عصر روز گذشته، برخی اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در محل این حزب نشستی خبری برگزار کردند و در پاسخ به خبرنگاران، مواضع حزب را تبیین و درباره برگزاری کنگره سراسری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در روزهای آتی اطلاع رسانی کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن رهامی در نشست خبری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنگره سراسری این تشکل در روزهای آتی گفت: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در سال 65 و در دولت مهندس موسوی به عنوان تشکیلاتی سیاسی، علمی و فرهنگی از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز گرفت از طرف دیگر این تشکل در درون دانشگاه ها طبق «آیین نامه فعالیت تشکل ها» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه در 34 سال اخیر ما می بایست 17 نشست برگزار می کردیم که 12 نشست این تشکل  توسط شورای نمایندگان برگزار شد، افزود:  بر همین مبنا،  طبق اساسنامه مصوب شورای مرکزی، نیاز به حضور تمامی اعضای حزب جز در موارد خاص وجود ندارد و در روزهای آتی که کنگره سراسری این تشکل برگزار می شود حضور تمامی اعضا به دلیل اصلاحات در اساسنامه حزب ضروری خواهد بود. به غیر از این مورد خاص، معمولا هر دانشگاهی به نسبت میزان اعضای خود تعداد 3 الی 7نفر را انتخاب می کند و نشستی با حضور آن افراد تحت عنوان شورای نمایندگان در تهران تشکیل می شود. بنابراین این افراد از سراسر کشور دورهم جمع می شوند و در حالی که تعدادشان به 120 نفر می رسد شورای مرکزی را انتخاب می کنند و آن شورا نیز دبیرکل حزب را برمی گزیند. بنابراین اگر بخواهیم مجموع نشست های سراسری خود را محاسبه کنیم این نشست هفدهمین آن خواهد بود و کنگره آتی، پنجمین کنگره سراسری این تشکل است.

این استاد دانشگاه با اشاره به الزامات قانون جدید احزاب گفت: از آنجا که قانون جدید الزاماتی را برای اطلاق لفظ سراسری به کنگره مقرر نموده است ما مجبور شدیم تعداد شرکت کنندگان در این کنگره را به 300 نفر افزایش دهیم. لذا  قانون جدید می گوید باید حداقل  300 نفر در کنگره های سراسری حضور داشته باشند و اعضای نیمی از استان های کشور در آن حضور پیدا کنند. از این رو، باید دست کم 150 نفر از این تعداد از شهرهای دیگر در این کنگره حضور یابند. ما در اکثر دانشگاه های بزرگ کشور شعبه دانشگاهی داریم و در برخی استان ها دارای 2 الی 3 شعبه هستیم. تشکیلات ما در تعریف جدید قانون احزاب هم دارای شورای دانشگاهی و هم دارای شورای استانی است. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، تشکلی دانشگاهی است که قدمتی بیشتر از جامعه اسلامی مدرسین دارد حتی تعداد اعضای آن نیز بیشتر است. در موضوعات سیاسی نیز نظیر انتخابات های مجلس و شوراها، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، خود مرکز شکل گیری لیست های انتخاباتی بوده است. بنده در آن زمان به عنوان دبیرکل انجمن، رییس کمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان و عضو هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری بودم. بدون شک انجمن نقشی تاثیرگذار در تحولات سیاسی کشور داشته است و دارای جایگاه مرجعیت و ریش سفیدی در میان سایر تشکل ها است.

