند با اطرافیان خود رابطه برقرار کنند و قسمتی از خستگی های روزانه خود را به این وسیله تخلیه کنند. «ابراهیمی» ادامه می دهد: بیشتر افرادی که امروزه در اطرافم می بینم دچار روزمرگی شده اند و به جای آن که به خود و نیازهای عاطفی شان توجه کنند به ماشین کار تبدیل شده اند و مدام در فکر افزایش مادیات زندگی هستند البته در این میان افراد اندکی هستند که به روح و جسم خود بیشتر احترام می گذارند و می خواهند سالم زندگی کنند اما تعداد آن ها انگشت شمار است.
استرس های بسیار روزمره
شهروند دیگری هم استرس های روزمره را گاه بسیار می داند و می گوید: این روزها برخی از مردم، اعصاب ضعیفی دارند و با کوچک ترین مشکل یا برخورد، سریع به هم می ریزند و با این کار سبب خرد شدن اعصاب خود و دیگران می شوند. وی که مایل به ذکر نامش نیست، ادامه می دهد: موضوع هایی مانند درس فرزندان، داشتن بهترین مدرسه، شغل خوب و درآمد بالا به دغدغه تعداد زیادی از افراد تبدیل شده است که هر روز از توان فکری و جسمی بیشتر افراد می کاهد. وی خاطرنشان می کند: اضطراب و استرس های روزانه توان فکری انسان را می گیرد. شهروندی دیگر هم اظهار می کند: این روزها بیشتر از گذشته در انجام کارهایم عجله دارم و آن را با شتاب انجام می دهم و از این بابت بسیار احساس ناراحتی و استرس می کنم. وی ادامه می دهد: با این که بارها سلامتی ام برای استرس زیاد به خطر افتاده است اما هنوز نتوانسته ام از میزان استرسم بکاهم.
کنترل استرس
البته در این باره یک کارشناس ارشد روان شناسی عقیده دارد: بسیاری از افراد امروزه با نوعی ترس و اضطراب رو به رو هستند که این امر سبب درون گرایی می شود، از آن گذشته این افراد بسیار کمال گرا شده اند که برای دست یافتن به آن چه می خواهند، حاضر هستند هر مشکلی را به جان بخرند و حتی از خود نیز بگذرند تا به آن شرایط کمال برسند در حالی که روشی نادرست است. «علیزاده» با بیان این که انسان خوشبخت، فردی است که از داشته های خود احساس رضایت کند، ادامه می دهد: فکر و ذهن این افراد درگیر گذشته یا آینده نیست البته این که انسان آینده نگر باشد خوب است اما این به آن معنا نخواهد بود که همه هم و غم و توان خود را برای فکر کردن و برنامه ریزی برای آینده بگذارد و زمان حال را از دست بدهد. وی یکی از مهم ترین درگیری های امروز برخی از افراد را استرس های روزانه ناشی از نداشتن آرامش اعلام می کند. وی استرس امروزه را یکی از بزرگ ترین مشکلات و بیماری های جوامع توسعه یافته و در حال توسعه می داند و می افزاید: افراد، روزانه با استرس های زیادی در جوامع کنونی رو به رو هستند و استرس می تواند نقطه شروع ابتلا به افسردگی باشد و بر سلامت جسم و روح تاثیر بگذارد. وی بیان می کند: کار کردن افراد باید همراه با آرامش روحی و روانی باشد و حتی اگر از شغل خود احساس رضایت نمی کنند، سعی کنند ساعات شاد و خوبی را هنگام کارکردن برای خود فراهم سازند.
نشانه های استرس
به گفته وی، هر اتفاقی در زندگی مانند جدایی، بیرون رفتن فرزند از خانه، دعوا و کشمکش، عوض کردن شغل یا محل زندگی، ازدواج، طلاق، بیماری و به دنیا آمدن فرزند، درجه ای از استرس را با خود به همراه دارد که با کنترل هوشمندانه آن، زندگی شادی را می توان تجربه کرد. وی به ذکر برخی از نشانه های استرس می پردازد و می گوید: بی حوصلگی شدید، حساسیت شدید نسبت به انتقاد، بروز اختلال در خواب، علایم تنش نظیر جویدن ناخن، افزایش مصرف سیگار و نداشتن تمرکز از نشانه های عمده استرس های روزانه است. وی خاطرنشان می کند: برای غلبه بر استرس باید فکر و ذهن را از عوامل استرس زا خالی کنید به این معنی که در یک زمان فقط یک کار را انجام دهید تا بتوانید فشارهای وارد شده را کاهش دهید. «علیزاده» شناخت توانایی های هر فرد را در کاهش استرس مفید می داند و می گوید: با شناختن توانایی ها دیگر افراد نباید از خود انتظارهای بیش از حد داشته باشند که در صورت موفق نشدن استرس شدیدی به آن ها وارد شود. وی برقراری رابطه با نزدیکان و خویشاوندانی که انسان به آن ها علاقه زیادی دارد را در کاهش استرس موثر می داند.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.