یادگار گرامی امام با تاکید بر اینکه امروز بحمدالله رگه هایی از بازگشت عقلانیت را در میان مسلمانان را می بینیم، گفت: پیروزی های برادران ما بر تکفیری ها در عراق و سوریه مژده یک بازگشت به اندیشه عقلانیت را به ما می دهد؛ اما شرط توفیق آن این است که اول کینه را از دلها ببریم. 

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با شرکت کنندگان در سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با اشاره به آیه «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ»(بگو: «او تواناست که از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان عذابى بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [دیگر] بچشاند.» بنگر، چگونه آیات [خود] را گوناگون بیان مى‌کنیم باشد که آنان بفهمند)، گفت: این آیه تأکید دارد که خداوند تواناست بر اینکه شما را پاره پاره کند و بر شما از آسمان ها و زیر پا عذاب وارد کند و ترس شما را در دل هم  بیندازد.

یادگار امام تصریح کرد: طبری در تفسیر خودش می فرماید که ابن عباس از پیامبر (ص) نقل می کند که فرمودند در این آیه منظور از «من فوقکم»، حاکمان ظالم است و «من تحتکم» یعنی (خدا) شما را  گرفتار مردمان پست می کند. همچنین روایات متعددی نقل شده که پیامبر (ص) می فرماید عذابی که از همه سخت تر است پراکندگی و چندگانگی است.

وی با بیان اینکه ما همیشه در کنف رحمت الهی زندگی می کنیم و خودمان را به رحمت الهی دلخوش کرده ایم، افزود: باید بترسیم که مبادا گرفتار این سه عذاب بزرگ شویم. جامعه اسلامی ممکن است گرفتار یک حاکم ظالم و بی خرد شود؛ کسانی که حاضرند به خاطر حفظ یک جریان تروریستی میلیاردها دلار به دشمنان مسلمانان کمک کنند. این عذابی است که به تعبیری ممکن است از آسمان ها بر ما نازل شود؛ چرا که پیامبر (ص) فرمود منظور از تعبیر «من فوقکم» حاکمانی است که باعث مصیبت ما می شوند.

سید حسن خمینی ادامه داد: خدا نکند گرفتار اندیشه پستی شویم که کشتار مسلمانان را عین «نزدیکی به خدا» تصور کند و خدا نکند پراکندگی بر جان و روح ما سیطره پیدا کند و خودمان را بیش از دیگران از اهمیت برخوردار بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال بحمدلله جشن میلاد پیامبر (ص) با پیروزی هایی در عرصه زمینی مصادف است. شاید توانمندی جریان پَستی که باعث تشتت شدند و نقش آنها کمرنگ تر شده ولی فراموش نکنیم که اگرچه ممکن است بساط حکومتیِ جهالت برچیده شود اما می تواند همچنان در اعماق روح و جان ملت ها ریشه داشته باشد. وظیفه بزرگ عالمان دین مقابله با این جهالتِ اندیشه ای است که برادرکشی و مسلمان کشی را وظیفه خود می داند.

یادگار امام با بیان اینکه سالهاست چشمان پیامبر (ص) خونبار است، تصریح کرد: جامعه اسلامی همانگونه که در کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه، بحرین و یمن شاهد هستیم، دچار یکی از دوره های تلخ برادرکشی است؛ در حالی که پیش از این موضوع اصلی ما فلسطین و مقابله با صهیونیست بود اما سالهاست بزرگترین دوره آرامش را به صهیونیست ها عرضه داشته ایم؛ زیرا ما مسلمانان با خودمان درگیر شدیم. روزی قرار بود بیت المقدس را آزاد کنیم اما آدرس منازل همدیگر را به ما دادند؛ سامرا را منهدم کردند و باران گلوله بر سر مسلمانان کشورهای مختلف ریختند و هرچه اندیشمندان جهان اسلام گفتند که اندیشه تکفیر حدّ یقف و پایان ندارد گوش هایی توجه نکردند.

وی تأکید کرد: بزرگترین تلاش را جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب به خرج دادند و مردم ایران هزینه دادند تا همگان را متوجه کنند که مسیر ستیز با هم همان وعده ای است که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است. تفرقه ما در خارج جهان اسلام بزرگترین لطف را به کسانی عطا کرد که می خواستند از گسترش اسلام در قلب های جامعه جهانی جلوگیری کنند؛ در نتیجه خودمان را گرفتار خودمان کردیم و دشمنان واقعی را در آرامش بردیم، مسلمانان را در خوف قرار دادیم و به تریبون های صهیونیستی اجازه دادیم به اسلام هراسی دامن بزنند.

وی با تاکید بر اینکه امروز بحمدالله رگه هایی از بازگشت عقلانیت را در میان مسلمانان را می بینیم، گفت: پیروزی های برادران ما بر تکفیری ها در عراق و سوریه مژده یک بازگشت به اندیشه عقلانیت را به ما می دهد؛ اما شرط توفیق آن این است که اول کینه را از دلها ببریم. همه با هم برادر و همراهیم؛ البته این به معنای کنار گذاشتن عقاید افراد نیست. شیعه قرار نیست سنی شود و سنی قرار نیست شیعه شود. اما قرار است توجه کنیم که دشمن بزرگتری برای ما وجود دارد.

یادگار امام با بیان اینکه رمز عبور از بحران وحدت است، گفت: تعبیر زیبای رهبر انقلاب که اهل سنت آمریکایی و تشیع انگلیسی هر دو مانند دو لبه قیچی اندیشه متعالی پیامبر (ص) را هدف گرفته اند، یک واقعیت است. رخ در نقاب نکشیم و واقعیت را ببینیم؛ از جمود جاهلانه دست برداریم. به مقدسات هم توهین نکنیم و دست هایمان را در دست هم قرار دهیم و دلهایمان را به هم گره بزنیم.

وی افزود: وقتی یک هدف، یک خدا، یک پیامبر، یک کتاب و یک قبله داریم و یک آینده پیش روی همه ماست راهی نداریم جز اینکه واحد باشیم، کینه را کنار بگذاریم و تدبیر کنیم. نمونه ای از این تدبیر را در رفتار چند روز پیش گروه های مختلف در لبنان شاهد بودیم که عنصر عقل توانست بحرانی را از یکی از کشورهای اسلامی خارج کند.

سید حسن خمینی ادامه داد: روند عاقلانه ای که در لبنان طی شد می توانست توأم با جهالتی احساساتی آتشی را در منطقه ای فروزان کند و جان هایی را بسوزاند. این عقل می تواند در تمام رفتارها و تمام نقاط زندگی ما همراه شود.

وی اظهار کرد: خدا را بر نعمت پیامبر (ص) و اهل بیت و اصحاب پیامبر سپاسگزاریم و خدا را بر الطاف بی کرانی که بر ما نازل کرده شاکریم و خدا می خواهیم ما را از عذابی که می تواند از ناحیه تفرق نازل شود در امان بدارد. اگر خدا را نصرت دهیم خداوند ما را نصرت می دهد ولی اگر با دستور خدا مقابله کنیم قانون الهی این است که به عذاب گرفتار شویم.

یادگار امام تأکید کرد: اگر دستور الهی بر وحدت را رعایت نکنیم، خداوند ما را به عذاب گرفتار می کند. خداوند جامعه ما را از انواع تشتت مصون بدارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.