عضو هیات رییسه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در ادامه افزود: ما در اساسنامه انجمن اسلامی مدرسین، شرایط عضویت را با آوردن تبصره هایی تسهیل کرده ایم. بدین نحو که مدرسین دانشگاه های غیر دولتی تا زمانی که تدریس می کنند مدرس تلقی خواهند شد و می توانند به عضویت این تشکل درآیند. همچنین دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و دکترایی که تعهد می دهند در آینده استاد دانشگاه شوند نیز می توانند به عضویت این انجمن درآیند. در تبصره دیگری نیز آورده شده که کارشناسان آموزشی و فرهنگی نیز تا زمانی که کار علمی و فرهنگی می کنند می توانند به عضویت تشکل درآیند. ما به نوعی تشکل نخبگان دانشگاهی محسوب می شویم. بنابراین شاخه های گوناگون نظیر شاخه کارگری و شاخه کشاورزان و ... نداریم. البته در اساسنامه جدید پیش بینی شده است تا حوزه هایی تشکیل شوند که بتوان از طریق آن،  دانشجویان را نیز جذب کرد اما هنوز اساسنامه، تبدیل شدن این انجمن را به یک حزب سراسری برنمی تابد. زیرا عنوان این تشکل با نام مدرسین ادغام شده است استادانی که علاقه مندند در کنار فعالیت های علمی و فرهنگی، فعالیت سیاسی نیز داشته باشند. در داخل دانشگاه ها ما تحت آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم تشکل ما بخش عمده ای از فعالیت خود را در درون دانشگاه ها انجام می دهد. بنابراین در اساسنامه جدید پیشنهاداتی مطرح می شود که در صورت تصویب  این تشکل می تواند با شاخه های دیگر ارتباط و همکاری برقرار کند و فعالیت های خود را توسعه دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان گفت: بیشتر برنامه هایی که انجمن مدرسین در درون دانشگاه ها برگزار می کند با همکاری دانشجویان برگزار می شوند در واقع رابطه انجمن اسلامی مدرسین و انجمن های اسلامی دانشجویان رابطه ای شبیه پدر و فرزند است و در بسیاری از سمینارها و جلسات این تشکل با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان اقدام به برگزاری برنامه می کند. اما باید گفت که آنها نمی توانند به عضویت انجمن مدرسین دانشگاه ها درآیند. ما همچنین بخشی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جزو هیات موسس این شورا محسوب می شویم پس از آنجا که پیشنهاد شکل گیری شورای سیاستگذاری توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح شد و اعضایی حقیقی در آن، کنار اعضای حقوقی قرار گرفتند انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها نیز در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به عنوان بخشی از شورا و در شورای عالی سیاستگذاری بنابر تصمیمی جمعی حضور و همکاری دارد. اخیرا نیز تصویب شد که مجموعه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همانند گذشته، با  شورای عالی اصلاح طلبان که قرار است با اصلاحاتی مواجه شود به عنوان نهادهای تصمیم گیر در انتخابات حضور داشته باشند. بنابراین در آینده انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، با شورای هماهنگی و شورای سیاستگذاری همراهی خواهد کرد.

 

صادقی: قانون جدید احزاب گامی مثبت در جهت تشکیل احزاب فراگیر در کشور است

 

در ادامه محمود صادقی به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگا ه ها در پاسخ به سوالی درباره قانون جدید احزاب گفت: من فکر می کنم قانون جدید احزاب باعث می شود تا فعالیت احزاب بیشتر شود و سطح آنها ارتقا پیدا کند بطورحتم فعالیت احزاب  جدی تر از گذشته خواهد شد و تعداد اعضای آنها بیشتر می شود. این گامی مثبت در جهت تشکیل احزاب فراگیر در کشور خواهد بود. زیرا بسیاری از احزابی که در کشور وجود دارند تنها نام حزب را یدک می کشند و دارای بدنه تشکیلاتی ضعیفی هستند. احزاب اگر نتوانند به تنهایی فراگیر شوند تشویق به ادغام با یکدیگر خواهند شد. لذا احزاب اصولگرا و اصلاح طلب اگر بتوانند در این مسیر با همفکران خود ادغام شوند می توانند نقشی موثرتر ایفا کنند.

 

حاضری: از دانشگاهی که با شاخص‌های علمی کار می‌کند استقبال می کنیم

 

در ادامه علی محمد حاضری به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها درباره پارلمان اصلاحات گفت: بحثی که سالها قبل اتفاق افتاد پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات بود. بدین معنی که مجموعه ای از چهره ها و احزاب سراسر کشور، جبهه ای از اصلاح طلبان را تشکیل دهند که جنس آن از نوع قدم گذاری به سمت فراتر رفتن از چارچوب های حزبی باشد و جمعیتی که بتوانند در تصمیم گیری های کلان و جهت گیری ها اعلام نظر کنند و به نوعی عقل جمعی جریان اصلاح طلبی را محقق سازند. هرچند این اقدام گامی به سوی ساماندهی اجتماعی محسوب می شد اما با تحزب فاصله داشت و بدین خاطر نیز از آن استقبال نشد زیرا اعضای این پارلمان لزوما افرادی حزبی و تشکیلاتی نبودند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره پیگیری مطالبات دانشگاهیان توسط انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: تشکل انجمن مدرسین بیشتر از آنکه مطالبات صنفی دانشگاهیان را مطرح سازد مطالبات سیاسی آنها را دنبال می کند ما اگر خود را دانشگاهی می دانیم بدان جهت است که جریان دانشگاهی کشور باید به عنوان یک تشکیلات در مسائل سیاسی کشور نقش داشته باشد. و لزوما به مسائل خردتر نظام دانشگاهی که جنبه صنفی پیدا می کنند و به منافع و جایگاه و شئونات دانشگاهی مربوط می شوند نمی پردازیم. زیرا مطالبات صنفی را معمولا دانشگاهیانی که حتی سیاسی نیستند نیز می توانند پیگیری نمایند و یک تشکیلات سیاسی که می خواهد نقشی تاثیرگذار در مسائل ملی داشته باشد وقتی به سمت مسائل جزئی و صنفی رود به وجهه ملی خود آسیب می زند

حاضری گفت: اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بحث انتخاب وزرا و تشکیل کابینه، بحث سیاست‌های مربوط به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و همچنین مسائل مربوط به ضوابط ارتقاء و مسائلی از این دست، چه به صفت عضویت در انجمن و چه به صفت چهره‌های موثر، موضع‌گیری کرده و سیاست‌های موردنظرمان را تشویق و سیاست‌هایی را که نامناسب می‌دانیم، نقد می‌کنیم. به بیان دیگر درباره مسائل دانشگاهی فعال هستیم اما این فعالیت مربوط به مطالبات کاملاً صنفی و مادی دانشگاهی نیست.

