گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مهمترین چالش شهردار آتی تهران، بدهی‌های شهرداری است

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تاکید کرد: دستگاه مدیریت شهری تهران وضعیت به‌سامانی ندارد. در بحث مالی، شهرداری تهران با بدهی‌های بسیار زیادی مواجهه است. شاید بتوان گفت که مهمترین چالش شهردار آتی تهران، بدهی‌های شهرداری تهران باشد که تخمین زده شده بدهی شهرداری بیش از سه برابر بودجه یکسال شهرداری است.

علی اعطا در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، در تشریح اقدامات صورت‌گرفته از سوی اعضای منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران گفت: در حدود یک ماه و نیم گذشته، عمده تلاش و تمرکز اعضای منتخب شورای شهر آگاهی از وضع موجود و به دست آوردن درک و تحلیل درست و همه‌جانبه از شرایط کنونی شهر تهران بوده است.

تصمیم‌گیری برای تهران نیازمند شناخت روشن از وضع موجود است

او با بیان اینکه اعضای شورای شهر برای استقرار و تصمیم‌گیری بهتر و درست‌تر نسبت به مسائل شهر تهران نیازمند یک نگاه روشن از وضع موجود شهر تهران هستند، اظهار داشت: برای انجام این بررسی‌ها، کمیسیون‌های موقت نیز شکل گرفت و هر یک از اعضای منتخب در قالب کمیسیون‌های موقت در حال فعالیت و مشغول بررسی هستند تا مشخص شود که تهران در چه وضعیتی قرار دارد، شهرداری تهران چه عملکردی براساس برنامه‌های مصوب داشته است، پیشرفت‌ها و انحرافات احتمالی تا چه اندازه بوده است.

همه نگاه‌ها متمرکز بر انتخاب شهردار است

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر مسئله انتخاب شهردار را یکی از بحث‌های مهم پیشرو شورای شهر پنجم دانست و تصریح کرد: یکی از بحث‌های مهم و حساس شورای شهر، مسئله انتخاب شهردار است. تهران وضعیت پیچیده و حساسی دارد و همه نگاه‌ها اعم از فعالان سیاسی و مدنی و مردم متمرکز بر انتخاب شهردار است که به دلیل حساسیت موضوع، طبیعی است که اعضای منتخب شورای شهر هم نسبت به این موضوع بسیار جدی باشند و بخواهند بهترین انتخاب را داشته باشند.

دیدارهای برخی از اعضای شورای شهر با افراد برای تصدی شهرداری

اعطا با بیان اینکه موضوع انتخاب شهردار نیز یکی از بحث‌های جدی در گفت‌وگوهای میان اعضای منتخب شورای شهر تهران بوده است، خاطرنشان کرد: در این رابطه، قبل از ورود به مصادیق، معیارها و سازوکار انتخاب شهردار در میان اعضای منتخب مورد رسیدگی قرار گرفته است. همچنین برخی از اعضای منتخب شورای شهر دیدارهایی را با برخی از افراد چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی انجام داده‌اند تا با نقطه نظرات و دیدگاه‌های افراد آشنا شوند و حتی آگاه شوند که فرد مذکور تمایلی برای تصدی مسئولیت شهرداری دارد یا خیر.

فرایند انتخاب شهردار دو هفته آینده آغاز می‌شود

او افزود: با این حال، اعضای شورای پنجم به طور کامل وارد فرایند انتخاب شهردار نشده‌اند ولی انشاءالله در دو هفته آینده این فرایند را آغاز خواهیم کرد.

مهمترین چالش شهردار آتی تهران، بدهی‌های شهرداری است

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در پاسخ به این سوال که در بررسی‌های انجام شده، وضعیت تهران چگونه است؟ ‌ابراز داشت: هنوز بررسی‌ها کامل نشده است اما روشن است که دستگاه مدیریت شهری تهران وضعیت بسامانی ندارد. در بحث مالی، شهرداری تهران با بدهی‌های بسیار زیادی مواجهه است. شاید بتوان گفت که مهمترین چالش شهردار آتی تهران، بدهی‌های شهرداری تهران باشد که تخمین زده شده بدهی شهرداری بیش از سه برابر بودجه یکسال شهرداری است.

