به گزارش ایرنا، شهرستان کنارک با 200 کیلومتر مرز آبی از مجموع حدود 300 کیلومتر مرز آبی سیستان و بلوچستان دارای آب و هوای گرم و مرطوب و زمستان های معتدل و تابستان های گرم طولانی است.
متوسط دمای هوا 26 درجه سانتیگراد و متوسط رطوبت 75 درصد است که این شرایط باعث ایجاد گلخانه طبیعی در منطقه شده که امکان کشت محصولات زراعی خارج از فصل بویژه جالیز، سیب زمینی، پیاز، سبزی و صیفی را فراهم کرده است.
این آب و هوا سبب بازدهی موز در طول سال شده و وجود آبهای زیر زمینی و هزار و 200 حلقه چاه کشاورزی سبب توسعه و آبادانی شهرستان ساحلی کنارک شده است.
زمین های کشاورزی شهرستان کنارک در بخش زرخیز زرآباد و دهستان کهیر واقع شده اند و نقش مهمی در اشتغالزایی حدود 20 هزار نفر از افراد بومی منطقه دارند.
عمده محصولات کشاورزی شهرستان کنارک موز، انبه، چیکو، گواوا، کنار، خرما، مرکبات، سبزی وصیفی جات و جالیزی است.
کنارک ظرفیت های خوبی در زمینه اشتغالزایی دریا محور در حوزه صید و صیادی دارد که بنادر صیادی پزم، تنگ و کلات زرآباد بیش از 13 هزار شغل در این شهرستان ایجاد کرده است.
بخش زرآباد کنارک بزرگترین تولید کننده موز در کشور است به طوری که 2 هزار و 100 هکتار موز(هزار و800 هکتار بارور و 300 هکتار غیر بارور) با عملکرد در هر هکتار 30 تا 35 تن سالانه بیش از 63 هزار تن موز تولید و روانه بازار مصرف می شود.
مدیر جهاد کشاورزی کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه از حدود 20 محصول زراعی این شهرستان در سطح سه هزار و 703 هکتار بیش از 85 هزار و 740تن تولید و روانه بازار مصرف می شود.
محمد سعید اولیایی افزود: سالانه از 11 محصول باغی شهرستان کنارک در سطح 2هزار و 309 هکتار 66 هزار و 741 تن تولیدات انجام می شود.
وی موز، خربزه درختی(پاپایا)، فالسا، انبه، کنار، تمبر هندی، نارگیل، خرما، انواع مرکبات، چیکو و گواوا(زیتون بلوچی) را از جمله محصولات گرمسیری کنارک عنوان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی کنارک هندوانه، جو(فصیل)، کلزا، ماش(دیم)، طالبی و خربزه، سورگم(دیم و آبی)، خیار، گندم، گوجه فرنگی، بادمجان، سبزیجات برگی، کدو، فلفل، هویج، سیر، پیاز، بامیه و یونجه را از جمله محصولات زراعی در سطح شهرستان کنارک برشمرد.
وی ادامه داد: شهرستان کنارک 10 هزار و 500 هکتار زمین کشاورزی (سه هزار و 250 هکتار باغی و هفت هزار و 250 هکتار زراعی) دارد که متوسط هر هکتار برای 2 نفر ایجاد اشتغال کرده است.
به گزارش ایرنا شهرستان کنارک با 11 هزار و 567 کیلومترمربع وسعت، 98 هزار و 212 نفر جمعیت در 640 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.