گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: راهکار مقابله با گرانی، مردمی است

کسانی که مردم کالای آنها را نمی خرند اگر هوش اقتصادی داشته باشند یا باید قیمت را پایین بیاورند و یا از رده خارج شوند و سرمایه خود را جای دیگر ببرند؛ انتخاب با آنها است. اینها همه آلترناتیوهای موجود است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد کمپین برای نخریدن کالای گران را یک آلترناتیو اقتصادی دانست و گفت: با افزایش قیمت ها عده ای که پول های بیش از درآمدهای مردم عادی در می آورند و درآمدهای بالا دارند، می توانند خرید کنند ولی مردم عادی توان خرید ندارند.

مهدی تقوی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در مورد کمپین «من نمی خرم» اظهار داشت: باید کالاها را به دو قسمت ضروری و غیر ضروری و لوکس تقسیم کنیم؛ در کالاهای ضروری اگر قیمت هم بالا برود مردم مجبور به خرید هستند. مثلا وقتی کسی بیمار است دارو را به هر قیمتی بفروشند می خرد، اما برای کالاهای دیگر، که غیر ضروری و لوکس است، احتمالا تقاضا پایین تر می آید.

 استاد اقتصاد دانشگاه علامه  طباطبایی تصریح کرد: کشش تقاضا برای کالاهای غیر ضروری کم است و اگر قیمت ها افزایش پیدا کرد مردم نمی خرند. مثلا طلا ضروری نیست و اگر ما  انگشتر نخریم اتفاقی نمی افتد، ولی اگر قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا کند در واقع سبد خرید خانوار گران تر می شود. اقلامی نظیر مواد غذایی و دارو ضروری است و اگر افزایش هم پیدا کند ما مجبور هستیم از مخارج دیگر بزنیم و آنها را خریداری کنیم.

وی گفت: کسانی که مردم کالای آنها را نمی خرند اگر هوش اقتصادی داشته باشند یا باید قیمت را پایین بیاورند و یا از رده خارج شوند و سرمایه خود را جای دیگر ببرند؛ انتخاب با آنها است. اینها همه آلترناتیوهای موجود است. ولی در مورد کالاهای ضروری مثل نان و مواد غذایی مجبور به خرید هستیم. حتی راهکارهای دیگر هم جواب نمی دهد. مثلا اگر کسی گران فروشی کرد تعزیرات حکومتی با آن برخورد کند و کالای تولیدی آن را ببندند، اینها جواب نمی دهد.

تقوی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور با  گرانی فرق دارد، افزود: یکی از مشکلات اقتصادی کشور این است که سرمایه گذاری انجام نمی گیرد و نرخ بیکاری و تورم افزایش پیدا می کند. اگر خواستید مشکلات اقتصادی کشور را متوجه شوید به دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد برگردید. من یادم هست که آقای احمدی نژاد با هدفمندی یارانه ها 40 درصد تورم ایجاد و نرخ رشد را هم منفی کرد که باعث افزایش بیکاری شد.

وی ادامه داد: یک دوره هم در زمان  آقای هاشمی رفسنجانی بود که نمی دانم چه کسی «سیاست تعدیل اقتصادی» را به او گفت؛ قیمت حامل های انرژی را بالا برد که یک تورم 49 درصدی ایجاد کرد. البته چون آدم باهوشی بود برگشت؛ آن سیاست ها را کنار گذاشت و وضع اقتصادی کمی بهتر شد. اما در زمان آقای احمدی نژاد در حالی که تورم 40 درصد بود حقوق ها 20 درصد افزایش پیدا کرد. یعنی نه تنها قدرت خرید مردم را افزایش نداد بلکه آن را پایین تر آورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه راهکار مقابله با گرانی بیش از اینکه دولتی باشد مردمی است، افزود: اگر مردم تقاضای بیش از حد داشته باشند و برای خرید کالا و خدمات حرص بزنند، این یک قانون اقتصادی است که با افزایش تقاضا قیمت بالا و با کاهش تقاضا قیمت پایین می رود. با افزایش قیمت ها عده ای که پول های بیش از درآمدهای مردم عادی در می آورند و درآمدهای بالا دارند، می توانند خرید کنند ولی مردم عادی توان خرید ندارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.