گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

علی تاجرنیا: نگاه مصلحت اندیشانه در کابینه بر سایر نگاه ها برتری داشته است

روحانی به جای تکیه کردن بر احزاب و گروه های سیاسی به آرا و نظرات دیگر توجه کرد. تکیه بر احزاب سیاسی در چنین شرایطی میتواند موجب شود رئیس جمهور با دست پر کابینه خود را انتخاب کند.به هر حال زمانی که نگاه مصلحت اندیشانه و محافظه کارانه بر دانش و کارآمدی افراد غلبه پیدا میکند، نتیجه مناسبی ایجاد نخواهد شد و کسی رضایت نخواهد داشت.

علی تاجرنیا در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص کابینه پیشنهادی روحانی گفت: من به شخصه از کابینه رضایت ندارم و آقای روحانی وعده هایی را که پیش از این داده بود، عملی نکرد. به طور مثال رییس جمهور وعده جوانگرایی داده بود، که بجز یک مورد چنین اتفاقی نیافتاده و چهره های جدیدی معرفی نشده اند، بیشتر افراد معرفی شده همان کسانی هستند که در دولت یازدهم حضور داشتند. در وزارت خانه ها هم که چهره های جدیدتری که معرفی شده اند، به نظر من انتخاب قوی وشایسته ای صورت نگرفته و حتی در آن موارد هم آقای روحانی میتوانست افراد قوی تری را معرفی کند. احساس من این است که آقای روحانی درمورد وزارتخانه هایی که از حساسیت سیاسی برخوردار است، مشی محافظه کارانه ای را اتخاد کرده و آقای روحانی برخی معیار ها را نادیده گرفته است.

نماینده اسبق مجلس ادامه داد: میتوان گفت مشکل به آن صورت مربوط به بیرون از کابینه نیست و آقای روحانی هر چقدر در حوزه تئوری و نظریه پردازی نگاه رادیکالی دارد، در حوزه اجرا بیشتر تمایل دارد مشی محافظه کاری را در پیش بگیرد. که البته نگاه محافظه کارانه میتواند کارآمدی سیستم را  در آینده دچار مشکل کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص تیم اقتصادی دولت نیز گفت: به نظر من این تغییراتی که در روزهای آخر اتفاق افتاد؛ هرچند برخی از آنها میتواند مثبت ارزیابی شود، اما میباست تیم اقتصادی از انسجام و پشتوانه تئوری بیشتری برخوردار باشد. من فکر میکنم در کابینه نگاه مصلحت اندیشانه بر نگاهی که خود آقای رئیس جمهور به آن اذعان داشت، توفق داشته است. رئیس جمهور پیش از این میگفت میخواهد افراد کارآمد و به قول خودش پاشنه ورکشیده را به عنوان وزیر برگزیند، اما به نظر میرسد نگاه مصلحت اندیشانه را برتری داده است.

وی در ادامه گفت: این مصلحت اندیشی ریشه در موازنه هایی دارد که میان قوای مختلف ایجاد شده است. یکسری ملاحظات هست که باید در نظر گفته شود. یک بخش نظر نیروهای خارج از دولت است که از ارکان تاثیرگذار حکومتند، یک بخش هم نگاه مردم است. چالشی که رئیس جمهور برای معرفی وزرا داشته، ایجاد تعامل میان این دو گروه بوده است.به نظر من مجموعه های بیرون دولت و نگاه های محافظه کارانه تاثیر بیشتری بر رئیس جمهور داشته اند، اگر اینگونه نبود، ما باید شاهد کابینه ای شاداب تر و اصلاح طلب تر بودیم. در هر صورت من نمیتوانم این کابینه را تایید کنم.

تاجرنیا در مورد عدم رضایت بخش عمده ای از اصلاح طلبان و اصولکرایان از کابینه گفت: روحانی به جای تکیه کردن بر احزاب و گروه های سیاسی به آرا و نظرات دیگر توجه کرد. تکیه بر احزاب سیاسی در چنین شرایطی میتوانست موجب شود رئیس جمهور با دست پر کابینه خود را انتخاب کند. به هر حال زمانی که نگاه مصلحت اندیشانه و محافظه کارانه بر دانش و کارآمدی افراد غلبه پیدا میکند، نتیجه مناسبی ایجاد نخواهد شد و کسی رضایت نخواهد داشت.

وی در خصوص طرف های مشورت رئیس جمهور نیز گفت: مشورت های محفلی نقش بیشتری نسبت به احزاب و نظرات حزبی و جمعی داشته اند. نقش دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا کم بوده و بیشتر نظرات اشخاص مطرح بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.