یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

جام جهانی از زاویه ای دیگر

پایگاه خبری جماران؛ این روزها به مناسبت جام حهانی فوتبال تقریباً همه ی جوانان ـ اگر نگوییم همه ی جامعه ـ به نوعی درگیر این اتفاق مهم است. مسابقات جهانی والیبال هم مزید بر علت شده و شور ورزش در جامعه بیشتر از هر زمانی به چشم می خورد. 

به همین مناسبت مناسب دیدم با هم چند خاطره از امام را مرور کنیم، خاطره هایی که با ورزش متناسب باشد. 

خاطره اول:

یادگار امام می گفتند:«امام  رشته خاصی را ترجیح نمی دادند؛ با من بر سر فوتبال برخی اوقات شوخی می کردند. و اگر تیم ملی فوتبال می باخت ، سر به سر من می گذاشتند. ولی ژیمناستیک، بیشتر از سایر ورزش ها، نظر ایشان را جلب می کرد. در پرش طول و ارتفاع، خودشان در کودکی تمرین می کردند و دو دست و یک پای ایشان بر اثر همین ورزش، شکسته بود. بیش از ده جای سر و چند جای پیشانی ایشان هم نیز شکستگی داشت. امام تا همین اواخر روزی یک ساعت و نیم پیاده روی می کردند.» 

خاطره دوم:

برخی از نزدیکان ایشان نوشته اند:«وقتی امام در اوایل انقلاب از تهران به قم رفتند، قشرهای مختلف به دیدار ایشان می آمدند. روزی عده ای از کشتی گیران با بدن های ورزیده و پیراهن های آستین کوتاه، خدمت امام رسیدند. امام آنها را مورد تفقد خاصی قرار داده و بیاناتی راجع به اهمیت ورزش و این که عقل سالم در بدن سالم است، ایراد فرمودند و به ورزشکاران هم که دچار تعجب شده بودند، اجازه دادند تا اظهاراتی بکنند. [امام در این دیدار]، با خنده اظهار داشتند:«من امیدوارم که شما ورزشکارها همان طوری که قدرت بدنی برای خودتان تحصیل می کنید- و ماشاءالله با بازوهای ستبر اینجا الآن نشسته اید و من هم خیلی خوشم می آید- همان طور به علی- علیه السلام- اقتدا کنید در آن مطالبی که او داشته؛ در آن زهدی که او داشته در آن تقوایی که او داشته است.»

خاطره سوم:

یکی از دوستان مرحوم یادگار امام  حاج سید احمد خمینی در زمان حیات امام می گوید: ایشان می گفت:«امام ما را در انتخاب کارمان آزاد می گذاشتند؛ مثلاً من علاقه زیادی به فوتبال داشتم و بر سر آن، چندین بار دست هایم شکست که هنوز آثار آن هست.» آن موقع ها ما هم در قم اطلاع داشتیم که وی بهترین فوتبالیست دبیرستان خود است. پدری که برای سلامتی خود ده ها سال پیش این ورزش مهم را با حفظ لباس روحانیت انجام می داد، طبیعی است که کاری به انجام آن توسط فرزند دبیرستانی خود نداشته باشد و آن را جهت ورزیدگی بدن، برای او لازم بداند؛ به خصوص که مورد علاقه او هم بوده است. »

خاطره چهارم:

سید حسن خمینی می گوید امام همواره به من سفارش سه چیز را داشتند، یکی ورزش و اشاره به فوتبال می کردند، دوم درس و سوم نماز.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.