گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حسن هانی زاده: کردهای عراق راضی به جدایی از عراق نیستند

سیاست کوچک سازی کشورهای اسلامی که در دستور کار قرار آمریکا قرار گرفته است و موجب میشود این کشور برای این جدایی تلاش هایی داشته باشند.

« در حال حاضر 17 درصد از بودجه سالانه عراق در اختیار اقلیم کردستان قرار میگرد. همین کافی است که اقلیم کردستان بتواند تبدیل به منطقه ای پیشرفته و پر رفاه شود. متاسفانه رئیس اقلیم کردستان به جای توجه به این مسائل تنها هدف خود را معطوف به جدایی کرده است. اگر این اتفاق بیفتد حتی به ضرر مردم کردستان عراق خواهد بود».

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص تحرکات اخیر برای جدایی اقلیم کردستان از عراق گفت: اقلیم کردستان در سال 2003 عملا خودمختاری خود را از عراق گرفت، هرچند که بعد از سال 1990 نیز این اقلیم به نوعی خودمختاری نسبی داشت. اما با سقوط صدام این خودمختاری و خودگردانی شدت بیشتری به خود گرفت و الان با گذشت 14 سال از آن زمان و اینکه اقلیم کردستان به یک رفاه نسبی رسیده است؛ متاسفانه رئیس اقلیم کردستان، آقای مسعود بارزانی، تلاش می کند تا از طریق برگزاری همه پرس استقلال کردستان را از عراق به دست بیاورد و تضمین کند.

هانی زاده ادامه داد: این مسئله هم برای اقلیم کردستان و هم برای عراق و سایر کشورهای منطقه یک چالش جدی خواهد بود، چراکه اقلیم کردستان جزئی از خاک عراق است؛ به اضافه اینکه شاکله اجتماعی و سیاسی اقلیم کردستان به گونه ای است که جدایی این اقلیم از عراق منجر به جنگ داخلی خواهد شد. چرا که بسیاری از احزاب سیاسی کردستان مایل به این جدایی نیستند  و ماندن در خاک عراق را برای خود مفید تر می دانند. به همین دلیل به نظر میرسد که یک سری هشدار هایی از سوی کشورهای دیگر و عراق به رهبران اقلیم کردستان داده شد که دست به این همه پرسی نزنند. این همه پرسی قرار است در سوم مهرماه برگزار شود و در صورت برگزاری ممکن است منجر به جدایی اقلیم کردستان از عراق شود.

وی همچنین افزود: این امر می تواند منجر به ایجاد جنگی میان اقلیم کردستان و عراق شود. لذا به نظر می رسد عقلانیت در آن است که مسئله جدایی به کلی فراموش شود. هرچند که کرد های عراق، در طول 80 سال گذشته متحمل ستم های بسیاری از سوی حکومت این کشور شده اند. اما این دلیل نم یشود که این اقلیم از عراق جدا شود. این در حالی که است که برخی نظرسنجی ها هم از عدم رضایت کرد ها حکایت می کند و بهتر است هم به خواست سایر کشورها احترام گذاشته شود و هم خود کردها.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به پشت پرده این جدایی طلبی گفت: جدایی اقلیم کردستان موجب خواهد شد که رژیم صهیونیستی در آنجا با هدف ایجاد مزاحمت برای کشورهای منطقه، پایگاه هایی احداث کند و در صدد تحقق شعار سنتی خود یعنی «اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات»، برآید. از نظر رهبران رژیم صهیونیستی جدایی اقلیم کردستان به نفع اسرائیل خواهد بود؛ اما به هر حال راه کار عاقلانه این است که اقلیم کردستان در جغرافیای عراق باقی بماند و به جایی تحمیل جدایی به مردم خود، برای رفاه بیشتر آنها تلاش کند.

هانی زاده در ادامه گفت: در حال حاضر 17 درصد از بودجه سالانه عراق در اختیار اقلیم کردستان قرار میگرد. همین کافی است که اقلیم کردستان بتواند تبدیل به منطقه ای پیشرفته و پر رفاه شود. متاسفانه رئیس اقلیم کردستان به جای توجه به این مسائل تنها هدف خود را معطوف به جدایی کرده است. اگر این اتفاق بیوفتد حتی به ضرر مردم کردستان عراق خواهد بود.

وی همچنین در پایان اشاره کرد: البته هدف نهایی آمریکا و اسرائیل رسیدن به همان خاورمیانه چندپاره است. سیاست کوچک سازی کشورهای اسلامی که در دستور کار قرار آمریکا قرار گرفته است، موجب می شود برای این جدایی تلاش هایی داشته باشند.

هانی زاده در پایان گفت: به هر حال این مسئله ممکن است به یک جنگ منطقه ای منجر شود. چهار کشور منطقه مثل ترکیه، ایران، عراق و سوریه مایل به جدایی اقلیم کردستان نیستند، زیرا این جدایی مقدمه ای برای تشکیل کردستان بزرگ و چند پاره شدن خاور میانه خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.