روش‌های کسب درآمد شهرداری قابلیت استمرار ندارد

اعطا، تامین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری را یکی از چالش‌های عمده پیشروی شهرداری برشمرد و بیان کرد: شهرداری تهران در طول سال‌های گذشته شیوه‌ای را برای اداره شهر و کسب درآمد انتخاب کرده است که دیگر قابلیت استمرار را ندارد. به عبارت دیگر، شیوه‌های پیشین کسب درآمد که عمدتا مبتنی بر کسب عوارض ساخت‌وسازها اعم از قانونی یا غیرقانونی بوده است، دیگر قابلیت ادامه یافتن ندارند و البته، ما آن را شیوه درستی برای کسب درآمد نیز نمی‌دانیم.

80 درصد درآمد کلانشهرها از کسب عوارض ساخت‌وسازها است

او افزود: نزدیک به 80 درصد منابع درآمدی کلانشهرها از طریق کسب عوارض ساخت‌وسازها اعم از قانونی یا غیرقانونی تامین می‌شود. هنگامی که ظرفیت شهر اشباع شده و اجازه استفاده بیشتر از این طریق را نمی‌دهد یا آنکه تقاضای بیشتری هم در این باره وجود ندارد، طبیعی است که نباید بر روی این منابع درآمدی غیرپایدار حساب باز کنیم.

شهردار تهران برای تامین منابع درآمدی باید برنامه قابل دفاع داشته باشد

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر با بیان اینکه شهردار آینده تهران باید برای تامین منابع درآمدی طرح و برنامه قابل دفاع داشته باشد، یادآور شد: برخلاف برخی اظهارنظرها، این کار غیرممکن نیست و در میان مدت امکان‌پذیر است.

تعداد زیادی از کارمندان شهرداری از کارایی برخودار نیستند

اعطا با بیان اینکه چالش سوم شهرداری تهران آن است که شهرداری تهران از نظر نیروی انسانی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، عنوان کرد: در مجموعه شهرداری، افراد با تجربه و کاربلد زیادی وجود دارد ولی تعداد زیادی از افرادی که در شهرداری در حال فعالیت هستند که از کارایی لازم برخودار نیستند این یکی از عوامل بهره وری پایین در شهرداری است.

شهرداری تهران دارای 65 هزار پرسنل است

او با بیان اینکه براساس گزارش رسمی اعلام شده از سوی شهرداری به شورای شهر، شهرداری تهران دارای 65 هزار پرسنل است، گفت: 65 هزار پرسنل، رقم قابل توجهی است که صرفا پرداخت حقوق و دستمزد اینها بسیار سنگین است. رویکردهای آتی باید مبتنی بر ارتقای سطح کیفی نیروهای شهرداری باشد.

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر مسائل عمرانی، زیست‌محیطی، بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی را از دیگر چالش‌های پیشروی شهردار آتی و شورای شهر تهران برشمرد.

تا زمان استقرار شورای شهر، از ابزارهای حقوقی برخودار نیستیم

اعطا در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر پنجم تهران برنامه‌ای برای رسیدگی به اقدامات گذشته شورای شهر و شهرداری طی سال‌های گذشته برای انجام شفافیت دارد؟‌ اظهار داشت: انجام رسیدگی دقیق به اقدامات گذشته، ضروری است ولی تا استقرار یافتن و آغاز به کار رسمی شورای شهر، ما از ابزارهای حقوقی برخودار نیستیم.

شفافیت راهبردمان برای مبارزه با فساد است

او درخصوص تلاش‌های شورای شهر پنجم برای مبارزه با فساد نیز تصریح کرد: شفافیت راهبردی است که حتما در پیش خواهیم گرفت. ضمن اصلاح ساختارها، فرایندها نیز حدالمقدور باید شفاف و بدون هیچ گونه ابهام باشند. با شفاف کردن فرایندها، امکان نظارت اجتماعی هم فراهم می‌شود و بهترین و کم‌هزینه‌ترین نوع نظارت نیز نظارت اجتماعی و رسانه‌ای است.

قالیباف مدعی شد استخدام‌های اخیر براساس پروسه‌های استخدامی اخیر است

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای تهران در پاسخ به این سوال که در هفته‌های گذشته، بحث استخدام‌های نجومی مطرح شده است. آیا در این باره از مسئولان شهرداری توضیحی خواسته شده است؟ چه برنامه‌ای برای رسیدگی به این مسأله دارید؟ خاطرنشان کرد: در جلسه مشترکی که از اعضای منتخب شورای شهر با شهردار تهران داشتند، شهردار محترم تهران مدعی شد که مسئله استخدام‌های اخیر به صورتی که در رسانه‌ها مطرح شد، نیست و افراد استخدام‌شده روند و پروسه طبیعی استخدامی خود را طی کرده‌اند.

