گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

/ گفت و گوی ملی /

ناصر ایمانی در گفت و گو با جماران: دولت باید فضای چنین گفت و گویی را ایجاد کند

"قبل از اینکه انتظار داشته باشید تعدادی از چهره های این جناح یا آن جناح خودجوش در یک مکان با هم گفت و گو کنند، باید از دولت توقع داشت که خودش چنین فضایی را ایجاد کند وحضور فعال داشته باشد."

ناصر ایمانی - روزنامه نگار و فعال سیاسی - درباره گفت و گوی ملی - به خبرنگار جماران گفت: در ابتدا باید موانع را شناخت تا بتوان به گفت وگوی ملی دست یافت. اولین مانعی که وجود دارد پذیرش جناح اقلیت توسط جناح اکثریت است. در ابتدا جناح اکثریت باید تایید کند که اقلیتی وجود دارد، تا بتوان پس از آن به امکان گفت و گوی ملی فکر کرد. وقتی جناح در قدرت اساسا توجهی به جناح اقلیت نمیکند و با الفاظ بسیار تند منتقدان خود را مورد خطاب قرار میدهند، دیگر جایی برای گفت و گوی ملی باقی نمیماند. اولین راه حل به رسمیت شناختن جناح اقلیت و منتقد است. در زمان گذشت نیز اگر دولت اصولگرا منتقدان خود را به رسمیت نشناخته اشتباه کرده است.

ایمانی ادامه داد: چون در حال حاضر اصلاح طلبان در راس قدرت هستند و آنها پیشنهاد گفت وگوی ملی را داده اند، مسئولیت به عهده آنهاست. از سویی تابه حال اصلاح طلبان ادعای باز بودن فضای سیاسی و گفت وگو را کرده اند، اصولگراها که از این مفاهیم سخن نگفته اند. بالاخره باید مشخص شود در ابتدا آیا اصلاح طلبان اجازه انتقاد میدهند یا خیر، و بعد از آن باید محدوده پذیرش انتقاد هم مشخص شود. اگر به رسمیت شناختن محقق نشود شعار گفت و گوی ملی تبدیل به شعاری توخالی میشود.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین اضافه کرد: مسئله دوم نقش دولت ها در این زمینه است. باید دید رویکرد قوه مجریه نسبت به جریان مقابل، یعنی کسانی که در قدرت نیستد، چگونه است؟ بهایی که دولت ها به منتقدین خود میدهند، مهم است. اگردولت ها منتقدین خود را طرد کردند، حتی در حد جلسه با وزرا نیز منتقدان را به رسمیت نشناختند، و نظرات را نشنیدند، پس اساسا فضای گفت و گوی ملی وجود ندارد. چراکه قدرت اصلی برای اجرایی کردن گفت و گو ها قوه مجریه است. اگر هر دولتی واقعا بخواهند به جریان اقلیت بها بدهند، آن زمان میتوان سخن از گفت و گوی ملی کرد. در این صورت هر دو جناح احساس میکنند که باید برای پیشرفت کشور با یکدیگر تعامل، هماهنگی و گفت وگو داشته باشند.

وی در پایان گفت: قبل از اینکه انتظار داشته باشید تعدادی از چهره های این جناح یا آن جناح خودجوش در یک مکان با هم گفت و گو کنند، باید از دولت توقع داشت که خودش چنین فضایی را ایجاد کند وحضور فعال داشته باشد. الان چنین فضایی وجود ندارد، در حال حاضر یک جناح متهم به 38 سال اعدام است؛ در این فضا اصلا نمیتوان از گفت وگو سخن گفت، چراکه دیگر طرف مقابل جناح نیست، یک جنایتکار است، با جنایتکار که نمیشود تعامل کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.