نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ بدهی شرکت ملی نفت به سیستم بانکی یکی از این مشکلات است که راهکار شما بهبود روابط پولی و بانکی بین دولت و شرکت نفت مطرح شده است. این راهکار ابهامات بسیاری دارد که حتی با فرض رفع این ابهامات حداقل ۱۰ سال با چنین راهکاری طول می کشد تا بدهی های دولت به شرکت نفت پرداخت شود.

به گزارش جماران، در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهای کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، احمد انارکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ابهامات و سوالاتی در برنامه پیشنهادی  زنگنه وجود دارد گفت:‌ باید قراردادهای نفتی مبتنی بر جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه میادین نفتی و گازی به  خصوص میادین مشترک باشد که به نظر می رسد این انتظار به خوبی برآورد نشده است؛ به طوری که جذب سرمایه گذاری و توسعه میادین مشترک متناسب با اهداف برنامه پنجم نیست.

وی ادامه داد: چرا در شرایطی که همسایه‌های ما با سرعت در حال توسعه و برداشت از میادین مشترک هستند از سرمایه‌های در گردش مردم در صنعت نفت استفاده نمی‌شود.

انارکی ادامه داد: یکی از بندهای برنامه پیشنهادی آقای زنگنه جذب سرمایه گذاری از کشورهای خارجی برای کسب درآمد است. سوال این است آیا قرار است این درآمد محدود به چند کشور شود؟ همچنین معلوم نیست که قرار است امنیت اقتصادی سرمایه گذاران را تامین کرد؛ از طرف دیگر به موضوع مشارکت بخش خصوصی در این سند اشاره شده که افکار عمومی خاطره خوشی از حضور بخش خصوصی در فروش نفت ندارند.

وی با اشاره به برنامه زنگنه برای تاسیس شرکت‌های غیردولتی جهت سرمایه گذاری در فعالیت‌های اکتشاف و توسعه و بهره‌برداری از میادین مشترک گفت:  آیا بهتر نیست به جای تاسیس شرکت‌های جدید، شرکت‌های فعلی را توانمند کرده و از آن‌ها حمایت شود؟

نماینده رفسنجان همچنین با اشاره به بخشی از برنامه‌های زنگنه برای برون رفت از چالش‌های پیش روی صنعت نفت گفت:‌ بدهی شرکت ملی نفت به سیستم بانکی یکی از این مشکلات است که راهکار شما بهبود روابط پولی و بانکی بین دولت و شرکت نفت مطرح شده است. این راهکار ابهامات بسیاری دارد که حتی با فرض رفع این ابهامات حداقل ۱۰ سال با چنین راهکاری طول می کشد تا بدهی های دولت به شرکت نفت پرداخت شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های دیگر شما نقش آفرینی جدی در صادرات گاز است ولی سوال این است با توجه به روند صعودی مصرف گاز ، آیا گازی برای صادرات باقی می ماند؟

وی افزود: اجرای طرح های بهینه سازی مصرف سوخت از دیگر برنامه‌های آقای زنگنه است اما آیا یوزارت نفت می‌تواند به تنهایی چنین طرح هایی را اجرایی کند یا اینکه احتیاج به عزم جدی و همراهی و همدلی با سایر وزارتخانه‌ها همچون صنعت، اقتصاد و سازمان محیط زیست وجود دارد؟

انارکی با بیان اینکه در صنعت نفت مشکلاتی از حیث نیروی انسانی وجود دارد افزود: خروج نیروهای بازنشسته از طریق بازنشستگی و وجود نیروهای غیرمتخصص با هدف ایجاد اشتغال مشکلاتی را به وجود آورده که مشخص نیست قرار است آقای زنگنه برای رفع آن چه تمهیداتی بیندیشد؛ آن هم در شرایطی که نیروی انسانی در این وزارتخانه از باب معیشت نارضایتی بیشتری دارد و حتی بورسیه‌ها نیز بعضا جذب نمی شوند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بخشی از منابع طرح‌های پتروشیمی و پالایشگاهی صرف خرید دانش فنی می‌شود افزود: چرا با وجود این حجم از مراکز علمی و دانشگاهی و دانش‌بنیان و نخبگان جوان از برنامه‌های آن‌ها استفاده نمی‌شود؟ به طور کلی برنامه شما برای تقویت رابطه نظام‌مند با مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین حمایت از نخبگان و پژوهشگران چیست؟

نماینده رفسنجان با قدردانی از اقدامات زنگنه در دولت دوازدهم برای گازرسانی در عین حال از بی عدالتی درباره طرح های گازرسانی انتقاد کرد و افزود: بعضا برخی از استان ها با پیشرفت ۸۰ درصدی برای گازرسانی مواجه بودند؛ آن هم در شرایطی که برخی دیگر از استان‌ها پیشرفت ۳۳ درصدی برای گازرسانی روستایی داشته‌اند.

وی همچنین با انتقاد از واردات بنزین گفت:‌ جای تاسف است که با داشتن منابع نفت و گاز هنوز وارد کننده بنزین هستیم؛ حال اینکه می‌توان با تبدیل نفت خام از فراورده‌های آن استفاده کرد؛ همچنین با توسعه منابع پایین دستی پتروشیمی می‌توان ضمن کسب بیشترین ارزش افزوده اشتغال زایی نمود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.