گزارش‌های متناقضی درباره استخدام‌های شهرداری به دست ما رسیده است

اعطا با بیان اینکه گزارش‌های متناقضی در این باره به دست ما رسیده که تاییدکننده اظهارنظرها نیست، ابراز داشت: این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر و همچنین تحقیقات گسترده‌تر از دستگاه‌های بیشتر وابسته به شهرداری تهران است و انجام این کار، طبیعتا نیازمند استقرار شورای شهر پنجم برای رسیدگی‌ از طریق ابزارهای قانونی و حقوقی است.

اولویت اصلی اعضای شورا، انتخاب شهردار است

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا برای تعیین هیات رئیسه آتی شورای شهر رایزنی‌ای میان اعضا انجام شده است؟ یادآور شد: تاکنون صحبت جدی در این باره انجام نشده و در حال حاضر اولویت اصلی اعضا، انتخاب شهردار است.

سازوکار انتخاب شهردار تهران چیست؟

اعطا درخصوص سازوکار انتخاب شهردار نیز عنوان کرد: براساس سازوکار مصوب، قرار است اعضای شورای شهر پس از انجام بررسی‌ها و مطالعات خود، هر کدام سه نفر را جهت تشکیل یک بانک از افراد مطرح، معرفی کنند. در نتیجه لیست بلندی از افراد، تشکیل می شود و تک تک این افراد، در جلسه منتخبین مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

او افزود: پس از بحث و بررسی، رای گیری انجام خواهد شد و هر یک از اعضا، به هفت نفر رای خواهند داد و پس از شمارش آرا، هفت نفری که حایز بیشترین آرا بوده اند، جهت ارایه برنامه دعوت خواهند شد و از بین آنان دو نفر و در نهایت شهردار پایتخت انتخاب خواهد شد.

ویژگی‌های شهردار تهران چیست؟

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در رابطه با ویژگی‌های شهردار آتی تهران از منظر شورای شهر پنجم گفت: پاکدستی، سابقه مدیریتی در سطوح عالی و داشتن تجارب مرتبط با مدیریت شهری، مطرح بودن فرد به عنوان چهره ملی و داشتن برنامه از عمده ویژگی‌های شهردار آتی تهران است. اینها به عنوان ویژگی های عمومی مطرح است؛ شناخت شهر و مسایل آن را هم باید به این موارد اضافه کرد.

اعطا اضافه کرد: مدیریت شهری یک تخصص است و اینگونه نیست که هر مدیر موفقی در دیگر عرصه‌ها در عرصه مدیریت شهری هم موفق باشد. بنابراین شناخت دقیق از شهر و مدیریت شهری، یکی از معیارهایی است که باید مدنظر قرار گیرد.

اقدامات شهردار آینده نباید با انتخابات1400 ارتباطی نداشته باشد

او در پاسخ به این سوال که آیا برای شهردار آتی تهران این شرط گذاشته خواهد شد که وی برای ریاست جمهوری سال 1400، نامزد نشود؟‌ اظهار داشت: اعضا کمابیش همین دیدگاه را دارند، اما این مسئله به صورت یک شرط و معیار رسمی مطرح نشده است. نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری یک حق شهروندی است و شورا به لحاظ حقوقی نمی تواند این حق را از شهردار آینده سلب کند. اما می‌توان به لحاظ اخلاقی و مثلا در چارچوب میثاق‌نامه، این موضوع را دنبال کرد که اقدامات شهردار آینده با انتخابات1400 ارتباطی نداشته باشد.

اعضای شورا با افراد مختلفی برای تصدی مسئولیت شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌اند  

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در رابطه با دیدارهای انجام شده با نامزدهای تصدی مسئولیت شهرداری نیز تصریح کرد: ممکن است هر عضو یا تعدادی از اعضا، با افراد مختلفی برای تصدی مسئولیت شهرداری تهران گفت‌وگوهایی را انجام داده باشند ولی این دیدارها غیررسمی است و نمی‌توان آن را گفت‌وگوی شورای شهر منتخب با افراد قلمداد کرد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.