گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ضرورت تلاش مسئولان برای آشتی ملی

سیدمحمدعلی ایازی گفت: ممکن است گروهی با مطرح کردن موضوع استعفای رئیس جمهور، به دنبال دامن زدن به اعتراضات و سوءاستفاده از آن باشند اما با عقلانیتی که در حاکمیت وجود دارد تحقق چنین مسائلی، دور از امکان است.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: در حالی که ناآرامی های برخی شهرهای کشور، وارد ششمین روز خود می شود؛ چهره های سیاسی کشور از دو جریان «اصلاح طلب» و «اصولگرا» در روزهای اخیر واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند. در مواردی نیز مواضع این شخصیت ها، آنچنان به یکدیگر نزدیک شد که انگار مرزی میان تفکرات و عقاید آنها با هم وجود ندارد؛ موضوعی که از نگاه افکار عمومی نیز پنهان نماند و واکنش های زیادی را دربرداشته است.

در همین حال، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی«استاد حوزه و دانشگاه» و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار جماران، معتقد است: مسوولین اگر واقعا دغدغه آینده کشور و انقلاب را دارند باید به فکر حل مشکلات کشور باشند و تلاش همه جانبه ای را در جهت وحدت و «آشتی ملی» انجام دهند. این تلاش باید به گونه ای باشد که بتواند همه گروه ها و اقشار را برای حل مشکلات جامعه به میدان بکشاند. این کار تنها راه حل موجود است وگرنه با برخوردها و سانسور کردن، چنانکه در سالهای گذشته مسبوق به سابقه بوده است دردی دوا نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی ایازی با بیان اینکه در گذشته، پیش بینی هایی مبنی بر بروز اعتراض در زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود داشت گفت: پیش بینی می شد که اتفاقاتی در آینده رخ دهد. لذا باید به مجموعه شعارهایی که معترضین مطرح می کنند توجه کرد زیرا آنها نیز مطالباتی دارند که باید پیگیری شود. متاسفانه از آنجا که هیچگاه، برخوردی منطقی و درست با این قبیل اعتراضات نشده و با معترضین به آرامی رفتار نشده است ممکن است در آینده نیز شاهد رفتارهای خشونت طلبانه در کشور باشیم.

اکثریت قاطع معترضان، هیچ ارتباطی با خارج از کشور و دشمنان انقلاب ندارند

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم باید این حرکت ها در سراسر کشور محکوم شوند. اما نسبت دادن معترضان به خارج از کشور، این مشکل حل نخواهد شد. از این رو، شاید گفتن این حرف که معترضین با خارج ارتباط دارند ساده باشد. حتی ممکن است عده ای از آنان چنین ارتباطی داشته باشند ولی اکثریت قاطع معترضان، مردمی هستند که هیچ ارتباطی با خارج از کشور و دشمنان انقلاب ندارند و دارای خواست های معینی هستند.

وی گفت: مسلما در این میان، کسانی حضور دارند که برای امنیت کشور خواب هایی دیده اند و با ایران دارای مساله هستند و از فرصت به وجود آمده برای ضربه زدن و رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. اما نباید نادیده گرفت اکثر معترضان کسانی هستند که چیزی برای از دست دادن ندارند و حتی حاضرند کارهایی را که دارای هزینه های بسیار بالاست انجام دهند.

لزوم اصلاحات اساسی در ارکان حاکمیت/ زنده کردن امید، در بهبود فضا و وحدت جامعه موثر است

ایازی تصریح کرد: بهترین راهی که وجود دارد این است که قوای سه گانه و ارکان حاکمیت صدای معترضان را بشنوند و اشکالاتی را که وجود دارد برطرف کنند. وقتی مسئولین به ناکارآمدی های اداری و فسادهای اداری، مالی اذعان دارند طبیعی است که باید دست به اصلاحاتی اساسی در ساختارهای خود زنند و این کار باید در سطح ملی و در یک حرکتی عظیم اتفاق افتد.

وی گفت: با انجام چنین کاری، مشکلات مردم یک روزه یا حتی یکساله حل نمی شوند ولی حداقل می توان به واسطه آن، امید را در جامعه برای تغییر شرایط زنده کرد. زنده کردن امید می تواند در بهبود فضا و وحدت در جامعه موثر باشد.

ضرورت تغییر رویکرد صداوسیما/ مسدود کردن شبکه های مجازی نمی تواند کارساز باشد

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه افزود: صداوسیما نیز اگر بخواهد همین رویکرد را در آینده ادامه دهد شاهد گسترش بی اعتمادی ها در جامعه خواهیم بود. یکی از مشکلاتی که ما امروز با آن مواجه هستیم؛ عدم داشتن رسانه ای بی طرف است. رسانه ما به گونه ای نبوده است که اخبار را با در نظر گرفتن اقشار و افراد مختلف پوشش دهد و همیشه دچار جهت گیری های علنی بوده است به نحوی که یا اقشار و افراد را نادیده می گیرد یا با شکلی تخریبی با آنها رفتار می کند. از این رو، کار به جایی می رسد که مردم به سراغ اخبار دروغ و شایعات در فضای مجازی می روند.

