شهید بهشتی بیش و پیش از یک سیاستمدار به عنوان یک دانشمند مصلح مطرح بوده و این چیزی است که باید شناخته شود تا غبار مظلومیت از اندیشه های شهید بهشتی زدوده شود.

مسئول بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی گفت: شهید بهشتی در عین حال که به اصول و روش های شناخته شده فقاهت پایبند است، اسلام را محدود به لباس روحانیت نمی داند و می گوید دانش اسلام شناسی مدنظر من است.

به گزارش خبرنگار جماران، علیرضا بهشتی در «دومین یادواره راست قامتان جاودانه تاریخ» که صبح امروز (یکشنبه 11 تیر 1396) در خانه موزه شهید بهشتی برگزار شد، با تأکید بر اینکه شهید بهشتی متعلق به همه ملت ایران است، گفت: تا کنون 23 عنوان از آثار شهید بهشتی به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی منتشر شده و امیدواریم در آینده سایر کتاب ها نیز منتشر شود.

مسئول بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی با اشاره به کتاب بهداشت و تنظیم خانواده شهید بهشتی که در سال 1379 به چاپ رسیده، خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال 1350 قصد برگزاری کنفرانسی در کشور مراکش داشت و از اندیشمندان ادیان مختلف برای حضور در این کنفرانس دعوت کردند و شهید بهشتی دعوت می شود که ارائه مقاله کند. البته به دلیل اینکه شهید بهشتی ممنوع الخروج شده بودند بعد از مشورت با امام موسی صدر تصمیم گرفتند که مقاله را بفرستند.

وی در مورد نحوه نگارش این کتاب اظهار داشت: پس از آنکه انجمن اسلامی مهندسین دچار مشکل شد، انجمن اسلامی پزشکان چهار جلسه تشکیل داد. در جلسه اول و دوم شهید بهشتی طرح بحث می کنند و پزشکان وارد بحث و گفت و گو می شوند. در جلسه سوم و چهارم شهید مطهری و در جلسه چهارم علامه جعفری به این جمع می پیوندند.

علیرضا بهشتی تأکید کرد: اگر ما ادعا داریم که اسلام آیین زیستن است طبیعی است که در همه حوزه ها مبانی و نظر خود را اعلام کند. اما همه بحث به مکانیزم آن بر می گردد و اینکه فقه چطور می خواهد عمل کند. این نکته به خوبی در این کتاب دیده می شود. شهید بهشتی در این کتاب می فرماید «ما در جامعه با واقعیت هایی مواجهیم که باید آنها را بشناسیم. نشناختن واقعیت دردی را درمان نمی کند. راه شناختن هم باید واقعی باشد؛ نه خیالی.

وی افزود: شهید بهشتی در عین حال که به اصول و روش های شناخته شده فقاهت پایبند است، اسلام را محدود به لباس روحانیت نمی داند و می گوید دانش اسلام شناسی مدنظر من است. در خصوص مسائل مستحدثه نیز می گوید که اگر قرار شد جامعه ای بر اساس احکام اداره شود لازم است شوراهایی تشکیل شود که متخصص های علوم مختلف و افراد صاحب نظر گرد هم آیند و بحث را به طور دسته جمعی پیش ببرند.

فرزند شهید بهشتی تصریح کرد: البته بر اساس نظر شهید بهشتی اولین شرط این است که شرکت کنندگان خود فروخته نباشند و آزاد در شورا شرکت کنند؛ دوم اینکه اهل هوی و هوس نباشند؛ سوم اینکه در علم خودشان متخصص باشند و چهارم اینکه زبان هم را بفهمند. یعنی این مقدار اطلاعات عمومی در رشته های مختلف داشته باشند که زبان هم را بفهمند. آن وقت این شورا می تواند راه حل ارائه دهد.

وی گفت: به نظر من اگر ایمان داریم که آنچه از طریق وحی به دست ما رسیده می تواند در راه سعادت انسان کمک و یار باشد باید راهکارهای آن را پیدا کنیم؛ به خصوص باید به فقها در شناخت موضوع کمک کرد و دانشگاهیان نقش اساسی در این موضوع دارند.

علیرضا بهشتی ادامه داد: مرحوم شهید بهشتی روی شناخت موضوع اصرار داشت. سه سال در مورد بیمه تحقیق و بعد در مورد آن اظهار نظر می کند. افراد باید سعی کنند چنین رابطه ای بین حوزه و دانشگاه برقرار شود. یعنی مهم این است که بین علوم اسلام و علوم تجربی رابطه برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: شهید بهشتی بیش و پیش از یک سیاستمدار به عنوان یک دانشمند مصلح مطرح بوده و این چیزی است که باید شناخته شود تا غبار مظلومیت از اندیشه های شهید بهشتی زدوده شود.

به گزارش جماران، پیش از سخنان علیرضا بهشتی، علی اصغر پیوندی - رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - به عنوان  برگزارکننده این مراسم گفت: خوشحالیم که توانستیم پس از سال ها نیم نگاهی به زندگی شهید بهشتی داشته باشیم؛ شهیدی که اسوه تقوا و عدالت و نظم و نماد وحدت حوزه و دانشگاه بود. روزنه و محفلی آماده شده تا شهید بهشتی را به مدیران و همه مردم معرفی کنیم. امیدواریم با چنین همایش هایی بتوانیم نحوه برخورد یک فرد متدین را بشناسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه باید در جشنواره ها و یادبودها مواضع شهید بهشتی تبیین شود، افزود: این امر مستلزم این است که از خانواده و یاران زنده ایشان کمک بگیریم تا از این اسطوره نظم و تقوا بهتر بهره بگیریم.

وی در پایان تأکید کرد: الآن که کل منطقه درگیر بحث تروریست شده شخصیت شهید بهشتی بیشتر واجد اهمیت و توجه قرار گرفته و شاید بتوان گفت که مظلومیت نظام جمهوری اسلامی و مظلومیت شهید بهشتی در بحث تروریست، در آن شهید متجلی است. این شخصیت باید در تاریخ اسلام و تاریخ جمهوری اسلامی ایران ماندگار شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.