به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با وسعت 187 هزار و 502 کیلومتر مربع و 310 کیلومتر طول مرز آبی دارای 19 شهرستان است.
اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در سال 1360 در چابهار با بهره برداری از سردخانه 2 هزار تنی چابهار، سردخانه 2 هزار تنی کنارک و سردخانه 2 هزار تنی زاهدان تاسیس شد.
هم اینک استان سیستان و بلوچستان دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب این استان است که اداره کل شیلات شمال «آبهای داخلی» و اداره کل شیلات جنوب «آبهای ساحلی و دریای عمان» را زیر پوشش دارند.
شیلات سیستان و بلوچستان(جنوب) مستقر در چابهار دارای سه معاونت و 2 اداره در شهرستانهای چابهار و کنارک است.
در چابهار و کنارک 11 اسکله و جایگاه تخلیه صید، هزار و 430 فروند قایق و 907 فروند لنج در قالب 34 تعاونی صیادی، هشت شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی فعال هستند.
چابهار و کنارک منطقه ای بالقوه برای پرورش میگو است و با بیش از 42 هزار هکتار اراضی مستعد، 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، 31 درصد صید کل کشور، 20 درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، دارای رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی، رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند و تأمین کننده بیش از 70 درصد تون ماهیان کشور است.
شیلات یکی از شاخص های مهم اقتصادی استان سیستان و بلوچستان است و به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتاً شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو وسایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌ پروری، می تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.
سواحل مکران با داشتن زمین مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیک با داشتن ظرفیت پرورش ماهی در قفس،‌ قابلیت پرورش ماهی‌ های زینتی، خیار دریایی، جلبک، لابستر و وجود گونه‌ های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه ‌ای در زمینه آبزی پروری دارد.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود 29 کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: شهرستان های چابهار و کنارک با اتصال به آب های اقیانوسی از ظرفیت های بالایی از نظر ذخیره گاه و رشد انواع آبزیان دریایی (ماهی و میگو) برخوردار هستند بطوری که صیادان بیش از 80 نوع ماهی را در آب های دریای مکران صید می کند.
وی سرمایه گذاری صیادان در خصوص پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو در سایت های گواتر و رودیک را خواستار شد و خاطرنشان کرد: چابهار یکی از بهترین نقاط کشور برای آبزی پروری است و می تواند سودآوری خوبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد.
مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی، تنها بندر اقیانوسی کشور است که اهمیت زیادی برای سرمایه ‌گذاران ایرانی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای همسایه دارد.
وی گفت: چابهار و کنارک نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد خانوارها دارد و سرمایه‌ گذاری در بخش شیلات به صرفه‌ ترین راه و اقتصادی‌ ترین فعالیت در سواحل مکران به شمار می‌ رود.
میرمرادزهی از جمله مشکلات حوزه شیلات در چابهار و کنارک را نبود اعتبار برای لایروبی اسکله های صیادی تیس، 7 تیر چابهار، رمین، برقرسانی و بهسازی برخی اسکله ها و عدم صدور مجوز برای سه تا چهار هزار قایق با گذشت بیش از 15 تا 20 سال عنوان کرد.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: صدور مجوز قانونی صید برای چهار هزار قایق می تواند منجر به افزایش تولید آبزیان واشتغال افراد بومی شود.
وی با بیان اینکه صیادان چابهار و کنارک همجوار آبهای آزاد سواحل مکران در سه سال متوالی رتبه نخست کشوری در زمینه صید و صیادی را کسب کرده اند، افزود: پارسال صیادان این منطقه بیش از 302 هزار تن ماهی از دریا صید کردند.
میرمرادزهی اظهار داشت: 300 هزار شغل در حوزه شیلات چابهار و کنارک تعریف شده که بیشتر در زمینه پرورش میگو، صید با کشتی های پیشرفته روز دنیا، پرورش ماهی در قفس، تکثیر آبزیان، ایجاد صنایع و کارخانه های وابسته است.
وی با اشاره به اینکه چابهار بهشت آبزی پروری است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران می توانند در زمینه پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، صید ماهی تجاری در آبهای دور و استفاده از کشتی های پیشرفته صید در آب های مشترک ساحلی اقدام کنند.
مدیر کل شیلات استان شایعه اجاره دریای عمان به چینی ها را تکذیب کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه نمی دهد سفره صیادان بلوچ خالی شود و سودی از دریا نبرند.

به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.