دراین مطلب آمده است: نمایشگاه صنایع دستی و کالای ایرانی از دوم شهریور ماه با حضور صنعت‌گران 22 استان در زاهدان آغاز به کار کرد. نمایشگاهی که نسبت به دوره‌های قبل تفاوت های ویژه ای دارد و مهم‌ترین تفاوت آن، مکان برگزاری نمایشگاه است. در سال های گذشته نمایشگاه‌های مختلف در محل نمایشگاه دایمی زاهدان واقع در خیابان دانشگاه برگزار می شد و از این لحاظ مردم شناخت بیشتری نسبت به نمایشگاه داشتند، اما این نمایشگاه در یکی از پاساژهای زاهدان برگزار شد و به همین دلیل غرفه داران و بازدیدکنندگان دیدگاه های متفاوتی نسبت به آن دارند.
مکان جدید و استقبال کم
یکی از غرفه داران که 35 سال در حوزه صنایع دستی مشغول به کار است به خبرنگار ما می گوید: در روزهای اول برگزاری نمایشگاه آن طور که انتظار داشتیم از نمایشگاه استقبال نشد. برای مردم زاهدان مکان جدید برگزاری نمایشگاه شناخته شده نیست و باید تبلیغات بیشتری انجام شود. برگزاری این نمایشگاه در طبقه منهای یک سبب کاهش استقبال از آن شده است. «احمد رضا نائینی» که آذر ماه سال گذشته هم از اصفهان در نمایشگاه صنایع دستی زاهدان شرکت کرده بود ادامه می دهد: در آن نمایشگاه استقبال خوب بود، گمان می کردم مردم استان علاقه ای به صنایع دستی نداشته باشند اما در نمایشگاه سال گذشته استقبال خوبی انجام دادند به همین دلیل امسال هم در این نمایشگاه شرکت کردم. تلاش شده است تا نمایشگاه به خوبی برگزار شود، اما چون تبلیغات تلویزیونی نیست مردم اطلاعی ندارند. بسیاری از کسانی که از نمایشگاه بازدید می کنند رهگذر هستند و اتفاقی متوجه نمایشگاه شدند. «فنودی» غرفه‌دار دیگری بیان می کند: این نمایشگاه از سوی مسئولان برگزار کننده نمایشگاه ها در زاهدان با همکاری بخش خصوصی در حال برگزاری است. از آغاز نمایشگاه تعداد بازدید کنندگان زیاد شده است و غرفه‌داران زاهدانی امیدوار هستند از این پس این محل در میان مردم شناخته شود. تبلیغات نمایشگاه به صورت بنر، تماس تلفنی و ارسال پیامک است که سبب اطلاع رسانی به مردم شده، در حالی که در نمایشگاه هایی که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می شود تبلیغات کمتر است ولی وقتی بخش خصوصی قدم می گذارد در کل شهر تبلیغات را انجام می دهد. «قهری» یکی دیگر از غرفه داران خاطرنشان می کند: مکان جدید برگزاری نمایشگاه نسبت به قبلی بهتر است و امکانات بیشتری دارد. از یک ماه قبل هم برای تبلیغات آن اقدام شد، فقط باید بازدیدکنندگان حضور پیدا کنند که نسبت به نمایشگاه دایمی کمتر بود. وی می افزاید: به دلیل این که مسیر برگزاری نمایشگاه هنوز شناخته شده نیست و اولین پاساژی است که در آن نمایشگاه برگزار شده است تا زمانی که این محل را برای برگزاری نمایشگاه بشناسند زمان می برد اما در صورت شناخته شدن، بهترین محل برای برگزاری نمایشگاه های مختلف محسوب می شود. «ریسمانی» از غرفه داران یزد که برای اولین بار به زاهدان آمده است می گوید: فضا و امکانات این محل عالی است، اما به دلیل تبلیغات کم بازدید کننده زیادی ندارد بنابراین راضی کننده نیست. حضور مردم آن طور که انتظار می‌رفت نبود. «درخشان» یکی دیگر از غرفه داران هم اظهار می کند: از این نمایشگاه نسبت به دیگر نمایشگاه ها استقبال کمتری انجام شد که دلیل آن تبلیغات کم و تغییر مکان برگزاری نمایشگاه است. باید نمایشگاه در بیرون شهر برگزار می شد. به عقیده وی، محل برگزاری این نمایشگاه در بازار زاهدان، ایده خوبی نیست. هزینه غرفه‌ها برای غرفه داران زیاد است و حدود 600 هزار تومان از ما دریافت شد.وی می افزاید: تا به حال در نمایشگاه های دیگر وجهی برای غرفه پرداخت نکردم و همه رایگان بود اما در این نمایشگاه پول دریافت کردند. «ریگی» غرفه دار دیگری می گوید: محل برگزاری این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه های قبلی بهتر است و امکانات بیشتری دارد. فروش خوبی داشتم، اگرچه در طبقه منهای یک، واقع شده است اما از فروش چند روز اخیر راضی هستم.
