محمد رضا صدوقی عصر روز یکشنبه به مناسبت 20 اردیبهشت روز جهانی صنایع دستی در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر 137 نفر در رشته های صنایع دستی در شهرستان اردستان به فعالیت مشغول هستند.
وی بیان کرد: 7 کارگاه صنایع دستی شامل مینا کاری، چرم دوزی، سفالگری، نقاشی روی سفال، سفال لعاب دار، معرق، مشبک چوب و خراطی در سطح شهرستان فعالیت دارند.
وی با بیان این که رشته های سنتی صنایع دستی نیز در شهرستان فعال هستند تصریح کرد: کارگاه سفالگری، گلیم بافی، سبد بافی و سنگ تراشی نیز در اردستان فعال هستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان خاطرنشان کرد: رشته های سنگ تراشی و سبد بافی مستند نگاری شده اند و میراث فرهنگی جهت آموزش و ترویج این رشته ها با همکاری و نظارت کارگروه اشتغال شهرستان آماده ارائه خدمات به علاقه مندان است.
صدوقی گفت: جهت آموزش و ترویج صنایع دستی هر سال از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان ردیف اعتباری پیش بینی می شود و در سال 95 برای آموزش 60 نفر کارآموز و حضور در نمایشگاه های بین المللی و داخلی در قالب معرفی صنایع دستی استان و شهرستان اعتبار پیش بینی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان افزود: پس از حمله مغول ها به شهرستان و بخش زواره مردم در جهت ساخت ادوات نظامی اقدام کردند و در حال حاضر 13 کارگاه سنتی آهنگری در زواره مشغول ساخت اجناسی هم چون سیخ، میخ، نعل، منقل، ساطور و زنگ آهنی بوده و محصولات خود را دراستان های قم و اصفهان به فروش می رسانند.
صدوقی خاطر نشان کرد: 6 فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی در شهرهای اردستان ،زواره و مهاباد فعالیت می کنند.
وی مشکل اصلی این بخش را نبود امکانات بسته بندی مناسب جهت صادرات اعلام کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اردستان از پرداخت تسهیلات حمایتی توسط صندوق توسعه ملی و کارآفرینی امید به مشاغل خانگی و کارگاههای فعال صنایع دستی نیز خبر داد وگفت: تاکنون 73 نفر از شاغلان در این بخش تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی قرار گرفته اند.
مرکز شهرستان اردستان در 118 کیلومتری شمال مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7431 * خبرنگار: رحمت الله عامری نیا * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.