وی در تشریح مواضع انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره سیاست اسلامی کردن دانشگاه‌ها گفت: اساساً ۲ دیدگاه و گرایش افراطی در این رابطه مطرح است؛ یک گرایشی که مدعی است تمامی ماموریت علمی دانشگاه‌ها این است که صرفاً از منابع دینی و به اصطلاح «قال صادق، قال باقر» علم را استخراج کند که ما این قرائت از اسلامی شدن را به هیچ عنوان نپذیرفته و آن‌را مغایر تعریف و فلسفه دین می‌دانیم و قائل به اسلامی شدن دانشگاه‌ها به این معنای خاص نیستیم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: همچنین با این دیدگاه که معتقد است نهاد علم و فعالیت علمی از فرهنگ، ارزش‌ها و نیازهای جامعه مستقل است و امری است کاملاً بریده و جداگانه از فرهنگ قائل نبوده و این‌که هیچ‌گونه نگاه متکی به فرهنگ بومی به علم نداشته باشیم را نیز نادرست می‌دانیم. نگاهی میان این ۲ رویکرد افراطی درباره فعالیت علمی و فضای دانشگاه‌ها قابل‌قبول است که علمی باشد ما از دانشگاهی که با شاخص‌های علمی کار می‌کند اما موضوعاتش را از مسائل بومی و فرهنگی خود برگزیده و با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی سازگار بوده و درصدد پاسخگویی به این نیازهای داخلی است، استقبال می‌کنیم.

 

حبیبی: دانشگاه‌ها باید در امور مختلف آزادی‌عمل داشته باشند

 

نجفقلی حبیبی نیز با تاکید بر اهمیت بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به آرمان‌های کلان انقلاب اسلامی اشاره کرد و در توضیح این‌که نقش دانشگاه‌ها در این راستا چه خواهد بود، گفت: مسلماً ما باید بر حاکم شدن فرهنگ اسلامی بر دانشگاه‌ها تلاش کنیم اما از همان روزهای نخست انقلاب نیز این بحث مطرح بود و اتفاقاً حضرت امام در نطقی گفتند که «هندسه، هندسه است» و اسلامی و غیراسلامی ندارد. با این حساب باید توجه داشته باشیم که افراد را به گونه‌ای تربیت کنیم که نسبت به فرهنگ بومی و اسلامی وابسته باشند اما به لحاظ علمی در سطحی مترقی قرار بگیرند و به همین دلیل نیز ما در مباحثی همچون ارتقای اساتید، برنامه‌ریزی‌های درسی و مسائل مختلف مربوط به دانشگاه‌ها و تاثیری که دانشگاه‌ها بر جامعه دارد، حرف و بحث بسیار داریم.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به اعلامیه‌ها و بیانیه‌های متعدد این تشکل سیاسی-دانشگاهی در این رابطه اشاره کرد و گفت: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در این ۳ دهه درخصوص مسائل مختلفی اعم از انقلاب فرهنگی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی و مسائلی از این دست، اظهارنظر و موضع‌گیری کرده‌ایم و چه در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شخصی و چه از طریق بیانیه‌های تشکیلاتی و گروهی واکنش نشان داده‌ایم. ما باید همواره از نگاه خشک و غیرمنعطف دوری کنیم زیرا به هر اندازه که آزادی عمل در مطالعات و مباحث دانشگاه‌ها باشد، فضایی بهتر بر این محیط‌های علمی و فرهنگی حاکم می‌شود.

وی گفت: درواقع پس از سپری کردن سال‌های اولیه انقلاب و استقرار کامل نظام و ساماندهی اوضاع، همواره تاکید کرده‌ایم که مدیریت دانشگاه‌ها باید به دانشگاهیان سپرده شود. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صرفاً باید در مسائل کلان فرهنگی ورود کند و این درحالی است که مسائلی همچون وضعیت صداوسیما و دیگر امور فرهنگی نیز مطرح است و در این میان به نظر می‌رسد نباید نگرانی خاصی درمورد نحوه مدیریت دانشگاه‌ها وجود داشته باشد؛ چرا که دانشگاهیان متخصص امور هستند و قطعاً به‌خوبی از عهده مدیریت امور برمی‌آیند. قطعاً نباید تا این حد برای دانشگاه‌ها تعیین‌تکلیف صورت بگیرد و همواره نیز بر این مهم تاکید داریم. دانشگاه‌ها باید در امور مختلف آزادی‌عمل داشته باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.