دیدگاه بازدیدکنندگان: اطلاع رسانی ضعیف
«جهانتیغ» یکی از بازدیدکنندگان اظهار می کند: اطلاع رسانی نمایشگاه ضعیف است و مکان برگزاری آن هم خوب نیست. باید این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌های زاهدان برگزار می شد. البته غرفه های خوبی دارد، اما به دلیل آن که در میان مردم شناخته شده نیست استقبال خوبی انجام نشد. البته به دلیل آن که از استان های دیگر در این نمایشگاه حضور دارند نمایشگاه از تنوع خوبی برخوردار است.«شیخی» یکی از بازدیدکنندگان به خبرنگار ما می‌گوید: امروز به صورت تصادفی متوجه این نمایشگاه شدم و از آن بازدید کردم. تبلیغات برای آن ضعیف است زیرا بسیاری از مردم اطلاعی ندارند. چند ماه پیش در محل نمایشگاه های دایمی زاهدان نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار شد که برای آن اطلاع رسانی بهتری انجام شد. «حجتی» بازدیدکننده دیگری که از طبقه هم کف نمایشگاه بازدید کرده است به خبرنگار ما تصریح می کند: از بنرها و تبلیغات شهری متوجه برگزاری نمایشگاه شدم که نمایشگاه این بار در محل دیگری برگزار می شود. اطلاع رسانی خوب بود، اما هنگامی که برای بازدید آمدم فقط از تولیدات و موادغذایی که در طبقه هم کف واقع شده بود بازدید کردم و متاسفانه در محل برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در طبقه منهای یک اطلاع رسانی نشده بود. یکی دیگر از بازدیدکنندگان بیان می کند: مکان نمایشگاه مناسب نیست و فضای آن کوچک تر است، اما محصولات نمایشگاه خوب و با کیفیت بود و ما خرید خوبی داشتیم. «نوروزی» که اطلاعی از وجود غرفه های صنایع دستی در طبقه منهای یک ندارد ادامه می دهد: متوجه وجود غرفه‌های صنایع دستی نشدم و فقط از طبقه هم کف آن بازدید کردم و چون به تصور صنایع دستی از این نمایشگاه بازدید کردم از این که همه غرفه ها مواد خوراکی و غذایی عرضه کرده بود تعجب کردم. وی می‌گوید: اطلاع رسانی برای غرفه های صنایع دستی در محل نمایشگاه انجام نشده است و به تازگی متوجه شدم غرفه های صنایع دستی در طبقه منهای یکی واقع شده است.
پیش بینی استقبال در 5روز پایانی
مدیر اجرایی نمایشگاه صنایع دستی و کالای ایرانی به خبرنگار ما می گوید: این نمایشگاه برای حمایت از تولید داخلی شامل صنایع دستی استان های مختلف از دوم تا 11 شهریورماه در حال برگزاری است. نمایشگاه راه‌اندازی شد و غرفه داران زیادی به تازگی به ما ملحق شدند اما می دانیم که بازخورد نمایشگاه در پنج روز آخر است و به طور معمول در روزهای پایانی بازدیدکنندگان بیشتری به نمایشگاه می آیند. «علی ناطقی» بیان می کند: غرفه داران صنایع دستی 22 استان از جمله اصفهان، قم، سیستان و بلوچستان، یزد، تهران، قم، آذربایجان های شرقی و غربی، خوزستان و ... در این نمایشگاه حضور دارند و 80 غرفه برای برپایی نمایشگاه در نظر گرفته شده است. صنعت‌گران برای غرفه ها 600 هزار تومان پرداخت می کنند اما هزینه اسکان رایگان است.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.