گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

غلامرضا حیدری: سیاست تعامل منفی در دنیا هزینه زاست/ واقع بینانه به دنبال منافع ملی باشیم

رویکردی که ما بخواهیم بر اساس آن همه تخم مرغ هایمان را در سبد روسیه بچینیم هیچ سودی برای ما ندارد. چرا که ما در طول تاریخ همیشه از روسیه پشت پا خورده ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام و رونق گرفتن دوباره بازار کاسبان تحریم، گفت: ما باید تعامل منفی با دنیا را کنار بگذاریم  و به همان مقدار که با شرق رابطه داریم با اروپا و غرب نیز تعامل مثبت داشته باشیم.

غلامرضا حیدری در گفت وگو با خبرنگار جماران، در خصوص هجمه هایی که در روزهای اخیر به محمد جواد ظریف در فضای مجازی رخ می دهد، گفت: در سیاست خارجی آقای ظریف بیشتر حالت سخن گویی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شکی نیست که در مساله برجام آقای ظریف خوب درخشیدند؛ مخالفین سرسخت برجام ممکن است منش ایشان را نپسندند و علیه ایشان اقداماتی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: من به خودم اجازه نمی دهم که اصطلاحی که در فضای مجازی در مورد ایشان به کار گرفته شد را به کار ببرم اما فکر می کنم در دنیای سیاست مفهوم سیاست ورزی  در حال وارونه شدن است. بعضی ها سیاست ورزی را فریب و حقه و همرنگ جماعت شدن تعریف می کنند به نظر من سیاست ورزی به معنای چاره اندیشی تدبیر و حل مساله است منتها شرایط زمانی و مکانی باید مورد توجه قرار بگیرد و چاره اندیشی نیازمند بینش قوی است. فرد سیاست ورز  از نظر شخصیتی باید شاکله اش راست گویی باشد که آقای ظریف از این لحاظ شخصیتی قابل احترام دارند.

حیدری در ادامه در پاسخ به این سوال که با فرض خارج شدن آمریکا از برجام مدیریت کشور چه سمت و سویی باید بگیرد، گفت: در شرایط فعلی برهم خوردن برجام برای کشور و مردم ضرر است. در این وضعیت تنها عده خاصی که تکنولوژی دور زدن تحریم ها را اختراع کرده بود و با دور زدن  تحریم ها اموال عمومی را غارت می کردند، سود می برند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد که یک بار دیگر در شرایطی قرار بگیریم که مثلاً  سیستم بانکی ما قفل شود و مجبور باشیم با چمدان پول جابه جا کنیم، قطعاً کاسبان تحریم یک بار دیگر سر برخواهند آورد و شروع به غارت اموال عمومی می کنند.

این نماینده دور  دوم و سوم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در گذشته برایمان یک سری فرصت ها ایجاد شد ولی ما از آن ها استفاده نکردیم. یعنی ما در اواخر ریاست جمهوری اوباما تن به مذاکره با آمریکا دادیم و به قرارداد برجام رسیدیم، منتها خیلی دیر این اتفاق افتاد. اما در همین شرایط هم هنوز جوهر برجام خشک نشده بود که ما بر روی موشک نوشتیم «اسرائیل باید نابود شود» و از آن فیلم گرفتیم و در کل دنیا پخش کردیم. معلوم است که طرف مقابل هم دنبال بهانه است

وی اضافه کرد: بعد از جنگ بحث حمله صدام به کویت و بعد حمله آمریکا به عراق روی داد در همان زمان برخی می گفتند که اکنون جنگ اسلام و کفر است و باید از صدام حمایت کنیم که مقام رهبری در اینجا واقعاً تدبیر به خرج دادند و تن به ورود به این مسائل ندادند و واقعاً هم نفع بردیم. اگر آلوده شده بودیم معلوم نبود وضعمان بهتر از عراق می شد.

وی ادامه داد: به نظر من تعامل منفی با دنیا هزینه زا است. رویکردی که ما بخواهیم بر اساس آن  همه تخم مرغ هایمان را در سبد روسیه بچینیم هیچ سودی برای ما ندارد. چرا که ما در طول تاریخ همیشه از روسیه پشت پا خورده ایم.

حیدری با بیان این که واقع بینی حکم میکند که ما به دنبال منافع ملی کشورمان باشیم، گفت: به نظرم منافع ملی ما ایجاب می کند  ما  به همان اندازه که با شرق و روسیه تعامل مثبت داریم و باید داشته باشیم به همان اندازه نیز  با اروپا و غرب تعامل داشته باشیم. البته هر کشوری به فکر منافع خودش است، این که فکر کنیم آن ها دلشان به حال ما می سوزد و منافع خودشان را به خاطر ما به خطر می اندازند فکر اشتباهی است.

وی در پایان تاکید کرد: ما به این ها و سیاست گذاری های کلانمان در سیاست داخلی و خارجی درست فکر نمی کنیم، بعد کل تدبیرمان می شود فیلتر تلگرامی که مطمئنا هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.