به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان شامل 2منطقه متفاوت آبی شامل سیستان در شمال و بلوچستان در جنوب است به طوری که سیستان وابسته به رودخانه هیرمند است که از کوههای بابایغما در مرکز افغانستان سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر وارد سیستان ایران می شود اما بیشتر منابع آبی منطقه بلوچستان سفره های زیر زمینی و بارندگی های فصلی است.
مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان همواره 2 پدیده مونسون در تابستان و آب و هوای مدیترانه ای و سیستم کم فشار سودان را در زمستان تجربه می کنند.
پدیده مونسون در تابستان بر روی اقیانوس آرام تشکیل شده که به دنبال آن شاهد بارش های شدید بر روی دریا در هندوستان و پاکستان هستیم که اثرات آن بخش های جنوبی استان سیستان و بلوچستان را فرا می گیرد.
این پدیده با ویژگی بارز ریزش های رگباری و سنگین در مدت زمان کوتاه در تابستان معمولا در شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار، نیکشهر، سرباز و ایرانشهر را تحت تاثیر قرار می دهد.
همچنین با وجود آب و هوای مدیترانه ای و سیستم بارشی کم فشار سودان در فصل سرما نیز بارش های خوبی در سیستان و بلوچستان می بارد که متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها لازم برای ذخیره سازی این منابع ارزشمند سالانه به گفته کارشناسان بیش از یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب روان آب در جنوب استان هدر می رود.
از منظر صاحبنظران به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها برای جمع آوری آب های روان بارش این چنینی در جنوب سیستان و بلوچستان نه تنها برای مردم منطقه نعمت محسوب نمی شود بلکه سیلاب مخرب آن باعث وارد آمدن خسارت های سنگین جانی و مالی برای آنان می شود.
هم اینک بیش از 25 رودخانه فصلی دائمی و غیر دائمی نظیر «هیرمند، لار، گزو، ماشکید، نهنگ، سرباز، باهوکلات و زرآباد» در سیستان و بلوچستان وجود دارد که با وجود بیش از 33 سد ساخته شده، سه سد در دست ساخت و 14 سد در دست مطالعه در استان به نظر می رسد باید در این زمینه فعالیت گسترده تری صورت گیرد تا این منابع ارزشمند بیش از این هدر نرود.
از سوی دیگر اهمیت توجه به منابع آبی با توجه به جدی بودن بحران آب در کشور ضروری به نظر می رسد به طوری که می توان با فراهم کردن زیر ساخت های لازم زمینه بهره وری بیشتر از منابع آبی را فراهم کرد تا ضمن جلوگیری از هدر رفت این منابع به سوی دریا و دیگر نقاط از بروز طغیان و سیلاب و در نتیجه ایجاد مشکلات فراوان جانی و مالی برای مردم منطقه جلوگیری کرد.
همچنین به گفته برخی کارشناسان به نظر می رسد با وجود منابع آبی غنی زیرزمینی در سیستان و بلوچستان ضروری است سرمایه گذاران و فعالان این بخش با هماهنگی مسئولان دست اندرکار زمینه بهره برداری از این منابع ارزشمند را فراهم کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه 714 میلیون متر مکعب آب شامل 243 میلیون متر مکعب از رودخانه کهیر، 273 میلیون متر مکعب از رودخانه باهو کلات و 198 میلیون متر مکعب آب از رودخانه زرآباد از جنوب استان خارج می شود.
اتابک جعفری افزود: هم اینک ظرفیت 33 سد مخزنی سیستان و بلوچستان 2 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: همچنین سه سد مخزنی و تغذیه ای با 427 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل در دست اجرا در استان وجود دارد.
مدیر عامل آب منطقه ای استان اضافه کرد: با توجه به ظرفیت موجود جنوب سیستان و بلوچستان 14 سد مخزنی و تغذیه ای با 848 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل در دست مطالعه قرار دارد.
وی افزود: بارندگی در سیستان و بلوچستان در 2 فصل تابستان متاثر از مونسون و دیگری زمستان متاثر از آب و هوای مدیترانه ای است که بیشترین آن در فصل تابستان رخ می دهد.
جعفری خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز آبی سیستان و بلوچستان متاثر از خشکسالی های چندین ساله ضروری است ساخت سدهای مورد نیاز با اختصاص اعتبار اجرایی مورد نیاز مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از منابع موجود حداکثر استفاده را برد.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.