وی با اشاره به مسدود شدن شبکه های اجتماعی گفت: این کار باید به صورت علمی بررسی شود و باید دید مسدودکردن می تواند نقشی موثر و مفید در آرام ساختن صدای معترضین ایفا کند؟ به نظر می آید که این کار نیز در دراز مدت نمی تواند کارساز باشد چنانکه در دوران انقلاب سال 57، رسانه ای وجود نداشت و تنها صداوسیما بود که با پخش تصاویر و اخبار دروغ، خشم مردم را  برمی انگیخت و در عین حال تاثیری بر اراده انقلابیون نداشت.

طرح مسائلی نظیر استعفای رئیس جمهور یا استیضاح وی فایده ای نخواهد داشت

وی در ادامه با اشاره به لزوم برخورد منطقی با مردم گفت: مردم اگر قرار باشد بر سر لج افتند برخوردهای تند و این چنینی نمی تواند بر تصمیم آنها خللی وارد سازد. لذا این قبیل رفتارها، درمان درد نیست و حتی برعکس، ممکن است نتیجه ای خلاف پیش بینی ها در برداشته باشد.

ایازی افزود: یک عده ای این اعتراضات را در مشهد راه اندازی کردند و بعد هم به مجلس رفتند و مساله استیضاح را مطرح کردند؛ آنها سپس دیدند که نتیجه این اعتراضات، به جای آنکه مشکلات آنها را حل کند بر مشکلاتشان افزود. طرح مسائلی نظیر استعفای رئیس جمهور یا استیضاح وی نیز فایده ای نخواهد داشت و این کار صورت نخواهد گرفت. کسانی که چنین حرف هایی می زنند به دنبال این نیستند که این کار نتیجه می دهد یا نمی دهد؛ زیرا می دانند که نتیجه نمی دهد بلکه به این دلیل است که تلاش می کنند اوضاع را بدتر کنند.

اگر واقعا دغدغه آینده کشور و انقلاب را دارند تلاش همه جانبه ای را در جهت وحدت و آشتی ملی انجام دهند

وی با اشاره به اینکه، طرح چنین مسائلی فضا را بدتر می کند و آن را به سوی غیرعقلانی شدن سوق می دهد گفت: در نتیجه، مشکلات بیشتری ایجاد و وضعیت اقتصادی را خراب تر خواهد کرد. مسئولین اگر واقعا دغدغه آینده کشور و انقلاب را دارند باید به فکر حل مشکلات کشور باشند و تلاش همه جانبه ای را در جهت وحدت و آشتی ملی انجام دهند. این تلاش باید به گونه ای باشد که بتواند همه گروه ها و اقشار را برای حل مشکلات جامعه به میدان بکشاند.

وی افزود: این کار تنها راه حل موجود است وگرنه با برخوردها و سانسور کردن، چنانکه در سالهای گذشته مسبوق به سابقه بوده است دردی دوا نخواهد شد. در سال 88 همه راه های برخورد با معترضین، امتحان شد اما نتیجه ای دربرنداشت. انسان مومن دست خود را دوبار در سوراخ مار نمی کند. متاسفانه همان شیوه های برخورد با معترضین را تکرار می کنند و که بازهم نتیجه ای نخواهند گرفت.

وی همچنین گفت: ممکن است گروهی با مطرح کردن موضوع استعفای رئیس جمهور، به دنبال دامن زدن به اعتراضات و سوءاستفاده از آن باشند اما با عقلانیتی که در حاکمیت وجود دارد تحقق چنین مسائلی، دور از امکان است.

دوسوم بودجه کشور، عملا در اختیار دولت نیست

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: عمده شعارهای معترضین معطوف به ناکارآمدی ها در نظام بوده است و بخشی از فرهیختگان جامعه ما نیز معتقد است: مشکل اقتصادی ما، مشکل ناکارآمدی است؛ نه مشکل دولت ها، آقای رئیس جمهور نیز در واکنش به حملاتی که برخی کرده اند گفت که دوسوم بودجه کشور، عملا در اختیار دولت نیست. وقتی که قسمت قابل توجه ای از بودجه در اختیار دولت نیست چگونه انتظار دارند که دولت مشکلات اقتصادی کشور را حل کند؟

وی در پایان تصریح کرد: کسانی که امروز دغدغه محرومین را دارند به فکر حل مشکل این طبقه، از دوسوم مابقی بودجه ای باشند که در دستان دولت نیست. اینکه تنها به یک سوم باقیمانده چشم دوخته اند جای تامل دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.