پایگاه خبری جماران: سید ابوتراب فاضل طی یادداشتی نوشت:

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میراث دار انبوهی از مشکلات پیچیده است. حجم ، وسعت و تنوع این وزارتخانه به گونه ای است که مدیریت هرمی یک فرد بر آن تقریبا غیر ممکن است .

مأموریت های اشتغال ، رفاه و ساماندهی اقتصادی بنگاه ها ، هرکدام در حد و اندازه یک وزارتخانه مستقل است، این وزارتخانه به تنهایی ذی­مدخل و عهده دار مواجهه و گذر از نیمی از ابر چالش های کنونی کشور است. مدیریت 700 بنگاه و ابر بنگاه اقتصادی با حدود 20 هزار مدیر ارشد و آن هم در شرایطی که علائم مزمن اقتصادی در حال آشکار شدن است ، کاری آسان و دیکته ای بی غلط نخواهد بود.

آنچه مهم است و دغدغه اکثر نمایندگان محترم مجلس نیز می باشد ، روند اصلاحی این مدیریت است . ایرادات ساختاری و مدیریتی در آستانه رأی مجدد در آغاز دولت دوازدهم­، با ربیعی مطرح شد و ایشان وعده­هایی برای اصلاح امور به نمایندگان محترم دادند ؛ حال پرسش این است که آیا خلف وعده ای صورت گرفته است ؟

آیا روند اصلاحی طی شده به ویژه در 8 ماه اخیر مورد انتقاد و سوال است ؟

نگاهی به اوضاع اجتماعی به ویژه پس از حوادث دی ماه از یک سو، و نیم نگاهی به اقدامات صورت گرفته در وزارت کار حاکی از آن است که روند اصلاحی مهمی در بخشی از دولت آغاز شده که بهتر است به تقویت و اصلاح آن همت گماریم ، زیرا توقف این فرآیند ، تبعات ملی نگران کننده ای خواهد داشت .

  • وزارت کار فارغ از گرایشهای سیاسی،قومی و مذهبی ،در را به روی همه متخصصان و صاحب نظران گشوده است،  و باب گفتگوی مستقیم و همکاری جمع قابل توجهی از منتقدان و صاحب نظران با این وزارتخانه گشوده شده است.  در اعتراضات و اتفاقات کارگری این گفتگو در بالاترین سطح جاری شده است و وزیر در همه اتفاقات حاضر بوده و یک سوی گفتگو است.
  • با توجه به مطالبه های اصلی مردم و دلایل عمده نارضایتی ها ، سیاست های این وزارتخانه به سمت رفع فقر ، مبارزه با فساد ، ایجاد اشتغال و کارآمد سازی دولت متمرکز شده است . این رویکرد همزمان مشی ای ائتلافی و اجماعی نیز دارد.
  • ستاد وزارتخانه و تیم ربیعی شامل جمعی از مدیران جامعه­ گرای ایران هستند : احمد میدری، علی سرزعیم، واعظ مهدوی ، سلیمان پاک سرشت ، علی عرب مازار ، اکبر ترکان ، لطفی ، تقی زاده و ... یاران دوره جدید مدیریت او هستند ، این در حالی است که در سایر بخش های دولت چنین روندی را نمی بینم ، افول نقش جهانگیری در دوره دوم و انتصابات سایر بخش های دولت ، خود اهمیت و برجستگی روند جدید اصلاحی ربیعی را بیشتر  نمایان می کند .
  • در غفلت سایر بخش ها از طبقات محروم اجتماعی ، احمد میدری معاون او چندین پروژه مهم را در دستور کار دارد: گسترش اشتغال عمومی ، طرح مساعدت اجتماعی (تأمین حداقل درآمد برای همه ) ، ساماندهی سیاست های حمایتی از محرومان و ... .
  • در این وزارتخانه به همت جمعی از متخصصان جوان ، پایگاه داده های ایرانیان تدوین شده است . این اتفاق زیر ساخت انقلاب اداری در ایران و شاه کلید کار آمد کردن سازمان فرسوده دولت است .
  • اطلس اجتماعی و داده های رفاهی مناطق ایران به شیوه ای مدرن تهیه شده است به گونه ای که هیچ نیازمندی نادیده نخواهد ماند . هم اکنون این امکان وجود دارد که وضعیت رفاهی همه ایرانیان رصد و مراقبت شود .
  • در حوزه کار ، برای نخستین بار دستمزدها بیش از نرخ تورم زیاد شده است و نظام هماهنگ اجرا شده و ... .

این همه اگر نشان از شروع روندی امیدوار کننده نیست ، پس نشانه چیست؟

به نظر می رسد آنچه مورد انتقاد به حق و "در موارد معدودی" منفعت طلبانه منتقدان است ، وضعیت صندوق های وزارتخانه است . وزارت رفاه اکثریت قاطع جامعه ایران را تحت پوشش بیمه ای دارد و بیش از 600 بنگاه در قالب این 4 صندوق به او تحمیل شده است . این وزارتخانه بارها اعلام کرده است که هیچ رغبتی به بنگاه داری ندارد و حتی طرح مطالعه شده ای به دولت ارائه کرد که کل بنگاه ها را در قالب سازمانی مستقل به دولت بازگرداند ، اما پیچیدگی های ساختاری اقتصاد ایران و فضای کسب و کار امان این بخش را هم گرفته است . این بخش نقطه­ی هجمه همه گروه های فشار است که از دستگاه متولی اشتغال و رفاه ، می خواهند مدیریت بنگاه ها را به افراد هماهنگ با آنها واگذار کنند . در چنین شرایطی است که مدیری ارشد با سابقه امنیتی و تمرکز بر بحث فساد ، با تیمی از مدیران پاکدست نیز نمی تواند در کوتاه مدت بهترین نتیجه را کسب کند . اما در آغاز دوره جدید ، ربیعی اصلاح ساختار بنگاه ها و واگذاری آنها را در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته و مدیریت کمیته متولی ساماندهی به بنگاه ها را به دو مدیر اقتصادی پاکدست (احمد میدری و علی سرزعیم) سپرده است.

به فهرست مذکور می توان بیش از این ها اضافه نمود ... . آیا بهتر نبود گفت و گویی صریح صورت می گرفت تا نمایندگان دلسوز مجلس با روند تغییرات آغاز شده آشنا شوند و خدای ناکرده مورد سو استفاده بازیگران نه چندان خوش نام قرار نگیرند . اصلاح را متوقف نکنیم و به یاری آن بشتابیم ، اوضاع اجتماعی ایران خوب نیست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.