گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

غرضی: امام در سال های نجف مساله فلسطین را از سطح سیاسی به سطح اعتقادی ارتقا داد/ اسرائیل جز هزینه برای آمریکا چیز دیگری ندارد

من 4 سال در نجف خدمت حضرت امام بودم. یادم هست که حضرت امام مساله فلسطین را در بین علمای اسلام در نجف پر رنگ کردند. یعنی این موضوع را بین طلبه ها و علمای که از کشورهای مختلف اسلامی در نجف مشغول تحصیل بودند گسترش دادند.

سید محمد غرضی با بیان این که از روزی که اسرائیل به وجود آمده برای آمریکا هزینه زا بوده است و امروز هم جز هزینه برای آمریکا چیز دیگری ندارد، گفت: امام(س) توانستند مساله فلسطین را از سطح سیاسی به سطح اعتقادی ارتقاء دهند؛ بر همین اساس ایشان خیلی معتقد به واکنش های فیزیکی کشورهای دیگر نبودند بلکه می گفتند خود ملت ها باید در مقابل ظلم مقاومت کنند.

سید محمد غرضی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در خصوص مساله فلسطین در گفتمان انقلابی حضرت امام خمینی (س) گفت: در سال 1328 که رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شد و اولین کشور و فردی که او را به رسمیت شناخت شوروی و استالین بود؛ در اصفهان به مدت یک هفته بازار تعطیل شد اما در شهر های دیگر عکس العملی دیده نشد.

وی ادامه داد: می خواهم بگویم که از آن زمان تا به امروز مساله فلسطین تبدیل به مساله جهانی شده  و از سطح کشورهای عربی و حتی اسلامی فراتر رفته است. ملت ها نسبت به قضیه فلسطین امروز حساسیت بالایی دارند.

غرضی با بیان این که حضرت امام در نهضت مبارزاتی خود که در سال 41 شروع شد مساله فلسطین را به عنوان مساله  ملت مسلمان مطرح کردند و آن را گسترش دادند، اظهار کرد:  بنابراین چه در طول تاریخ چه در عرض تاریخ و چه امروز فلسطین برای مردم مسلمان مهم بوده است و این اهمیت به همت امام خمینی و انقلاب اسامی پدید آمد. این نشان می دهد که ملت ایران اندیشه ها و صلاح ملت فلسطین را از دیرباز بهتر از دیگران تشخیص می داده است. امروز در شورای امنیت 14 عضو از 15 عضو از حق مردم فلسطین دفاع می کنند. این نشانه عظمت ملت ایران، امام و جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز من مطلع شدم که ارتش مالزی اعلام کرده بود که ما آماده ایفای نقش خود در فلسطین هستیم، یا کشورهای اروپایی و غربی امروز از حق فلسطین دفاع می کنند. ببینید که اهمیت این مساله تا کجا ها را تحت تاثیر قرار داده است. ظرف این 70 سال یعنی از سال 1328 تا امروز هر روز مساله فلسطین در سطح جهانی به صورت قوی تر مطرح می شود و این ها نتیجه پافشاری ملت و رهبران جمهوری اسلامی بر این قضیه است. سیاست های ایران در طول 40 سال گذشته توانست وضع موجود را در مورد فلسطین به وجود بیاورد ما پایه گذار این قضیه هستیم. این حرف ایران آنقدر رشد کرده است که همه قبول کرده اند که فلسطین اصل است.

این وزیر دوران دفاع مقدس همچنین در مورد وضعیت امروز فلسطین با توجه به اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت: امروز آمریکایی ها چون خاورمیانه را از دست داده اند و توانایی اعمال سیاست های خودشان را ندارند به چنین ابزاری متوسل شده اند. یعنی حالا که ایران داعش را سرکوب کرده و دولت های وابسطه به آمریکا را هم معرفی کرده است، طیف خاصی از  آمریکایی ها از روی ناچاری برای پاسخ گویی به شکست های منطقه ای امریکا در خاورمیانه این اشتباه را مرتکب شده اند که باید مثل موارد پیشین برای آن هزینه پرداخت کنند. به عبارتی از روزی که اسرائیل به وجود آمده برای آمریکا هزینه زا بوده است و امروز هم جز هزینه برای آمریکا چیز دیگری ندارد.

وی افزود: ملت ایران در سیاست های منطقه ای،  سیاست های درست تری را در قبال فلسطین به کار گرفته و به نتیجه رسیده است؛ دقیقا در نقطه عکس آمریکایی ها که سیاست های شکست خورده ای را دنبال کرده اند. واقعیت منطقه این است که ما مسلط بر منطقه هستیم و طبیعی است که آن ها در مقابل سیاست های ما هزینه کنند. ما در حال حاضر هم مثل گذشته باید به آمریکایی ها بگوییم شما در منطقه به زور سلاح مانده اید، در حالی که زور سلاح کارآمد نیست. بهترین راه آن این است که ما هزینه آمریکایی ها را در منطقه بالا ببریم تا به ملت ها بگوییم که این عقل سیاسی که در این 60، 70 سال در منطقه اعمال شده فایده نداشته و ادامه این سیاست ها موجب بالا رفتن هزینه می شود. ما با پیگیری سیاست درست خودمان بود که توانستیم بالاخره آمریکا را ز اروپا جدا کنیم.

غرضی همچنین با ذکر خاطره ای از حضرت امام در سال های نجف، اظهار کرد: من 4 سال در نجف خدمت حضرت امام بودم. یادم هست که حضرت امام مساله فلسطین را در بین علمای اسلام در نجف پر رنگ کردند. یعنی این موضوع را بین طلبه ها و علمای که از کشورهای مختلف اسلامی در نجف مشغول تحصیل بودند گسترش دادند. امام توانستند که مساله فلسطین را از سطح سیاسی به سطح اعتقادی ارتقاء بدهند.

وی بیان کرد: امام در آن زمان سیاست های اعمال شده را دنبال و فعالیت های گروه های مبارزاتی در فلسطین و لبنان را دنبال می کردند و می خواستند بدانند که این گروه ها به چه  جریان هایی وصل هستند. در این مدت این گروه به سراغ امام می آمدند و از امام کمک های فکری می گرفتند. البته در همان زمان علمای دیگری هم بودند که این مساله را پیگیری می کردند اما مانند امام برد اجتماعی نداشتند.

وزیر اسبق نفت تاکید کرد: نکته مهمی که در آموزه های امام در این مورد وجود داشت این بود که امام خیلی معتقد به واکنش های فیزیکی کشورهای دیگر نبودند بلکه می گفتند خود ملت ها باید در مقابل ظلم مقاومت کنند. همین اتفاقاتی که در عراق و سوریه افتاد  ادامه سیاست های امام است. امروز شما ملت عراق و سوریه را دارید. این ها قبلا ملت نبودند ولی در حال حاضر تبدیل به ملت شده اند. امام بیشتر نظرشان به این بود که ملت های اسلامی باید بیدار شوند و در مقابل این بی عدالتی ها بایستند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.